kladdiga ögon
Är det typiskt för äldre hundar?
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Jag har fått för mig det..men har ju ingen ren fakta om det ;) Men tycker att det är oftare man ser det på äldre vovvar.
Farmors Pudel fick massa kladd de sista åren.. Min hund har precis börjat få rinnande/kladdiga ögon, de senaste veckorna.. och han anser själv att han är väldigt gammal, men egentligen är han 5½..
Hej.
Kladdiga ögon är väl inget som man eg säger är för att hunden blir äldre utan det har någon bakrund i det hela.
Kladdiga och rinnande ögon kan vara ögoninflammation eller annat fel.
Även en varinfektion.
Vid röda och svullna ögon eller andra problem skall en veterinär undersöka hunden.
Men synen blir sämre på äldre dar och lika så kan tårproduktionen försämras.
Men lättast är att kontakta din veterinär och berätta symtom och sjukdomsbild så får du nog svar.
MVH Johanna

Hans ögon är varken röda eller rinner, utan det blir en kladdklump efter promenader i snö och vind (nåja, även om det inte blåser), men i a f efter utomhusvistelse. Ingenting märkvärdigt syns inomhus.
Vissa hundar är känsliga för drag och reagerar med rinnande och/eller röda ögon.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

#3# Är hunden långhårig? Såg att min ena tik fick hår i ögonen och blev då irriterad med lite rinnande ögon och till sist som gult var som låg i en klump. Fick en salva som var receptfri på apoteket som jag skulle droppa i ögonen tills det blev bra. Tog inte många dagar sedan blev det bättre.

Nä, korthårig, och han blir kladdig i ögonvrån bara på utomhuspromenad, måste vara kylan eller vinden, men han hade det inte så tidigare vintrar. Inomhus är allt perfekt.