Ledarskaps övning
Har haft lite problem med olika små olater med min hund den senaste tiden och pratade med pappa om det som rekomenderade att göra ledarskap övningar med honom. Funderade på det ett tag och idag fick jag en idé. Gick med honom till skogen där det finns en liten stig som går rakt igenom skogen. Vi har bara gått där en gång innan och min hund blir lite små osäker på nya ställen = han konsentrerar sig mer och sluta flamsa.
När vi kommit in i skogen släppte jag honom och gick vidare stigen var smal med djup snö runt om kring så han hade inget annat val än att gå bakom mig. 2 gånger smet han före mig men stannade genast 2 meter fram för och väntade in mig för att sedan låta mig gå före utan tjaffs, så gick vi i 45 minuter innan vi kom ut på en lansväg där han gick fint bredvid mig eller bakom hela vägen hem.
En mycket effektiv och simpel övning tycker jag :) Har prövat förut på ställen han gått ofta tidigare men då har han bara gnällt och försökt pressa sig förbi eller så vallar han mig medans han skäller, han gör dock bara detta när han är lös. Så hoppas på resultat efter några gånger :) Men vill tillägga att ha reflexer på er och ett täcke på hunden om den är liten och frusen det blir svettigt att pulsa i snön :P

Fast vem som går först har inget med ledarskap att göra. Så länge Du inte sagt till hunden att det är bakom Dig den ska gå. Att gå bakom är annars en rätt bra övning, för det kan vara lämpligt att använda sig av det i flera vardagliga situationer där det är trångt tex.
Nyttigt är också att träna kommandot gå bakom på breddare gator.

#1 men om han går före så är det ju han som startar rörelsen och han som "bestämmer" att nu ska vi gå. är ju samma sak som att hunden ska gå in och ut genom dörren sist.
Allt du gör blir ju en sort ledarskap. Som att hunden får ett varsågod innan den ska äta osv…
Avslappningsövning tkr jag är viktigt, det vart det första som vi gick i genom på min valpkurs…
De här kan du nog redan, men lite hjälp på vägen…
Glömde en sak kontaktövningar.
Min teori är att de yngre vargarna (hundarna) går framför medans de mer erfarna går bakom. De oerfarna får hålla koll på eventuella faror framför flocken vilket tar mindre energi då ögonen är riktade just frammåt, medans de erfarna får hålla koll bakom, där kan erfarenheten behövas. Dessutom har de yngre mer energi och kan trampa upp snö åt de äldre.

# 2 Vem som går först eller inte spelar absolut ingen roll. Men Du som förare kan ju tillåta Din hund att gå först. En väktare skickar ju in sin hund först under arbeten, men inte tror hunden att han bestämmer för det. 

#5 Ja, vargarna har ingen som helst rangordning när de går i skogen eller på stigar. Oftast är det unghundarna som går först, då dessa har energi att lägga på att tex trampa upp spår i snön eller skrämma bort ormar. De vuxna lägger sin energi på att jaga.
När vi är ute i skogen går Silver för det mesta före mig, men har full koll med ögonkontakt var jag är. Stannar han för länge någonstans skyndar jag mig in bakom något träd eller buske och gömmer mig. Då får han bråttom att leta upp var jag är. Ett bra sätt att få hunden att ha koll på var du är.
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

#8 Ja, mina hundar ligger ju ständigt före mig i skogen, då de båda går lösa jämnt. De håller hela tiden koll så det ser att jag är med och inte försvinner in på en annan stig eller så.
De får även bestämma promenadväg ibland och det har aldrig varit några problem. Det är inte dessa situationer som avgör vem som bestämmer.