Whippet och katter?
Vi har en liten siameskille på 6 månader, och ska snart hämta hem en tjej också.
I framtiden vill vi gärna ha en vovve.
Jag tycker Whippet verkar vara en ras som passar oss bra.
Lagom stor, lättskött päls, inte livlig inomhus. Jag har vuxit upp med hundar, men det blir förstagångshund för min man. En lätthanterad hund, som är snäll mot katter, och inte skällig och bökig. "Hundvärldens katter" borde väl passa utmärkt tillsammans med "Kattvärldens hundar" eller hur?
Ni som har Whippar, tycker ni de passar in på mina önskemål?

Det enda jag kan svara om är en whippethane i bekantskapen som bor ihop med 3 illrar och även diverse andra smådjur. Detta går utmärkt bra, han är tydligen expert på att reta illrarna^^
Om hur bra katter funkar ihop med hundar det är ju olika från individ till individ (oftast). När vi hade vår förra hund så skaffade vi en liten kattunge och de blev bästa vänner. De har ju alltså vuxigt upp tillsammans.
Men försök hitta en whippet som har levt dessa 8 veckor med katter i hushållet, då är de mer vana.
Den katten som vi skaffade då. växte upp och blev en fin kille som vet hur man ska behandla en hund. han ville inte skada hunden om den gjorde nåt han inte gillade, därför tog han aldrig ut klorna när han slog till hunden på nosen eller nåt. Utan bara med den mjuka tassen! Som på lek.
Good luck!
alla raser kan gå ihop med katter.. det handlar bara om uppfostran;) sen tror jag personligen det underlättar om man har katterna först och sedan skaffar hund, men det är min personliga erfarenhet:)
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

#1 Hihi, jag kollade på klipp på youtube med whippar, och det fanns ett där en var ute i trädgården och lekte med en iller. Jag kunde inte låta bli att föreställa mig vad min mammas monsterkrokodil (papillon/lhasa apso) skulle göra om fick hon gå lös på en stackars iller 
#3 Jovisst kan man få alla raser att gå ihop med katter, men det är ju alltid en fördel om det är en ras som allmänt är lugn och snäll.
Om de är lugna inomhus, och inte så skälliga, borde det kännas tryggare för katterna (fast nu är väl whippar kända för att vara allt annat är lugna när de är valpar, men i alla fall..)
Eftersom katternas huvudsyssla är att ligga och mysa, och såklart hitta på lite bus mellan varven, så borde det ju passa bra med en hundras som också gillar att mest ligga mysa när de är inomhus.
#2 När de väl blir kompisar så brukar de ju bli det för livet. Härligt! Jag ska absolut försöka få tag på en uppfödare som har katter också, så att valpen har lite kattvana.