Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 1334 ggr
Taci
0

Valpfoder?

Vår Eurasier-valp (hane) fick från början hos uppfödaren fodret Royal Canin Medium Junior 32. Detta foder har vi fortsatt med, o det är för hundar med en vuxenvikt på 11 till 25 kg. Men enligt rasstandarden ska vår hane väga mellan 24 och 32 kg som vuxen. Har inte riktigt reflekterat över detta innan, men bör vi byta foder till Royal Canin Maxi Junior 32, som är för vuxenvikten 26-44 kg? Varför resp. varför inte?

Sen hade jag en annan fråga bara för nyfikenhetens skull mera. En hund i den storleken jag har nu, hur snabbt "ska" dom växa? Vår hane väger ca 11,4 kg nu, o fyllde 3 månader den 20 Januari. Han är inte på något sätt överviktig. Han vägde ca 6 kg vid 9 veckors ålder om jag minns rätt. Låter detta normalt? :) När beräknas valpen nått sin fulla mankhöjd tex?:)

Taci
0

Putt

Taci
0

PUTT

Taci
0

Hallååå, ni är ju så kunniga här inne, visst måste ni kunna ha nånting att säga om detta!? Flört

SaraC
0

Om det är fodret ni blivit rekommenderade av uppfödaren skulle jag fråga denne om detta först och främst om jag var du. Skulle då samtidigt ställa den andra frågan du har Flört

Själv tror jag inte att det spelar någon stor roll vilken vikt fodret sägs rekommenderas till. Har uppfödaren rek. det fodret skulle jag hellre gå på det, om jag litade på uppfödaren ifråga.

Så länge hunden ser och känns bra ut i hullet och äter bra, så behöver du inte oroa dig över vikten Glad Skulle kunna tänka mig att en Eurasier är färdigväxt runt 1 års ålder.

Någon annan kan säkert ge ett bättre svar, är ganska lost på valpar då jag aldrig haft någon Flört

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

destroyed
0

shit har det gått så lång tid sen du fick han! tyckte det var nyss du skrev att ni bara skulle titta och "råkade" få med er honom hem!

håller med föregående talare, prata med uppfödaren om maten. Vad gäller manken så är det ett år. min uppfödare(det är iof pudel) sa att vid nio månaders ålder kan man räkna med att den inte växer så mycket, nån/några cm det är allt..

Taci
0

Uppfödaren är dessvärre väldigt svår att få tag på har vi märkt (; Därför tänkte jag höra mig för lite här :) Vad är egentligen skillnaden på foder som är till för olika vuxenvikter? Gör det någon skillnad i valpens utveckling? :S

[randi]
0

Ju lägre vikt desto mer proteiner i maten, så ibland måste man gå ner  i de lägre viktklasserna för att hunden kanske inte kan tillgodo se sig av den mat som är för just den viktklass som hunden tillhör. En av mina hundar var smal som en pinne  och då provade vi maten som är för hundar med lägre viktklass och hon har lagt på sig och börjat bygga muskler.