Trampdynorna
Hej! Har en hund som har blivit jätteröd och irriterad mellan trampdynan på ena tassen, han haltar fram och hoppar på ter ben.
Är det någon som har något tips vad man kan göra?
Det låter som svamp mellan trampdynorna. Ett sätt jag hört att få bort det på är att använda aloe gelé (aloevera gelé). Det är svampdödande, giftfritt och finns att köpa på hälsokostbutiker.
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Tänkte också först på svamp, det kan det ju vara.
Eller kan det ha blivit irriterat på grund av saltet ute på vägarna? Det är ganska vanligt. I så fall kan du prova att tvätta tassarna, torka dem ordentligt och smörja på tassalva t.ex. Försvarets.
Kika även så att han inte har några sår någonstans.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
#2.precis som hon säger.du kan oxå använda nåt fet kräm,förslagsvis innan ni går ut oxå ..
S*Winsnes Wilda
Vi har nu använt fet kräm och sätter på en skydd när vi går ut. Men det har blivit sämre märkte att det har börjat att sava, blir lite ljustrött på handduken
Ska åka att köpa försvarets hudsalva. Har också satt på lite xylocainsalva som är lite smärtlindrande för han mår inte bra utav det här, han har ont.
#4Har du försökt att klippa pälsen mellan tassarna? Har själv så på en av mina hundar och sedan tar jag på lite pevaryl(mot svamp) och det blir bättre. Ett litet tips bara försvarets hudsalva innehåller jordnötsolja, kan vara bra att tänka på vid allergi hos hundar. Du kan även tvätta av tassarna i vatten och torka torrt. Skulle inte något fungera så kontakta en veterinär så att din hund inte lider av någon allergi. Lycka till!
Vi har klippt pälsen mellen trampdynorna, Har även använt canesten mot svamp. Vi kanske är tvungna att sätta på tratt för han kan inte låta bli att slicka på tassen.
I går var vi till en djuraffär och frågade, de rekomenderade ett tass vax som heter Potevoks tassvax som skulle skydda och hjälpa till med läkningen. Och han har blivit bättre vill nu gå ut utan tvång och rör på sig mer nu. Så den rekomenderar jag om det är fler hundar som får besvär med irriterade mellen och på trampdynorna.