Äter sten!
Sagt det så många gånger tidigare men det skadas inte att repeteras, min hund är otroligt konstig. Nu har han efter denna händelse med rädslan börjat käka upp smågrus som kommer med in i hallen vilket så klart inte är bra. Varje gång jag ser honom äta det säger jag nej eller loss och tar bort det men de sker att han om nätterna smyger dit och äter upp allt grus han hittar. Visst hallen är ren på morgonen men pojken mår ju inte bra av det. Pga hans stenätande spydde han idag blod så nu blir det veterinär för att behandla magsår.
Finns det någon som kan bolla kring varför han ska käka grus och inte bara grus utan också tussar efter katterna han hittar på golvet? Hunden käkar ju allt.
Sten oj..
Min hund brukade äta hundbajs och slickade på stolpar som hundar hade "kissat" på..
Hälsningar,
Carlo
Följ mig på instagram: andrethenoble
Medarbetare på choklad.ifokus.se & blodgivning.ifokus

Det är ju livsfarligt för hunden att äta sten. Det kan lägga sig i tarmarna och det blir förstoppning.
Det är nog inte magsår utan problem pga stenarna.
#2 Veterinären har konstaterat magsår som orsakats i av stenarna i tarmarna. Ingen aning varför han ska käka sten.

Jag har inget svar på din fråga men fick in "flash" i hjärnan av "tokiga gravida " som äter allt. Det kan även uppstå vid vissa sjukdomar hos människor och beror i grund och botten på ngt annat men att man lider brist på ngt mineralämne. Ingen aning om det stämmer på hundar oxå.
Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!
#4 Hmm, han kanske behöver få i sig järn. Får ge honom spenat.
#5 hihi akta så han inte blir för stark bara ;)
#4 just det kom upp i min hjärna nu. Att kroppen visar på lite olika sätt vad det är som vi behöver.
Kanske är det någon mineral som han saknar?
#6 Jag vet inte men jag ska testa och se hur han blir efter att han fått lite spenat. Han äter ju allt byrackan inklusive apelsin vilket förvånar mig då hundar jag haft alltid tyckt det är för starkt. 
Stenätande hundar har blivit mer och mer vanligt. Jag tror inte att det beror på att något fattas hunden, utan att det är en fix idé, samma som när en del hundar äter avföring.
Jag har en stenätare (småsten) själv och fick rådet av veterinär att ha laxermedel hemma och att ha en bra försäkring. Veterinärer jag talat med har ingen förklaring till stenätandet.
Jag känner flera som opererat bort sten på hundarna, då har det i regel varit större stenar typ 2-4 cm i diameter.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Stenätning kan bero på hals/svalgproblem. Om jag vore Du skulle jag be veterinären att verkligen gå ner i halsen och titta ordentligt.
Se också till att Ni har en sopskyffel och borste, så att Ni kan sopa upp allt grus varje gång Ni kommer in. Stenätning är en farlig sysselsättning och det är ofta dödlig utgång så småningom.
#9 Soppa upp grus låt jobbigt med tanke på att hallen är lika bred som den är lång typ. Den är väll runt 4 meter bred och 10 meter lång. Sen vill jag gärna inte stå med borste och skyffel efter varje barn som kommer in, min man och alla hundar.
Vi har kollat halsen då veterinären misstänkte det också men han har inga problem alls. Vi har röntgat honom för att se om något är fel i matsmälltningsystemet eller så men han är kärnfrisk. Vet inte varför han ska äta smågrus men det kanske är en fixidé liksom han har fixidén med att äta upp dammtussar. Han är som en damsugare som äter allt.
Min man sa till mig att det kanske beror på förra ägare som plockade bort maten från honom medan han åt och som hade ett barn som tog mat ur skålen och höll det själv medan han åt. Han var mataggresiv pga det när han kom till oss, det beteendet har jag fått bort för nu äger matte skålen och han lånar den bara. Men min man tror att det kan vara en instikt som satt sig i honom att han ska äta allt för att överleva och eftersom han inte är ute hela tiden så begränsas hans "jaktmarker" därmed blir grus och damm hans allternativa föda.
Kan det vara så att beteendet utvecklats pga vad förra ägaren gjorde mot honom dvs plocka bort maten och hade ett barn som snodde hans mat?

Finns mängder av möjliga orsaker till varför han äter grus.
Men förstår fortfarande inte problemmet med att använda sig av skyffel och borste. Mannen kan väl sopa efter sig själv när han kommer hem. Barnen kanske är stora nog att de också kan sopa efter sig. Det handlar om hundens hälsa och troligen överlevnad så jag ser inte det jobbiga i att sopa en hall även om den är 4 x10.
Hoppas det löser sig för er.
#5 spenat står med på giftcentralens lista av giftiga födoämnen hos hundar… det kan utveckla gift i kroppen hos hundar på samma sätt som choklad…
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
#12 ok tack att du sa det.
#11 Barnen är lite väl små för att soppa men jag ska prata med karln. Han har dock planer på att skaffa en sån där stor dörrmatta i plast med hål i så allt grus rinner ner i hålen och sen är det bara att lyfta mattan och damsuga. Jag gör så mycket annat i huset och skulle inte ha ork att soppa hallen hela tiden så min man får allt göra något. 

#13 Men ta av skorna direkt innanför dörren!!! Då har man inte grus i hela hallen.
Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!