Eftersök
Har precis anmält mig och lillvovven till en kurs i eftersök! Ska bli väldigt spännande att prova på, även om de säkert kommer att skrattas en del åt min lilla tuss (shih-tzu/dvärgpudel) Han är fasligt bra på att spåra så nu väntar jag bara på att kursen ska bli full så vi får dra igång! Alla hundägare i Ljusdal, anmäl Er, jag vill börja nu!!

Vad spännande. Hoppas du berättar lite om hur ni har det på kursen. Lycka till.
Vad kul!
Jag har ingen aning om vad eftersök är för något så berätta gärna vad som händer…
Susanne 
Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

Här har jag skrivit lite om viltspår, helkul för både hund och förare!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Vad skojigt. Skriv gärna och berätta hur det går på kursen. ;-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Jätte skoj med viltspår, jag har gått anlagsprovet med vår strävhåriga Tax i höst endast 7 mån gammal, samt sedan gått 2 st egna ökl spår för tränings skull med henne allt går som klaffat fast spåret legat mellan 20 -22 timmar, men hon tar inte klöven på slutet utan markerar den bara… så vi tränar mer nästa år.
Har även börjat spåra med en av borzoierna, går också bra fast lite annorlunda än med taxen…. är även uppmärksam på vad som händer runt omkring medan taxen är helt inne i spåret..
Hur gick det med din lilla ???
jaa.. viltspår är jätte kul . våran ena hund har viltspårs championat (heter det så? )

viktigt med Eftersöks hundar ..för min del blir det kanske för lite
träning vvad gäller spårning, brukar bli nåt spår närmare jakten,
att släpa älgklöv eller göra blod spår ett par gånger under sommaren…måste bli bättre på att träna den biten och mycket mera..typ koppel träning och inkallning !! hunden har mest bott i hungård och löplina tidigare..numera blir det lite mer promenader och akriviteter , bättre sent än aldrig..hehe
/Antepante
Det låter då kul…lova att du kommer in och berättar för oss hur det går 

Eftersök är faktiskt riktigt kul…. Jycken är ganska bra på viltspår och på att hitta familjemedlemmar, till sonens stora förtret… :)

Min ena tik och jag härjar runt i skogarna på eftersök. Jag är den enda här i trakten som har eftersökshund just nu, så ibland är det fullt upp på älgjakten. Men det blir mycket älgstekar och vin till matte och grisöron till tösabiten när vi drar fram med vårt vinnande ekipage :)
Första gången dock så var jag inte alls modig. Hade nyss börjat med viltspår och ALDRIG gått ett eftersök. Så en eftermiddag står det en uppjagad granne utanför och frågar om jag har nån hund som överhuvudtaget vet hur älg luktar?! "Ehm, ja.." Så iväg i bilen ut i ingenstans och ut på passet. Till saken hör att min tik aldrig sett en älg, men som tur var så höll de på att ta ur en där, så hon fick lukta lite. Och sen iväg över stock och sten.
Jag har aldrig i mitt liv flåsat så mycket, trodde lungorna skulle sprängas. Men tror ni inte att hon, utan blodspår och päls, hittar tjuren!? Jag var så stolt, så stolt. Vi var ute i 6 timmar, och jag lovar att vi sov gott den natten. Även min sambo eftersom jag glömt och sagt vart jag tagit vägen :)

Du har all orsak i världen att vara stolt. Både över din hund och dej själv. Varför inte starta på spår prov. Det låter som ni skulle lyckas rätt bra. Jag hade en tik som var jätte duktig på riktiga eftersök. Men på lagda spår brydde hon sej inte.

Min man hade en eftersöks kurs en gång coh det var dom vanliga spår hundarna med. Men så var det också en Boxer. Men han var faktiskt den duktigaste av dom. Han spårade sedan trafik skadade älgar mm. Och det gick som en dans.
Lycka till!:)
Hälsningar,
Carlo
Följ mig på instagram: andrethenoble
Medarbetare på choklad.ifokus.se & blodgivning.ifokus