Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 3136 ggr
SaraC
1

Plocka upp efter hunden!

Vad trött man blir på dem som inte gör det. Blir så förbannad, för vi som är skötsamma och plockar upp efter våra hundar får ju ändå ta skit ( Tungan ute ) för de som inte plockar upp.

Igår kväll gick jag och Eros och plockade upp alla högar vi hittade under våran väg hem från promisen. Tror vi fick ihop sex högar.

En låg 5 meter från lådan där man kastar påsarna, suck. De flesta låg dessutom efter gångvägen som går längs med skogen. Har man glömt påse är det ju då superenkelt att krama snö kring bajset och kasta in det i skogen.

Skrikandes

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Luddesmatte
1

Vi plockar inte upp efter Ludde men  han är också lärd att absolut INTE bajsa på vägkanten eller så utan han sticker in i skogen och gör sitt behov bakom något träd och kommer sen tillbaka.

Gluskap
1

Det är störande som f*n!
Speiellt om det ligger stora högar på trotoaren!
Nä usch, det är inte så svårt att plocka upp efter sig.

Någon gång när jag har varit ute så har jag upptäckt att jag glömt påse, då tar jag det nästa runda istället, eller om det är precis här utanför så springer jag upp och tar en påse.

Lite OT kommer nu =)

Sen ett par månader tillbaka så har inte jag och min pojkvän (och min hund) varit i hans lägenhet alls, men förra veckan ringde en styrelsemedlem till honom och skällde att vi faktiskt var tvugna att plocka upp skiten på innergården efter vår äckliga hund, för vem skulle annars göra det?

Vi har alltid gått en runda innan vi gått in på gården, så hon har aldrig gjort nummer 2 där! Utan vi har bara lekt med bollen där osv. Det sa han till personen som ringde och påpekade även att vi inte varit i lägenheten sen i november och att det finns andra i huset med hund som rastar där. Och han frågade även om h*n hade ringt till de andra med hund.
Nej, h*n hade inte ringt och tänkte inte göra det heller…

Oops, ursäkta ot!

[randi]
0

#0 håller helt med dig, det är vi som plockar upp efter våra hundar som får ta "skiten" för att andra inte plockar upp efter sig. När jag bodde i stan fanns där väldigt lite hundlatriner, man fick gå upp till 20-30 minuter för att komma till en latrin. Kontaktade kommunen och de sa att de kostar för mycket att sätta upp latriner och att man antingen får lägga ner påsen i de gröna sopkärl som husägarna ställt utanför husen eller slänga påsen i något skogsparti. Tycker att detta var en väldigt konstig rekomendation men jag fick fortsätta att bära påsarna tills jag kom till en latrin. När jag flyttade ut på landet och inte behövde plocka upp efter mina hundar så var det nästan som man fick panik för att man inte tog upp efter hundarna, man var ju en van bajsplockareSkrattande.

SparklingTindra
0

Jag brukar oftast plocka upp efter mina hundar. Men det finns en stig hrä som jag måste gå efter när jag ska gå till brukshundsklubben och där finns inte en enda hundtunna. Så därför plockar jag inte upp efter hundarna där. För då måste jag bära påsen hela vägen till klubben för att slänga dom. Men på alla ställen där det finns hundtunnor plockar jag upp.

giffan
0

jag har alltid påsar med mig när jag åker någonstans där det kan hända bland folk,

Annars bor vi mitt i skogen, så min ahundar gör det där de vill. Tyvärr så är det enligt mig på fel ställen, på gräsmattan… irriterande när de har hur mkt skog å mark som helst att göra det på.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

SaraC
0

Ja, jag har också svurit över avsaknaden av dessa bajstunnor. Vill kommunen att alla ska plocka upp så måste det finnas tunnor tillgängliga.

Sedan är det ju oftast så dumt så att man inte får slänga bajspåsar i brännbart containrar, har aldrig förstått varför eftersom man får slänga bajsblöjor och viss sorts kattsand i dessa containrar.

Plockar inte heller upp efter hunden i skogen, men ligger det mitt på stigen så puttar jag undan det.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

kerstinjo
0

Jag har alltid fickorna fulla med påsar, men det som kan störa mig är att det inte finns någonstans att slänga dem.

Vid kris och då jag inte har lust att bära omkring bajspåsar, så kan jag slänga in dem i ett buskage eller liknande.

Då är det tur att det finns påsar som är nedbrytningsbara.

Kerstin 

Linda-A
0

Jag går ofta i skogs/hagmarker med mina hundar och då plockar jag inte upp efter hundarna då de är duktiga på att gå iväg från stigen. Annars plockar jag upp efter dom.

Kristina-
0

Visst är det tråkigt med alla som ej plockar upp efter sina hundar, men ännu värre är det med alla dom som plockar upp och sen slänger ifrån sig påsen ute  när ingen ser !  Bättre då att låta det ligga kvar och multna vilket det gör ganska snabbt, vilket inte plastpåsen med innehållet gör.

Bogart
0

Jag har slutat klaga och störa mig på att det inte finns latriner på fler ställen. Istället så har jag börjat anpassa mina rastningsrundor efter vart latrinerna finns. Ska jag gå långpromenad så är det lite svårt, men då tillåter jag helt enkelt inte att min hund bajsar förens vi kommit till skogen.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

RobFrazie
0

Här fär jag bor ligger det MÅNGA högar med skit, och det är precis där jag brukar ta snabbrundurna med hunden, så jag är glad att ingen klagat på att det är MIN hund som bajsat där, för det är verkligen precis där min hund brukar bajsa och där jag brukar gå…

Visst det är en bit till närmsta soptunna som dessutom ligger väldigt dumt, den ligger på en gång precis mellan dagis, lågstadie och ett fritids… Inte smartaste stället att ha den på men aa iaf…

Ligger äver högar på innegården där jag brukar släppa bamse lös, finns en lekpark där och är givetvis inte bra att hundar bajsar där, men bamse springer til gräskanten uanför porten och kissar sen går vi en bit innan han bajsar.

Har fått 1 klagomål på att jag inte plockat upp efter min hund, och det var när han var mindre och inte kunne hålla sig i trapphuset redigt, men som jag missat! Då fick jag även säga till min hyresvärd att det INTE är JAG som låter min hund bajsa runt om området där jag bor utan att plocka upp det, så är förhoppningsvis löst när det gäller det!

Skiter faktiskt fullständigt i om grannarna tror att det är min hund som bajsar överallt, men jag vet att det inte är det och sen har jag pratat med hyresvärden oxå så ska inte vara några problem….

ingann
0

Jag har alltid med påse men behöver sällan använda dem eftersom Åskar alltid kryper in under buskar eller gömmer sig i högt gräs när han ska bajsa. Men det ligger stora högar överallt runt vårat område tyvärr… Men inget som jag blir beskylld för som tur är, högarna är så stora så alla förstår att de inte kan komma från min:)

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

molntuss
0

fy, jag minns när Teddy började äta på en stor hundskit mitt på vägen. Då blev jag förbannad!

bajset kan ju sprida sjukdomar och grejer…

[Vargnatt-]
0

Plockar upp efter Aramis om vi inte går i skogen. Har oftast fickan full med påsar. Men trist är det när man måste bära den där påsen hela promenaden för att det inte finns någonstans att slänga dom.

Zebben
0

Här där vi bor plockar jag alltid upp, så länge vi inte är i skogen. I kommunen där jag jobbar och även har mina föräldrar plockar jag faktiskt aldrig upp. Och det i ren protest för att det finns ca 3 papperskorgar på hela orten. Och ingen av dessa papperskorgar kommer jag i kontakt med när vi är där och går. De ligger nära centrumet och där går jag inte med hund.

Tycker det är rent ut sagt skitdåligt av kommunen att inte kunna sätta ut soptunnor. Inte konstigt att folk låter hundbajs och övrigt skräp att ligga.

AnnL
0

Jag bor på landet, men även på min egen gräsmatta ,där jag kan komma åt plockar jag upp bajset. I skogen plockar jag inte upp.  Har en kompis som bor i storstan. När jag varit hos henne och vi varit ute och gått en promenad med Silver har jag alltid hundskit på skorna, det är bara så äckligt. Man får kolla varje steg man tar. Det ska inte behöva vara så. Det hör till sunt förnuft tycker jag att plocka upp efter sin hund. Som många här säger, vi som gör det får lida för dom som struntar i det.

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

Gullan402
0

Plockar sällan upp, men vi bor på landet och hundarna bajsar oftast i skogen (och på tomten som jag brukar slänga undan med en spade när jag ser det.)

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

anaprincess
0

Våran komun ska dra in på tunnor nu :O och ändå finns det inte så många heller. Jag tar själv inte alltid upp efter min hund kan jag erkänna med har fibromyalgi och har oftast mer eller mindre ont i ryggen och dom dagar jag har mer ont kan jag inte böja mig ner.

RobFrazie
0

Undrar om man ska börja ge fan i att plocka upp efter hunden, bara för att dom ska flytta bajstunnan nämdre, visst det rör sig om 100 meter ifrån där min hund brukar bajsa! Men att sätta den vid en grusväg precis vid lågstadie, dagis och fritids är inte så smart! Dessutom står det 3 stora soptunnor som tillhör de 3 ställerna framför tunnan så man måste gå runt dem för att komma åt den. finnt många lyktstolpar påvägen dit man kan sätta den på ist!

Singo-Torpet
0

ja plockar alltid upp om vi inte är mitt ute i skogen som vi oftast är då tar ja en pinne och tar bort de från stigen om vi skulle gå på en..

Tatsu
0

Vi bor så pass bra att  våra hundar inte gör på "offentliga" ställen.
Men det är väldigt irriterande när man är ute och går och det ligger högar överallt. Ännu värre blir det till våren när det töar fram massor av högar som man alltid lyckas kliva i.Skrikandes

Det värsta jag vet är när de låter hundar göra sina behov vid brevlådor, det sitter i sedan jag var liten för vår brevlåda stod nog så lämpligt för där var det alltid högar och massor av pink när man skulle hämta posten. Mina hundar får aldrig lyfta på benet vid en brevlåda.

För någon vecka sedan fick vi mocka bort en hög, en enorm hög, hunden måste ha varit stor (minst en björn) framför vår butik på trottoaren. Om jag hade sett vilken hundägaren varit då hade jag nog tryckt ned ansiktet hans/hennes i högen, det är oförskämt och jätte äckligt. Jag tycker inte man ska ha djur i bebyggd område om man inte kan ta reda på efter dem.