Hundar iFokus

Hundar

Etikett: raser
Läst 1187 ggr
Magdalena12345
0

Vad har du för erfarenhet av rasen...?

vad har du för erfarenhet av rasen papillon? Du behöver alltså inte äga någon för att snällt ge en kommentar här. Hade varit jätte snällt av dig.

Kram!

ingann
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har inte så jättestor erfarenhet av dem men de jag känner/har känt har alla varit trevliga, glada och energiska;)

min kille är 75% papillon men det syns inte på mer än svansen och när han spetsar öronen:p

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

anaprincess
0

Jag har stor erfarenhet av rasen plus att jag har en själv :) Va vill du veta?

rulda
0

en kompis till mig hade en när jag var liten. Tyckte det var en otroligt trevlig hund :)

Magdalena12345
0

2#

• hur bra de passar ihop med andra hundar?
  • Sjukdomar?
  • Om de är skälliga
  • På ett ungefär hur mycket motion de kräver!
  • Hur bra de är med barn
  • Hur lättlärda de är
  • hur det är med pälsvården
  • …och annat lite allmänt

Tack för alla svar!

Leorag
0

Jag har bara träffat 3 st sammanlagt. Den ena bodde i husvagnen bredvid våran på en camping under en sommar och den var väl trevlig och så men skällde på allt och inget hela tiden. Likadant med de andra två som bodde i en husvagn på samma camping som vår husvagn stod på för många år sedan och dessa träffade vi flera år i rad då båda vi var säsongare =) Samma sak där, trevliga men skälliga.

anaprincess
0

- Hur dom går ihop med andra hundar är väldigt olika, min hane kan vara aggresiv mot vissa hundar och andra går han jätte bra ihop med, spelar heller ingen roll vilket kön det är. Det handlar mest om hur deras upplevelser med andra hundar när dom är små. Men överlag så är dom inte aggresiv mot andra hundar utan trivs i flock.

- Jag ska vara ärlig och säga att det finns en del sjukdomar inom papillon rasen och om du ska köpa valp så var extremt noga och kolla upp med andra valp köpare som köpt hos den kennel du tänker köpa från. Exempel på sjukdomar, ärftliga hjärtsjukdomar, PRA(en ögon sjukdom som är ärftlig), patella.

- Dom har lätt för att skälla men det är mest när dom blir uppjagade eller väldigt glada. Men det är inge problem att ha dom i lägenhet, men som sagt det är också individuelt hur dom är uppvuxen.

- Papillonen är en väldigt flexibel hund när det gäller motion, dom älskar att följa med på längapromenader i skog och mark men är lika nöjda med att ta en sväng runt huset och göra sina behov. Men minst en längre promenad om dagen rekomenderar jag iaf, men skulle det vara så att man inte kan ibland så är det ingenfara.

- Jag tycker att det är en bra barn hund, men visst finns det exemplar av rasen som skiljer sig från mängden men det finns det alltid.

- Dom är lättlärda och gillar att jobba :)

- Det är inte så mkt jobb med pälsen (om du inte ska ställa ut vill säga) en gång i veckan brukar jag kamma igenom pälsen och då använder man en stålkam.

Jag tycker det är en rolig och mysig ras,en bra första hund om inte annat. Om du vill ha tips om kennel eller fråga om en kennel så PM:a mig.

AnnL
0

Pappan till min blandis är 50° Papillon, Syns nog mest på svansen och öronen. Han har ett mycket trevligt sätt. Snäll mot alla skäller mycket lite, väldigt lättlärd. Älskar att kuta i skogen. Har träffat renrasiga Papillon och upplevt dom som pigga glada och snälla hundar.

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

Johanna
0

mina gamla hyresvärdar hade en papillon..skitcool hund som lärde sej allt direkt o va med på allt..

destroyed
0

Min kompis mormor har en sån och dem är ashärliga, funderade på att själv köpa en sån men eftersom våran kennel vi hade planerat att ta ifrån tyckte att den hunden var för krävande för oss så valde vi en annan hund

Luddesmatte
0

Inte så bra erfarenhet mer än att jag hört att dem har sköra ben och ska gärna inte bo tillsammans med större hundar som lätt kan göra illa dem. Ville ha en papillon ett tag men eftersom en uppfödare avrådde mig i och med att vi har en enorm hund och två collien så blir det aldrig av Gråter. Jag som älskar papillon.

anaprincess
0

#10 Dom har inte sköra ben, dom är tuffa hundar som tål en del. Sen finns det papillons som är större än rastandarden. Min är ett sånt exempel :)

sagalisa
0

har inte heller någon erfarenhet av rasen men tycker de verkar vara livliga och framåt små krabater! Tror det kan vara en kul hund till agility med.

SaraC
0

Ingen mer erfarenhet än att jag träffat några.

Mitt intryck är att det är mycket hund i ett litet format. Att de är tuffa, lättlärda och kul att träna med. Vet många att bruksmänniskor som skaffar papillon när de velat ha en till hund fast en mindre eller bytt till en mindre hund.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Luddesmatte
0

#11 Så jag skulle kunna ha en Papillon med våra hundar alltså? GladTänkte på min pojks enorma tassar.

ingann
0

#14 ja, det finns ju dem som har grandisar tillsammans med vavvor så varför inte? det man får tänka på är isf att lära den stora leka försiktigt utan tassar från början:)

Min kille (75% papillon/york/dv.pudel) har lekt med syrrans 45-50kg rottweiler sen han var bebis utan problem.

/Ingalill

SaraC
0

#14 Som jag också skrev, vet många bruksmänniskor med t.ex. schäfrar och rottisar med pappisar. Min hundtränare har t.ex. minst tre schäfrar hemma hela tiden, en pappis och en corgi.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

anaprincess
0

#14 Ja det kan du ha :) Och hundar brukar själv säga till när det blir för mkt så det är inga problem.

Magdalena12345
0

Tack så jätte mycket för alla svar det har varit jätte hjälpsamt!

Tänkte isåfall mest ha den som sällskapshund, om den blir tillräckligt lydig (vilket beror på mig) så tränar jagf nog agility på agility klubben! Den får följa med nästan överallt och den kommer att både få vara i stan och gå mysiga skogspromenader varje dag. Den kommer nog bli väldigt bortskämd, men det är ju tur för den. Kanske ska skriva hon/han istället för den:)

HUR LÅTER DET?:)

Tänkte alltså ha en sån tillsammans med vår 30 kg airedale. Funkar det? Det borde det väl?:S

Tack återigen för alla svar! Kramar Jenny!

Magdalena12345
0

putt?

Luddesmatte
0

# 15,16,17 Tack för att ni sa det nu är jag överlycklig. Kanske får min lilla pappis trots allt. Har drömt om en sådan i så många år men en del uppfödare har ju avskräckt mig med att dem bryter tassarna vid lek. Men nu är det ju inte så… Skrattande

Magdalena12345
0

20# Så avundsjuk, grattis då!:)

destroyed
0

grattis, så du har bestämt dej?

ingann
0

#20 det enda jag kan tänka mej är att småhundar kan bryta benen om man glömmer dem i soffan/sängen när de är minismå så de hoppar ner själva och landar fel:)

/Ingalill

anaprincess
0

#18 Jo det funkar, har haft airedaleterrier i familjen och den har gått fint ihop med andra hundar

Luddesmatte
0

Min man har sagt ja till an Papillon efter att jag berättat vad ni sagt men först måste jag få ordning på stor pojken här hemma så pappis får vänta ett litet tag till men jag bara SKA ha en pappis oavsett om det är blandras får se vad man faller för. KyssGlad

ingann
0

#25 vad kul;)

/Ingalill