Vikt

Ålder? Hur mycket äter han? Vad äter han? avmaskad?
Ta honom till en veterinär och väg honom innan ni bestämmer er för att öka honom i vikt. Hade en hund en gång som liknar eran, hon vägde enbart 21kg och det var normal vikt på henne.
oki han väger 15 kilo jag tycker att det är ganska lite för en 8 månaders hund o han är en labrador/bordercollie…
SKa ringa i morgon o prata med vetrinären…
han växer… min hund var så spinkig under hela sin väx period så till o med små barn sa att de tyckte hon var smal.
Men när hon blev färdig växt nu så börjar hon lättare lägga på sig vikten :( alltså, hon går upp i vikt lätt/are.

Ta bort blötmaten som Du ger. Det tillför hunden inget vettigt och Du betalar för vatten.
Vilket torrfoder ger Du? Hur mkt matrester får han? Satsa på ett foder för hårt arbetande hundar. Minska mängden matrester. Ge hunden 2 mål mat om dagen. Köp gärna laxolja att hälla på maten.

#2# Bordercollie ska väl inte väga så mycket eg. Ca 27-28 kg eller? Ser ut som din hund har mer border i sig. Och jag tycker inte det ser ut som din hund är smal. Kan du fota uppifrån över ryggen så kanske man ser bättre?
tyvärr min kamera sönder förtillfället men ska sätta in fler bilder på honom sen

En bild säger inte så mkt. Bättre att Du känner med fingrarna längs din hunds revben. De ska kännas , när Du stryker lätt med fingertopparna. Men inte synas.
Oki man känner dom men syns inte då kanske han inte är för smal han har kanske en sådan kropp att inte bli tjock…L

#10 Nej då är han inte för smal. Han kan lägga på sig när han växt färdigt på höjden. Du kan också pröva att ge ett foder som är kraftigare. Du kanske också kan pröva att ge lite mer av maten som han får redan nu. Lycka till!
#2 Vad för torrfoder? Kan vara ett annat foder som behövs?
Jag har haft greyhounds, de är ju av naturen smala. De klarade aldrig av att äta ett foder för "vanliga" hundar. Högpresterande foder gällde för dem.
Om din hund är 8 mån och samtidigt aktiv, då gör han ju av med en del energi. Det måste ju fyllas på, han växer samtidigt.
Du ska se att det ger sig när han vuxit klart.
Men jag tycker det är bättre när de är lite mot de smalare hållet än mot det tjocka.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
Mitt torrfoder heter pro plan köpt i en djuräffär dem säger att det ska vara ett bra mat…