Hundar iFokus

Hundar

Etikettagility
Läst 2058 ggr
Cremona
0

Slalom!

Hej!  

Jag har en lagotto som älskar agility och är jättte duktig.

Men det finns ett problem, hon har aldrig lärt sig slalomen ordentligt.

Så nu skulle jag vara jätte tcksam om jag kunde få lite tips om hur jag ska träna upp det. 

/Elin & Minna

[japptravare]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag kan försöka ^^

När man lär agility i början så är det bra att t.ex bara använda 2 pinnar. Visa hunden vägen mellan pinnarna och så fort hunden trampar över (där brukar finnas någon pinne eller något som gåller samman slalomen) så berömer du: försök även efter några försök att bara stå brevid utan att visa vägen och säg komandot (t.ex slalom) och se om din hund kliver över. Vänta och när hunden kliver över så BERÖM mycket! Sen kan du utöka med en slalompinne i taget så din hund måste trampa över t.ex 2 "pinnar"

Men vill du inte använda händerna eller om hunden helt enkelt inte förstår då kan du gå brevid hunden och liksom "knuffa" honom mellan slalomen. Så ska hunden t.ex till höger om en pinne så gå närmare så hunden måste flytta sig åt höger och ropa sen så den går åt vänsetr på nästa pinne.

Du kan även sätta en fot eller något ivägen vid varannan slalompinne så hunden bara har en väg att gå slalom så att hundne inte missar någon pinne.

Hoppas jag varit till hjälp ^^

[japptravare]
0

Och ha TÅLAMOD!!! Till slut kommer hunden att fatta även om det tar tid

CelsiusT
0

Channel Weave metoden har jag använt mig av. Det har fungerat jättebra. Man sätter helt enkelt pinnarna en pi ifrån varandra i sidled så att det bli en korridor (men på samma, 60cm, avstånd) åsså låter man hunden springa i korridoren. När hunden blir säker så flyttar man pinnarna närmare och närmare varandra (så korridoren blir mindre och mindre). Men man går sakta fram så hunden hela tiden är säker. Tänk på att köra både vänster och höger sida, så hunden inte blir bunden till att bara kunna slalom när den är på ena sidan av dig.

Film på en som kör metoden

Tänk på att träna på att själv stå still och att själv röra dig. Tips är att inte visa med fingret så som hon gör på filmen utan låt hunden jobba själv, det är ingen svår uppgift.

Jag lärde min hund slalom på ca 2 veckor med denna metoden, men då jobbade vi ganska mycket med den också.

Medarbetare på westernridning.ifokus

CelsiusT
0

Tänk även på att inte flytta ihop pinnarna (minska korridoren) så fort som hon gör på filmen.. Ta bara några centimeter åt gången…

Medarbetare på westernridning.ifokus

Cremona
0

tack så jättemycket:D

molntuss
0

#3 gud, vilken fiffig metod!