Täckeshjälp
Nu är det så att jag har en Westie, en hund me tjock päls med både ull o täckhår. Han är ingen fryslort sålänge han är ute o promenerar men i stallet börjar han frysa väldigt lätt. Använde mig utav en filt men eftersom han vill vara me mig hela tiden på olika platser i stallet fungerade det inte.
Tänkte lösa det med ett fleecefodrat täcke men när jag sätter på hon det ser han ut som om han straffas. Han assosierar täcket med fel. Ser jätte olycklig ut me svansen o huvudet neråt och försöker dra av sig det genom att gå in i buskar, väggar mm. :(
Hur skall jag hjälpa han att förstå att täcket inte är hemskt. Eller kommer han aldrig förstå, hur skall jag lösa detta i stallet. Han älskar ju verkligen att få vara i stallet me alla dofter o människor.
det är nog bara en vanesak. Första gångerna jag satte regntäcke på min så vägrade han röra sig ur fläcken, men nu tycker han det bara är skönt. När han ska gå ut springer han till sin jacka så den får jag lägga utom synhåll när det inte är kallt ute:)
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
okej men va bra. Men använde du dig utan typ en gosak eller något när du introdoserade täcket ?
Håller med Ettan. Din hund får helt enkelt vänja sig vid den! När han har vant sig vid den förstår han att den var för hundens eget bästa!
Lycka till!:)
jag har alltid hundgodis i fickan men när vi ska lära in något nytt använder jag kattgodis:) jag köper "catstick mini" (mjuka pinnar som lätt brytes i bitar) i 3-pack för ca 7 kr på ica… han gör nästan vad som helst för dem så de är utmärkta träningsgodisar…
så ha något extra smarrigt godis i handen och locka med. bestäm dig för hur lång bit han måste gå för att få första biten, när han tagit sig dit lockar du honom med en ny bit men låter honom gå en lite längre sträcka för att få den osv.. till slut är det en vana att ha täcket på sig;)
Lycka till!
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Du kan inte använda det vid ex. matdax eller lek? Så han får posetiva tankar om det, att när man har täcket är det kul! :)
Josefinejumpforjoy.blogg.se
Min hund gjorde likadant, vägrade i princip att röra sig. Men vi gjorde ingen stor sak av det, utan gick bara - och då följde hon motvillig med. Efter ett tag slutade hon att bry sig helt, så det är nog en vanesak :)

min vägrar gå med täcket ute när han anser att de är för varmt då är de bara att ta av de.. hmm ibland har ja de ju på för att han inte ska bli så lortig när de är blött men de fattar han inte.. så ja ska nog införskaffa mig ett tunt täcke med och locka fram honom i stället för att ge mig så lätt kanske..