Inkallning med hjälp av visselpipa
Detta fick jag nyligen nys om och blev intresserad av eftersom det verkar så effektivt. Vad har ni för erfarenheter och vet någon hur tränar man i det?
Krävs det en speciell sorts visselpipa eller kan man köpa vilken som?

Jag tror att det är meningen att man ska använda speciella hundvisselpipor. men jag har för mig att det går med vilka som helst annars
Antar att det är meningen att man ska använda en överljudspipa i så fall. Använder du en vanlig blir det ju skapligt störande för människor runt omkring, om man inte är på en mer öde plats. Vet inte om ljudet i vanlig visselpipa kan bli för skrikigt i en hunds öron också.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Vi använder en vanlig vistlepipa på Railey och han kommer direkt. På ludde räcker det med att man vistlar själv så kommer han.
Jag har köpt en överljudsvisselpipa i djuraffären för en billig peng och tränat inkallning med den och godis som belöning. funkar utmärkt! Jag är skitkass på att vissla själv, så för mig är den kanon,
Zabelle

Min hund har inte redigt fattat pipan ännu, Men han börjar bli bättre på inkallning och vanlig vissling… Men ska försöka lära han med pipan oxå! den är inte så stor så har den alltid i nyckelknippan.

Pipan ska anväbdas typ varje gång man ger hunden mat och annat trevligt, så att de vet att det blir skoj när de hör den, för att förknippa signalen med något roligt.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Man kan använda sig av vilken visselpipa som helst. En överljuds är ju kanske att föredra då det inte stör omgivningen. Men å andra sidan kommer det kanske fler hundar än Din när Du visslar. 
Som vattnadal skriver, använd visselpipan varje gång Du har något trevligt att erbjuda Din hund. Vissling = mängder av beröm och rolig aktivitet.