Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 4600 ggr
toodiloo
0

Pälsvård

Halloj :P

Nån som har koll på olika pälsar o hur dom är o sköta o så? Jag är bara van vid trimmhundar (strävhåriga taxar) och undrar hur det är med spetspälsar (typ welsh corgi) samt korthåriga hundar. Fäller dom mkt, blir det mkt hår inne och hur ofta ska man kamma/borsta dom? Om man har om i knät, är man alldeles hårig sen? Dumma frågor kanske men jag är ju van vid taxarna som inte fäller nånting alls knappt.

sagalisa
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en korthårig Tax och hon fäller lite hela tiden men inte på golvet och så utan om man tar henne mot sig, men det är inte mycket eller störande!! Däremot min blandras, hon har en päls som en labbe ungefär och har fällperioder några gånger om året, då jäklar tappar hon hår!!!=) På golvet och om man tar henne mot sig och så. Men jag kammar henne med gummiborste en gågn per dag samt dammsuger ofta så det går rätt bra ändå.

Men visst är taxar smidiga med sin pälsSkrattande

SaraC
0

Spetspälsar? Menar du som rasgruppen spetsar så är ju inte corgi en spets, blir därför lite osäker om det är det du menar.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

toodiloo
0

men hur är welsh corgisar? Har ju ingen erfarenhet av dem men undrar hur pälsen är. O det kanske inte blir nåt problem om man kammar dom ofta? de fäller ju 2 gånger per år, är det jäätejobbigt då? Kanske någon som har en liknande ras här o kan säga hur det är? Vill veta vad jag ger mig in på Skäms

toodiloo
0

Eros, nää, jag vet men de har väl liknande päls. Corgin är väl besläktad med västgötaspetsen? WC cardigan och pembroke brukar ju kallas den enda brittiska spetshundsrasen också. Men det är alltså pälsen jag undrar över :P

SaraC
0

#4 Du menar den typen av spetsar alltså. Ja den har jag själv ingen erfarenhet av. På SWCK:s hemsida står i alla fall följande:

Pälsen är lättskött och vädertålig. Och kräver ingen dyrbar pälsvård. Fäller gör den. Men det gör ju de flesta hundar. Ofta är det ju 2 ggr om året den fäller ordentligt

toodiloo
0

aa, ja vet, läste det också. MEn eftersom jag inte är van vid "fällhundar" så undrar jag hur "illa" det är. Fastnar håren överallt o hur ofta måste man borsta dom? Blir man alldeles hårig när man haft som i knät osv osv..

SaraC
0

#6 När det gäller de raser som inte kräver någon ansträngande pälsvård brukar det vara så att de fäller lite hela tiden. Sådär så man måste dammsuga några gånger i veckan och rolla av kläderna om man gosat ordentligt med dem och inte vill se ut som en hårboll själv sen.

När de fäller ordentligt som de gör någon gång per år brukar man bli lite smått galen. Då brukar det kunna kännas som att det är hår överallt. Då får man borsta oftare.

Men att säga generellt är svårt. Det är olika mellan olika raser såklart, men varierar också ordentligt mellan olika individer. Som du t.ex. säger med Tax, jag har en kompis med 2 lh taxar och hon tycker de fäller ganska mycket.

Lättast är väl att hälsa på hos en uppfödare eller någon som har rasen ifråga och se vad man tycker själv. Det är ju också individuellt vad man tycker är mycket Glad

toodiloo
0

tack för ditt svar :P

JO, det är sant. det är ju just strävhåriga taxar jag har erfarenhet av. Smartast är nog som du säger, att hälsa på. Men det känns så dumt, liksom vad ska man säga? hej, jag vill komma o gosa med dina hundar. haha.. äsch, ja vet inte. Man måste ju kolla också liksm..

SaraC
0

#8 Kontaktar man en uppfödare och berättar att man är nyfiken på/intresserad av rasen i fråga brukar de faktiskt ofta själva säga att man gärna får komma och hälsa på om man vill. Annars är det bara att fråga själv. Det är inte alls konstigt att man vill träffa hundar av rasen man är intresserad av. Skulle en uppfödare neka ett besök så skulle jag kolla efter en annan uppfödare.

toodiloo
0

aa, det är sant :P

det är bara det att vi helst tänkt oss en vuxen tik (omplacering) o då känns det dumt att gå till en uppfödare.

toodiloo
0

eller allltså, det är lät ju lite dumt. Men eftersom vi inte är säkra på rasen liksom så känns det dumt att hälsa på o ta av deras tid. Kanske är bättre att åka på nån utställing o kolla o prata med uppfödare o corgifolk :P?

SaraC
0

#10 Jag tycker väl man kan åka till en uppfödare ändå. Dessutom kanske tiken blir från någon kennel, de omplacerar ju också ibland. Annars får du åka på utställning och springa runt och hälsa på så många som möjligt Flört

toodiloo
0

aa, de e sant.