Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 3289 ggr
Paulines
0

Djurgymnasiet?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Är det någon här som har erfarenheter av djurgymnasiet i Stockholm? Tänkte nämligen börja där med inriktning - hund. Skulle vara kul om någon kunde berätta om den vet hur skolan är :D

Glader
0

Jag skulle vilja börja på djurgymnasie i gävlleborg när jag ska börja :D

Quiila
0

Åh, det skulle jag ha velat gå. Vi har jordbruk/lantbruksgymnasie här, men då mest med inriktning på häst.

~Quila Roze~

Paulines
0

Jo de vekar bra:D men känner ingen som går eller har gått där så undrar om det finns någon här :D

L8sson
0

jag hade tänkt att söka dit förra året men det blev ingen friskola så jag fick inte. Jag sökte då också Hundsportsgymnsiumet i Forshaga men kom inte in, men iår söker jag om dit i hopp på att komma in med höjda betyg =)

CelsiusT
0

Jag har gått på Hundsportsgymnasiet i Forshaga. Ingen direkt hit.

Det kanske hade varit kul om jag inte haft kunskap om hund innan, om jag inte var så inriktad hundmänniska, redan färdig instruktör osv. Om jag hade bott privat redan från början (alltså inte i studentlägenhet) så min hund inte hade behövt bli förstörd av hundstallet m.m. m.m. Men nu var det så, jag hade med mig en del kunskap dit, jag hade visserligen skitkul när jag var där (pga alla kompisar och visst var det väl lite småkul att få träna hund 1 timme/vecka under första terminen) men jag såg så mycket saker som var så totalt fel, såg så mycket hundar som blev förstörda av miljön o.s.v. Nej jag hade nog inte gjort om det och jag är helt nöjd med att jag hoppade av. Många klarar det nog (både hundar och folk) men jag gör det inte och jag vet många med mig som inte gjorde det. Jag såg dessutom hundar som blev förstörda men där ägaren trivdes och då fick hunden fortsätta leva så och tillslut slog det över och hundslagsmål varje vecka. Dessutom sådan hård syn det var på hundar. Det var minsan inte klickerträning (jo vissa moment var väl ok att använda klicker, men inte filosofin), det första vi fick höra var att: "va inte rädda för att säga åt er hund på skarpen" och det gjorde folk minsann!! Och man var elak mot sin hund om man gjobbade med andra metoder.

Som sagt, jag är glad att jag hoppade av. Både för mig och för min hund, är mest lessen över att jag inte gjorde det tidigare.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Åsa S
0

Den utbildningen jag känner till i Stockholms län är Säbyholms naturbruksgymnasium i Upplands Bro

De har inriktning hund på djurvårdsprogrammet, skolan har internat där man får ta med hunden ifall man klarar provet som visar att hunden går att ha tillsammans med andra hundar. Det går även bussar till skolan från bro station för pendlarelever. Skolan är lantligt belägen och skolan har både stora och små djur. +Skolan har personal som hjälper till att hitta praktikplatser till alla på företag utanför skolan (det är minst 15v praktik i utbildningen på djurvårdsutbildningen och enligt skolverket får man inte göra praktik på skolan inom dessa veckor men många skolor fuskar med detta). Det är inte lätt att hitta praktiklats själv så en skola som hjäler till med detta har ett extra plus.

Innan du söker till någon utbildning ring skolan och se om de har öppet hus eller om du kan få komma ändå och få en visning av skolan och du kan ställa frågor till både personal och elever på plats innan du bestämmer dig.

Säbyholms naturbruksgymnasium

Magdalena12345
0

Nu bor du ju vid stockholmstrakten! Men bara så du vet finns det ett gymnasium nere i Skåne. Med inriktning på hund!

Paulines
0

OKej tack för all information! jag har varit på öppet hus på djurgymnasiet i Liljeholmen som de då ligger på, det verkar bra.. Men då jag vill utbilda mig till hundförare och man inte får läsa historia A som man måste för att få behörighet till polisskolan så tror jag att det blir ett annat samhällsgymnasium :/ även om djurgmnasiet skulle varit så mycket roligare!

Simmi
0

Kan du inte välja historia A på "individuella val" eller "valbara kurser", eller finns inte kursen alls på skolan?

Paulines
0

Jo den finns, men jag frågade eleverna där och dem sa att det måste vara tillräckligt många som väljer kursen, och hittills har det aldrig varit det.. Så vet inte om jag vågar chansa :/

Zebben
0

Skulle nog valt djurgymn. i alla fall om jag vore Dig. Historia A kan Du ju snabbt läsa in på komvux eller liknande när Du tagit examen.

Lycka till!

Paulines
0

Jo de e klart.. Men problemet e att dom pratar om att ta bort komvux för att eleverna gör dåligt ifrån sig på gymnasiet då de tror att man kan ta igen allt sen. Jobbigt värree :/

[Malin3033]
0

#12 dem ska ta bort att man inte kan höja betygen på komvux. men du kan fortfarande läsa ämnen på komvux som du inte tidigare läst.

har själv funderat på hundgymnasium, men har nu valt ett teoretiskt program pga att då får jag läsa mer ämnen som är bra att ha med sig till högskolan. Så behåller jag hund som ett starkt intresse! För hundar tränar jag ändå flera ggr vecka och utbildningar kan man åka på när man har lust. :)

Zebben
0

#12 Jo, men någon form av vidareutbildning kommer det ju finnas. Tror inte Du ska ta det så allvarligt att komvux kommer att upphöra. Det finns ju andra ställen att vända sig till…..

cupcakes
0

#4 Jag har också sökt till Forshaga så om båda kommer in så ses vi antagligen :)

Tixy
0

Jag har tankar på att välja Djurgymnasiet, inriktning hund, som förstahandsval. Dock är det inte säkert att jag kommer in med mina svindåliga betyg.. ^_^
Var där på öppet hus, och det verkade bra. Lärarna och resterande personal var väldigt hjälpsamma vid frågor osv, och för mig kändes det som om dom verkligen la ner sin själ i jobbet. :)

Åsa S
0

Kan inte Djurgymnasiet erbjuda Historia A i samarbete med Liber Hermods el. liknande??

Säbyholms naturbruksgymnasim vet jag låter elever ta sina betyg i Historia A via Liber Hermods ifall det inte är tillräckligt många som söker till kursen Historia A som även där är valbar, kanske du bör ringa och prata med djurgymnasiet ifall det där med Historia A är enda osaken till att du kanske inte tänker söka, så himla mycket kostar det ju inte för skolan att ex. låta dig gå via Liber Hermods ifall Historia A kursen inte skulle starta.

CelsiusT
0

Om enda anledningen till att inte söka för dig är detta med Historia A tycker jag du ska söka iaf. Det finns alltid chans att läsa in osv. Dessutom förändras ens framtidsplaner med tiden och det är inte säkert att man värdesätter en enda kurs så mkt senare, när man väl är där. Sök iaf, så du har en chans att välja.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[Popcorni]
0

Hihi sitter också och funderar på att börja på Liljeholmens djurgymnasium men då antigen djurskötarprofilen eller hund profilen. :) Jag har nog tänkt att prellimnärsöka (stavning) och sen fundera lite till, och som sagt det ser väldigt fin ut där inne i skolan. =0)

Paulines
0

#13 ahaaaa okej, vad skönt! då funkar det ju:D

#16 jo jag va också där på öppet hus, och det verkade som en skola som var bra och lärorik men samtidigt får man ha kul med hundarna!

#17 har ingen aning om hur de funkar. De sa att historia A fanns som en valbar kurs men att den aldrig startats upp pga. att det inte fanns tillräckligt mycket intresse för att göra kursen :s

#18 Joo visst förändras det men samtidigt har jag så länge jag kan minnas velat bli hundförare och historia A är obligatoriskt, annars får man inte söka överhuvudtaget till polishögskolan så jag vill gärna ta den säkra vägen och vara 100% säker på att jag får kursen och behörighet. Jo jag tänkte söka, men är redan säker på att jag kommer in så.. Jag får se efter den preliminära sökningen om jag kommer in på de andra skolorna.

#19 Aha vad kul =), jo precis.. Man får väll söka in nu o se hur det går och sen ta och fundera lite till.

Molle08
0

Jag har tagit studenten.. iaf djurvårsprofil.. tog den 2005.

Mycket beslut att jag ångrade verkligen skulle ha gått  BF istället.

Men gjort är gjort som sagt :S