Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 861 ggr
linasvovvar
0

P-Spruta !

Jag funderar (läs har bokat tid) att börja med p spruta till min ena tik. Vill göra höra era för och nackdelar med detta.

Vattnadal
0

Fördelarna är ju att de slutar löpa, inte riskerar att tjuvpara sig och få valpar, slutar må dåligt och vara skendräktig.

Nackdelarna är att risken att få juvertumörer ökar. Har man börjat och sen sloutar ge sprutor, eller slarvar med tiderna, får de väldigt lätt livmoderinflammation. Risken för det ökar även om man är noga.

Vi har p-sprutat en tik flera år nu, var 5:e månad utan problem.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

linasvovvar
0

Oki nackdelarna låter ju inget vidare. Men det överväger nog ändå. Hon blir alltid skendräktig och jag måste sära på henne och min hane, hon löper 4 ggr per år. Jobbigt värre. sen har hon tyvärr problem med höferna och passar sig inte för avel, så en tjuvparning som resulterar i dräktighet= katastrof. Så det får nog bli sprutor trots allt.

Tack för ditt svar !!!

AnneN
0

Varför inte kasterar henne istället? då minimeras risken för juvertumörer och ja har man ingen livmoder så kan man inte få inflammation i den heller.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Bleenda
0

Jag rekomenderar inte p-sprut. Min tik fick juver tumörer 2 gånger och fick sedan operera bort livmodern.

För att slippa utsätta tiken för det så är ju sterilisering bättre. Och den är ju 100%

Men kolla upp med veterinären och rådfråga. Det kan ju kommit bättre medel nu.

linasvovvar
0

Jag frågade min vet ang detta med juvertumörer och hon sa att den risken är detsamma som om man inte ger P spruta. Hon sa att nuför va p sprutorna utvecklade och testade mer än förr, hon rekomenderade p spruta ist för kastrering, det är ju ändå ett kirurgiskt ingrepp

Vattnadal
0

Hur gammal är hon?

Risken ökar ju ju längre tid man sprutar dem. En ung hund är det bättre att kastrera på en gång.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

linasvovvar
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#6 Hon är 4 år, så hon är inte jätteung men heller inte lastgammal !

Får fundera på detta, har nästan en vecka på mig att bestämma mig !