Hundar iFokus

Hundar

Etikettlydnad
Läst 4252 ggr
Carisma
0

Fyrbent tonåring i huset!

Hej!

Har en Dansk/Svensk Gårdshund som är 19 månader och i hundarnas tonårsperiod. Är nyfiken på era erfarenheter av "tonårshundar".

En sak som vi tror är på grund av tonårshormoner är att vår hund för någon månad sedan inte håller sig lika länge som han gjort förut. Vi har kollat att det inte är något sjukdomstillstånd. En annan intressant sak är lydnad.T ex när man säger åt honom att sitta, tittar han på en som om han aldrig hört det ordet förut …

/Carisma

kerstinjo
0

Hihi, helt plötsligt så kan hunden ingenting. Sitta? Tja, då kan man räcka fram en tass eller lägga sig.Glad

I det här stadiet verkar hjärnan ha krymp oroväckande och ändå verkar de kunna läsa våra tankar - och göra precis tvärtom.

Kerstin 

blondifire
0

Precis som tonåringar! haha!! är den kastrerad? kan vara en ide´annars..

S*Winsnes Wilda

kerstinjo
0

Det är inget man kastrerar en hund för eftersom det är ett helt normalt beteende, som kommer att gå över.

Kerstin 

blondifire
0

det vet jag,vad jag menar är att ska han inte avlas på är det bra att kastrera,man slipper många problem och han slipper bli "hanig"!!

S*Winsnes Wilda

kerstinjo
0

#4 Samtidigt kan det vara en chanstagning om man kastrerar en hund som är nästan 2 år.

Kerstin 

blondifire
0

ja,eh ska det helst göras så fort dom blir könsmogna.sen är det ju lite olika mellan raser..vet inte hur d e med just denna rasen..

S*Winsnes Wilda

ingann
0

haha ja, sitt kan vara svårt ibland:) Åskar är nog på väg in i en period nu med.. helt plötsligt drar han som en tok i kopplet o springer runt som han har eld i baken, rulla som han alltid gjort när man säjer ligg (ska han bara ligga är jag tvungen att säja ligg still) fattar han inte.. sitter bara o tittar på mig som om jag pratade kinesiska Tungan ute inte kan man ligga på sin filt heller utan man ska ligga på ryggstödet bakom matte och hänga över axeln…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

kerstinjo
0

#7 *asg* Härligt med döva hundar som inte fattar något!

Kerstin 

Nikkis
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Åhh denna underbara tonårsslyngel tid…. *NOT*Oskyldig

Har en 20 månaders schäferhane här hemma. Han har varit en piece of cake fram tills nu. Detta i kombination med att han har mognat rätt sent, har precis börjat lyfta på benet - så alla hormoner bara flöder i honom *Jippiieee*

Det blir mer tjat på honom nu, min annars så knäpptysta hund har börjar pipa och gnälla. Han ska vara överallt och ingenstans, det är en himla massa "Jag ska bara".
Han muppar sig ännu mer mot våran äldsta hane och drygar sig gärna mot andra hundar också. Gå fint i koppel - Vad är det?!
Jag har aldrig sett en hund 'kvävas' av ett vanligt halsband, men han lyckas.

Sen har han blivit jätte töntig, blir jag förbannad på honom och sätter ner foten en gång för alla så sårar jag hans känslor Big time!
"Åh flåååååt matte, flåååt *massa smöör*"

Dock finns det lite positiva sidor med denna period också..
*Försöker intala mig själv det, positiva tankar Nikkis, Tänk positivt!*
Han har blivit mer tillgiven mot mig, blivit väldigt kelig och social. Men ffa så har vårt band stärkts en hel del.
På plan går han som en klocka, som en Gud! Bättre än någonsin *love*.

Men njääe, nog tusan längtar jag tills han blivit lite äldre ändå, haha.
Det rätta ordet för min unghund är "Pajas" Tungan ute

Luras inte av hans kloka utseende, mestadels av tiden så finns det inte mer än en rutten ärta bakom det där pannbenetSkrikandes

ingann
0

haha ja, tonåringar är underbara både i 2-bent och 4-bent format *ironi*

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

joooossan
0

#9 Underbar bild!

Josefinejumpforjoy.blogg.se

gejsa
0

#9# Säger bara en sak: Fan vad snygg han är. Tungan ute

kerstinjo
0

Ändå älskar vi dessa bedrövliga varelser.Obestämd

Kerstin 

Nikkis
0

Tycker du? Han är din om du villOskyldig

Jag kan ta tillbaka honom när han är ca 3 år eller så. Då räknar jag med att han kommer vara klar för eliten ocksåFlört *fniss*

gejsa
0

#14# ´Ha, ha ja, vi kan ju byta ett tag så fixar du lite annat med Bessie. Hon är i spökåldern nu (hoppas jag) för hon ser och hör i syne hela tiden. Skäller till och blir rädd för småljud. Men man får hoppas att det går över snart. Jag brukar säga det till Bessie (du är faktist en schäfer som ska vakta och inte vara rädd) Men hon fattar tydligen inte det. Obestämd

Nikkis
0

Åh ja för tusan, släng hit'na bara. Spökåldern är inget i jämförelse till slyngelåldern, he he.

Nero har redan packat sina saker i klövjeväskan; Mat, snuttefilt, godis och boll. Han undrar vilket tåg han ska ta till dig?

Carisma
0

#2 Nope, han har sina juveler kvar och kommer nog att få behålla dem. Vi tänkte att han efter sin tonårsperiod ska få börja "betala" hemma … Vi planerar att hans gener ska generera nya generationer.

Jag är mera nyfiken på hur ni hanterar era hundars "tonårsproblem"?

#9# Har också upplevt att vår hund blivit gosigare. När han glömmer bort att vara tonåring kommer han och buffar med nosen. Han lägger sig inte snällt bredvid, han liksom kastar sig ner på matte/husse, till slut liksom ligger han med halva kroppen på en. Klart positivt!

/Carisma

gejsa
0

#16# Ska din åka tåg och min ska jag slänga till dig? Snyft då blev hon ledsen och vägrar åka. Hon är för rädd att flyga i luften säger hon.

Nikkis
0

Naaw, innerst inne är dom små gosiga och tillgivna änglar. Synd bara att det oftast djävulen i dom som kommer fram, bahaha.

Men som svar på frågan. Jag har blivit ännu mer benhård med att mina ord ÄR lag. Mycket ligger i herrens dagshumör.
Jag försöker undvika att ha diskussioner med honom för det lönar inget till.
Jag bestämmer inte han, visar han långfingret till mig så får han veta vad jag tycker om den saken.
Oftast så behöver jag inte gå in och handgripligen påminna honom om det, räcker med att jag ändrar mitt tonfall så skärper han sig.
Men ja, som sagt mycket beror på vilket humör han är på, och jag.

Dom senaste dagarna har jag varit sjukt och min sambo har fått ta hand om honom och övriga hundar. Kan säga att första promenaden jag tog med honom var ett rent helvete… *Suuuuck*
Gejsa - han är på väg till dig nuOskyldig

Nikkis
0

*Ligger dubbelvikt på golvet, hahaha - så klockrent*

Lilla sessan då, hon sätter inte sig på ett plan då? Kan en 1:a klass biljett övertala damen tro?

anaprincess
0

Min JRT har fasnat i spök och slyngel åldern :/ har haft han hemma sen i torsdags och längtar tills han åker imorgon :P det har varit skällmaraton här hemma snart 4dagara och grannarna är galna Skrikandes det har nu gått så långt att han får sova ensam i vårat extra rum så att min sambo ska få sova då han jobbar helg den här veckan. Tror pappisen blir glad också när han åker så han får ha sina saker för sig själv :P

gejsa
0

#20# Det passar jättebra sa hon och sken upp igen. Vi ska bara boka biljett så kommer hon. Har inte sett till din än. Hörde någon hund skälla i skogen förut men det gör väl inte din fina lydiga shaffer? :)

madspaze
0

Oj ja, unghunds perioden, både varit jobbigt, roligt och galet för mej haha.

Min äldsta tik som "tonåring" va hyperenvis, lyssnade inte på mig eller någon annan, glad i allt, överdrivet, gjorde vad hon ville, testade gränser, pojkintresserad och allt sådant.

Min yngsta hund, tonåring blev en galen tonåring, osäker, utfall, ingen kontakt, varade nästan 6-8 månader innan jag kunde börja träna med henne. Nu snart 4 år och börjar sakta men säkert mogna till vuxen hund hihi.