Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 1290 ggr
SergeantHanna
0

Blodgivande hund?

Hundar på över 27 kg kan bli blodgivare. En hund lämnar lika mycket blod som en människa, och kan lämna tre gånger per år.

Är det någon här som har en hund som är blodgivare?

Djursjukhuset (repris) igår handlade om just blodgivning, och både hund, katt och häst var med i programmet och lämnade en skvätt:

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=98021&from=program_ao

evamojje
0

Jag har ingen hund men däremot 2 katter. Varav den ena är blodgivare på bagarmossens sjursjukhus. Ni kan läsa bloggen om det här. När vi var där så fanns det 6 katter och 55 hundar som var blodgivare.

//evamojje

Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.

MagicPaws
0

Häftigt… tror inte våran lilla klinik har blodgivare men vem vet.

//Christine mamma till Orion *160123
med S*Magic Paw's Cornish Rex Katteri och Storpudeln Spike

Zebben
0

Jag hade tänkt att mina schäfrar skulle få bli blodgivare. Men när jag ringde för att prata med veterinären om det så sa de att man rakar av dem pälsen på ena sidan halsen. Och det har jag ingen lust med, det tar månader innan denna päls växer ut igen.

evamojje
0

#3 jag vet inte om det tar längre tid för hundar. Men på min katt Mojje så rakade dom båda framtassarna en fläck på 2x2 cm och det tog kanske en 4 veckor innan det hade växt ut tillräckligt för att inte synas.

Till jul så fick vi ett julbrev från Bagarmossens sjukhus där dom berättade om hundar och katter som hade räddats till livet tack vare blodbanken, det var helt fantastiskt att läsa och helt klart tårdrypande *L*

Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.