Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 6217 ggr
pippa__
5

Röntga Hund

Vad konstigt ordet röntga ser ut? Är det rättstavat? Obestämd

Jaja, åter till ämnet. Vad kostar det att höftröntga en hund? Vill alltså ha reda på så att hunden är korrekt i höfterna.

gejsa
0

Det är rätt stavat. Det ska du inte göra än. Hunden ska helst vara ca 1-2 år eller där emellan. :)

MagicPaws
0

#1 Kanske bara vill veta hur mycket det kosta för att förbereda och spara pengar till det… tiden går ju rätt fort FlörtTungan ute

//Christine mamma till Orion *160123
med S*Magic Paw's Cornish Rex Katteri och Storpudeln Spike

AnneN
0

Priserna varierar kraftigt mellan de olika djurklinikerna, till exempel så på djursjukhuset i Luleå så kostar röntgen av armbågar & höfter 1600kr men i Öjebyn som ligger i grannkommunen så kostar samma röntgen bara 850kr. Så för att vara säker så bör du ringa och kolla med veterinärer i din närhet.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Missel
0

Jag ska betala 1300, sen tillkommer det en avgift på SKK för de ska avläsa plåtarna (kommer inte ihåg vad det kostar…). Nu rötgar jag både armbågar och höfter…

gejsa
0

#2# förvisso! Läste nog inte frågan helt. ;)

pippa__
0

Visste inte det som du skrev gejsa att man ska vänta =)

Jaha så det skiljer sej så pass ändå.. :/

#4 Vad menar du med att SKK ska avläsa?

Yessica
0

#6 SKK läser ju av röntgen-plåtarna för att bedömma vilken grad det är på höfterna/armbågarna, det är inget den veterinären som röntgar gör, utan man röntgar och åker hem, och väntar på att SKK skriver in resultatet på Hunddatat. Om det är blandras vet jag inte hur dom gör i och för sig. Vet heller inte om det är blandras du har (a).

Men den avgiften dom tar ut är:
HD, AD, Knä-och bogleder:
1st: 180:-
2st (samma hund): 280:-
3-5st (samma hund): 325

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

gejsa
0

#6# Ok! Jo, dom ska ha växt klart först och det är ju olika från hund till hund. Men jag tror att det normala är väl ungefär 1½ år.

Det är ju tex därför som man helst ska vänta med att hoppa för mycket med hunden innan man vet hur höfter och sånt är. För det sliter ju enormt mycket på hunden tex agility osv.

pippa__
0

#7 Men kan inte vetrinären göra det om jag ber om det? Vill ha det för min egen skull..hon är inte reggad i SKK och funderar inte på att göra det.

#8 Jo, försöker att inte hoppa något med henne. Inte så lätt dock eftersom det är en väldigt hoppig, studsbollig ras :P

Yessica
0

#9 Dom är inte utbildade till att göra det tror jag. Röntgar man för att få en bokstav så måste det nog skickas till SKK. Hur man gör med hundar som inte är reggade vet jag inte. Men man kan inte regga själv i SKK, utan det ska ske när hunden är valp, och det fixar uppfödaren. Det finns krav för att kullen ska bli reggad där.

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Johanna
0

bör man röntga hunden?… Roxie e ju 2år nu i maj.. o jag funderar på om jag ska göra d lr inte..

förlåt om jag kapar din tråd Oskyldig

gejsa
0

#11# Det beror väl på vad man ska ha hunden till och om man vill veta själv om hunden är frisk.

Jag har gjort det med min förra schäfer, men faktist inte på mina två blandraser. Där ser jag att dom inte är sjuka och jag ska inte para dom heller. Den ena har jag ju kastrerat men kört agility med.

Johanna
0

tycker att Roxie verkar frisk o stark :)

men funderar på att börja m weightPulling m henne o då kanske det är bra o kolla upp innan?

AnneN
0

#13 Jag har pratat lite med en tjej som är wp instruktör och hon säger att innan man börjar med riktiga vikter så bör hunden röntgas efersom att det ju är ett tungt jobb och har hunden då redan höftledsfel även om de är lindriga så kan risken för förslitningsskador öka en hel del.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

minja
0

Jag har en blandras och när jag höft/armbågsröntgade honom så skickades plåtarna in till SKK (så även om hunden inte är renrasig så går det bra). Jag hade inga misstankar om att han skulle ha problem men eftersom han har dom raserna i sig (schäfer/boxer) så var det ju lika bra. Jag fick ett papper från Skk på svaret och han var helt fri Tungan ute.

Det finns vissa vetrinärer som bedömmer men då kanske den bedömmer resultatet annorlunda än vad SKK:s vetrinärer skulle göra så tycker jag det är lika bra att sicka in.

Jag betalade 800 kr (2006) för röntgen fram och bak.

pippa__
0

#13 Den tanken har jag med. Ska börja träna med henne sen och då vill man inte ha en "söndrig" hund ju