Tikar som "juckar"
Vad gör man med tikar som "juckar" mot varandra hela tiden? Ska man låta dem vara eller avbryta?
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
Jag antar att det är ett dominansbeteende… så jag skulle avbryta och visa att det så gör vi inte.
Ok så har jag oxå tänkt, och gjort.
Den ena tiken är ny här och nu har det trappats upp mera med vem som ska vara "störst" (Ingen av dem är egentligen rätt stora)
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
Vår hanvalp juckar på de större(när vi hälsar på andra) för att visa vem som bestämmer… men vi säger alltid till han.
Tala om för tikarna att du inte accepterar att de gör så. Min tik gör så framför allt när hon löper och det får hon reda på ganska så snart reda på att så gör man inte.
min valp gör det på katterna och t om på dammsugaren,hihi.men vi säger alltid till.
S*Winsnes Wilda

#5# Ha, ha på dammsugaren också!!!!!
Min första tik som vi hade för över 40 år sedan kommer jag ihåg juckade på våra ben. Men inte visste vi då att det var dominansbeteende. hihi vi trodde bara att hon ville få valpar. För hon var ofta nästan skendräktig. Hon blev aldrig tjock eller fick mjölk men hon kunde ligga över sin pipdocka och låtsas att det var en valp. Så fort pipdockan pep så flög hon upp och luktade på den. Vi tyckte bara det var gulligt. Hade ingen aning om vad man skulle göra på den tiden.

Fast jag tror nog oftast att det ligger annat än dominans bakom juckandet. Löptikar är kåta helt enkelt, om man får använda såna ord. Gillar båd adet, och man inte stör sig på det, låt dem.
Valåpar och unghundar har det ofta som överslagshandling, dvs något de tar till när de är så trötta att skallen inte fungerar längre.
Det är inget man ska uppmuntra, men inte heller något att göra en stor affär av. Putta lugn ner hunden och försök få den på bättre tankar, tex sova om den egentligen är trött.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Håller med #7.
Har själv även sett juckande som beteende vid stress.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Håller helt med #7 & #8.
Det är sällan dominans det handlar om när det juckas. Kan säga att är vi har tikar som löper så är det ett ständigt hallå på dem. De turas om att jucka på varann. Säger lugnt till när man ser att de håller på men gör ingen stor affär av det.
Att en hund juckar kan bero på en mängd saker, dominans är en av dem men jag upplever det som väldigt sällan som dominans när en hund juckar på en annan, oftast är det lek, sex eller överslagshandling.