Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 2734 ggr
Sandra-L
0

Försäkringar

Hej Alla!

Håller på att jämföra lite försäkringar för hund då jag snart får hem min.

Skulle ni inte kunna berätta vad ni har för försäkring/försäkringar och gärna berätta positivt och negativt om just er försäkring.

Och GÄRNA berätta vad ni hört för positiva/negativa historier om olika försäkringsbolag.

Berätta om era erfarenheter om de olika försäkringsbolagen helt enkelt!

Tack!

AnneN
0

Jag har Agria plus veterinärvård, har inte behövt använda den hittills.

Enda försäkringsbolag som jag har negativ erfarenhet av är IF, jag skulle försäkra en huskatt där och visst det var inga problem med att ha den livförsäkrad enligt den jag pratade med i telefonen. Sen kom pappren och det visade sig att jag inte fått med livförsäkringen, ringde då upp dem och fick tillslut tala med en av cheferna som då talade om att de inte livförsäkrar varken blandraskatter eller blandrashundar.
Detta var tydligen inte deras försäljare medvetna om!Förvånad

Efter att ha jobbat på djurklinik och då en del i receptionen så kan jag rekomendera agria då jag aldrig upplevde några problem med dem då det gällder direktregleringar, frågor mm.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Sandra-L
0

Bra att höra! Tack Anne :)

speciellt bra att höra det negativa sakerna tycker jag..

Det jag lutar åt är Agria plus extra veterinärvård med livförsäkring förstås och även ett tillägg på livförsäkringen som heter "Agria användbarhet"..

Men det är inte fastslaget ännu.. hehe

Min valp är doldafel försäkrad i If

ingann
0

Jag har IF veterinar extra på mina djur + livförsäkring på hunden så det AnneN skriver stämmer inte… min hund är nämligen blandras:) dock är högsta livvärde på blandisar 5000 kr.

På IF har du en fast självrisk utan några extra % som de andra bolagen har. 

Kan ta ett exempel: Din hund blir sjuk och behöver opereras, operationen kostar 30 000kr, med agrias försäkring betalar du (om du har 1100 självrisk + 20%) 6 880 kr… har du IF betalar du den fasta självrisken på 2500 kr…

De har även en mycket väl fungerande direktreglering:)

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

ingann
0

#1 fick du ingen livförsäkring på huskatten berodde det troligtvis på att du inte uppgett någon köpesumma… inget bolag tecknar en livförsäkring för djuren på högre belopp än inköpssumman om de inte har bra meriter och ett högt avelsvärde…

/Ingalill

AnneN
0

#3 ok då kanske de har ändrat för det var några år sedan nu.

#4 jag hade uppgett köpesumma, men deras svar var att de inte livförsäkrar blandraser (då gällde det enligt den personens uppgifter både hundar och katter)

_**/Mvh Anne

ingann
0

#5 så länge jag haft mina djurförsäkringar där har jag fått ha liv iaf, tog dem för ca 7 år sedan.. kanske personen inte visste vad de erbjuder;)

/Ingalill

AnneN
0

#6 kanske han inte visste det, fast man kan ju tycka att cheferna ska veta vad de har i alla fall =/

_**/Mvh Anne

ingann
0

#7 ja, man tycker ju det *s* men jag är nöjd med dem iaf:) aldrig några problem om man har frågor eller vill göra ändringar…

/Ingalill

Singo-Torpet
0

Agria tycker ja bäst om, visst kanske inte billigast på allt men helt klart lättast att ha att göra med om de händer något.

sämst tycker ja IF är, ska ite ta en novell om det nu men ja fick i prinsip kontakta en advokat och ringa och grina i telefon för att få ut mina försäkrings pengar…

svelandia (heter de så) har ja hunden i nu tills nästa brytt period, ganska billigt är de men gud va me papper de ska skrivas, nää inget för mig..

agria har vart jätte bra med allt, har alla katter och alla hästarna där och snart även hunden. har nyttjat försäkringen på både häst och katt där aldrig problem och de är lätt och smidigt, gör dom fel (hänt en gång) så har dom kompenserat jätte bra, fick gratis några månader plus en gratis självrisk och andra reklam grejor från den (de felet de hade gjort var inte så allvarligt för min del, ja har på autogiro och de hade glömt dra pengar och de märkte ja ca 4mån efter och ringde upp och kolla vad som var fel, då ahde de råkat raderat min försäkring på nått vänster)

gejsa
0
FOLKSAM

Enkelt! Börja med att välja omfattning på försäkringen efter dina behov: Halvförsäkring (med maxbelopp 20 000 kr) eller helförsäkring (med maxbelopp 40 000 kr). Alltid 1500 kr i fast självrisk och 20 procent i rörlig självrisk. En livförsäkring ingår alltid, men kan sättas lågt för lägre premie (dock minst 1000 kr).

Självriskperiod: 125 dagar.

Övrigt: Rabatt för kastrerade tikar och vid medlemsskap i vissa avelsföreningar.

Kontakt: www.folksam.se, 020-57 57 22

Prisexempel:

Schäferhunden Pelle, 2 år, Göteborg: Premie: 2 557 kr/år (vid maxbelopp 40 000, självrisk 1500 kr + 20% av resten). Vid en vårdräkning på 10 000 kr betalar matte totalt 3 200 kr i självrisk.

Ragdollkatten Bitten, 2 år, Göteborg: Premie: 646 kr/år (halvförsäkring; maxbelopp 20 000, självrisk 1500 kr + 20% av resten). Vid en vårdräkning på 10 000 kr betalar matte totalt 3 200 kr i självrisk.

AGRIA

Många valmöjligheter! Börja med att välja omfattning på försäkringen efter dina behov: Bas, Plus eller Plus extra. Välj sedan nivå på den fasta självrisken (1100 kr, 2100 kr eller 3000 kr) och på den rörliga självrisken (15 procent eller 25 procent). Den högre rörliga självrisken kan leda till höga kostnader om du tvingas till dyra behandlingar - medan en hög fast självrisk kan medföra att du sällan får ut något på försäkringen om du bara drabbas av småskador. Välj även maxbelopp (30 0000 kr eller 60 000 kr).

Självriskperiod: 125 dagar.

Övrigt: Även hundar över sju år kan nyförsäkras (mot seniortillägg). Rabatt för valpar och kattungar. Rabatt för id-märkta katter. Rabatt för medlemmar i en del hund- och kattorganisationer. Försäkrar även gnagare, fåglar och reptiler.

Kontakt: www.agria.se, 020-88 88 88.

Prisexempel:

Schäferhunden Pelle, 2 år, Göteborg: Premie: 2 259 kr/år (plusförsäkring; maxbelopp 60 000, självrisk 1100 kr + 25% av resten). Vid en vårdräkning på 10 000 kr betalar matte totalt 3 325 kr i självrisk.

Ragdollkatten Bitten, 2 år, Göteborg: Premie: 899 kr/år (basförsäkring; maxbelopp 30 000, självrisk 1100 kr + 15% av resten). Vid en vårdräkning på 10 000 kr betalar matte totalt 2 435 kr i självrisk.

IF

Ingen rörlig självrisk! Välj först omfattning på försäkringen efter dina behov: Veterinärvård (med maxbeloppet 20 000 kr) eller VeterinärXtra (med maxbeloppet 40 000 kr). Välj sedan fast självrisk (2500 kr eller 4000 kr). Någon rörlig självrisk tas inte ut.

Självriskperiod: 100 dagar.

Övrigt: Rabatt om du samlar flera försäkringar hos If. 100 kr rabatt om du tecknar försäkringen på nätet. Bonus om ditt djur är skadefritt (upp till 8 procent vid 3 skadefria år).

Kontakt: www.if.se, 0771-655 655

Prisexempel:

Schäferhunden Pelle, 2 år, Göteborg: Premie: 2 633 kr/år (VeterinärXtra; maxbelopp 40 000, självrisk 2500 kr). Vid en vårdräkning på 10 000 kr betalar matte totalt 2 500 kr i självrisk.

Ragdollkatten Bitten, 2 år, Göteborg: Premie: 661 kr/år (Veterinärvård; maxbelopp 20 000, självrisk 2500 kr). Vid en vårdräkning på 10 000 kr betalar matte totalt 2 500 kr i självrisk.

SVELAND

Mittemellan! En enda försäkring. Välj fast självrisk (1400 kr eller 1900 kr för hund, 1100 kr eller 1400 kr för katt) och maxbelopp (20 000 kr eller 40 000 kr). Den rörliga självrisken är alltid 25 procent.

Självriskperiod: 90 dagar.

Övrigt: 5 procent rabatt för varje skadefritt år - max 20 procents rabatt. 5 procent rabatt för kastrerad hund. Försäkrar även gnagare och fåglar.

Kontakt: www.sveland.se, 0771-388 300

Prisexempel:

Schäferhunden Pelle, 2 år, Göteborg: Premie: 1850 kr/år (maxbelopp 40 000, självrisk 1400 kr + 25% av resten). Vid en vårdräkning på 10 000 kr betalar matte totalt 3 550 kr i självrisk.

Ragdollkatten Bitten, 2 år, Göteborg: Premie: 525 kr/år (maxbelopp 20 000, självrisk 1400 kr + 25% av resten). Vid en vårdräkning på 10 000 kr betalar matte totalt 3 550 kr i självrisk.

gejsa
0

Här kan ni som vill jämföra alla försäkringsbolag. Det stod just i dag på Aftonbladet PLUS en tidning som man får betala extra för i månaden och kan då läsa på internet. Står mycket bra i den.

Jag har Folksam och den verkar ju faktist bäst när djuret är sjukt. Bättre att slippa betala så mycket mot att ha en billigare försäkring och betala mer när den blir sjuk. Iaf för mig som har fått gått till veterinären varje månad sedan juli månad. Skrattande

ingann
0

#10 Rabatten hos IF är 8% per år upp till max 24%…  så Aftonbladet har missuppfattat det…

jag har 8%på Åskar som är 1 år, 8% på huskatten som är 1,5 år och 24% på skogisen som är 4 år:)

/Ingalill

gejsa
0

#12# Ok men det är ju ungefär iaf. Och alla med samma försäkring så man ser skillnaden.

Katti
0

Det är definitivt inte samma försäkring man får hos de olika bolagen! Jämföra priser är inte så svårt, men när det kommer till villkor så skiljer det sig en hel del, både när det gäller vad som ingår och det högsta belopp man kan få ut per år från sin försäkring. Så jämför man ska man inte glömma att kolla på det!

Ogirl
0

Jag har agria och det var inga  problem när vår hund blev sjuk och blev tvugnen att avlivas, däremot så hade uppfödaren ett annat försäkringsbolag, så få fort det blev klart att det var ett dolt fel så fick jag ingen mer hjälp av agria utan fick börja om igen med ny kontakt med uppfödarens försäkringsbolag, så kankse är smart att ha samma försäkringsbolag som sin uppfödare till doldafel perioden och sånt är slut?

Men förhoppningsvis så slipper alla att använda den försäkringen! men en liten tanke bara!

Singo-Torpet
0

hos agria får ja rabbat fr ja har flera djur, mycket därför de vart agria för min del..

ex rabbat om du har mer än 2 katter, mer rabbat om du har 4 eller fler och sedan om du har 10 eller fler så är de ännu mer rabbat..

Sandra-L
0

Oj Oj Oj va mkt bra svar som rullat in under dagen! (har varit borta hela dagen) :D

superbra! tack alla som bidragit!

fortsätt gärna ;) hihi

Linda-A
0

Jag har IF på bägge mina hundar. Fördelar är u att självrisken är fast vilket kan vara bra om man är student som jag. Bägge hundarna var dessutom försäkrade hos IF från uppfödaren så jag fortsatte för att inte ha några glapp i försäkringen, man vet ju aldrig vad små valpar hittar på!

Katti
0

Den fasta (höga) självrisken tjänar man bara på om det händer något riktigt dyrt. Medelskadan får man ingen ersättning för alls!

Molle08
0

dagisvovvarna har ena Agria och ena har Svealand..

Men min egen vovve har vi Agria.