Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 2889 ggr
Mikaela_B
0

Foder tips till allergisk hund

Min Rottweiler tik fick diagnosen foder allergi för ca 6 månader sedan. Hon är allergisk mot spannmål i torrfoder, spannmål i allt helt enkelt.
Fick tipset av veterinären att testa James wellbeloved, då detta är allergivänligt foder och innehåller inte spannmål. Hon har även gått på kortison tabletter och liknande öron droppar nu under tiden för att få bort klådan och de utslag som hon haft problem med innan man upptäckte allergin.

Allt detta har vart en kamp för oss båda, och hon blev väldigt dålig innan dom hittade felet, hon gick ner en hel del i vikt och nu kämpar vi för att få upp henne igen. Då hon ser HEMSK ut enligt mig och många andra.

Just nu får hon James wellbeloved iallafall och dosering som hon skall efter veterinärens råd och efter ålder och kroppsvikt/storlek. Men hon tar sig verkligen inte på fodret.

Nu när kylan är framme så får jag använda täcke på henne, för hon drar lätt på sig förkylnings liknande symtom osv, men nu när täcket är framme så har det inte vart några problem, och veterinären tror att detta beror på att hon förlorat så mycket i vikt och muskler.

Finns det något mer man kan ge henne? Färskfoder ( BARF ) kör jag 50% på henne nu för att testa och se hur hon svarar på detta. Men finns det något mer man skulle kunna ge henne, tillskott, allt i matväg etc?

Hon är super pigg och mår bra förutom att hon verkligen tappat vikt under tiden hon vart sjuk nu.

tacksam om det finns någon som kanske har samma "problem" som jag eller vart i samma situation och har lite koll på läget för jag har inte jätte bra koll känner jag, men vill ju självklart min hunds bästa.

Tacksam för alla tips och råd.

www.blueberryhedgehogs.com

AnneN
0

Min hund är också spannmålsallergiker, jag ger henne Orijen Adult och det är faktiskt det första foder hon har ätit utan problem, håller bra vikt, äter med mkt god aptit, har fin päls, mm så det fodret kan jag verkligen rekomendera

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Mikaela_B
0

Jo, jag har kollat på det, men eftersom att jag inte har problemet med att hon inte äter osv utan pälsen är fin, aptiten är det inget fel på utan just att hon måste öka i vikten bara egentligen så hon får tillbaka hullet och sedan kan börja bygga upp sina muskler igen.

Men skall åka och kolla på det imorgon =) och gämföra lite med de jag har nu, för när jag valde mellan fodrena så var de mellan just orijen och james, men har för mig att det inte skulle vara någon jätte skillnad på fodrena innehålls mässigt, men får åka och kolla upp detta =)

Tack.

Vattnadal
0

James har mycket mindre fett och protein i sina foder. Deras vuxenfoder har väl bara 10% fett? Fast du kanske kör på valpfodret?

Byt till Orijen du, så får hon mer protein att bygga kropp av.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

blondifire
0

eller BARF,om du inte vet så mycket om det så finns det massa tips m.m. bara o googla.då vet du oxå precis vad hon får i sig..

S*Winsnes Wilda

ringblomman
0

Hur vet ni att det var spannmål?

Min tror jag helt enkelt inte tål protein,,utom kyckling ,..

Han kliar som en tok,,om han får kött ,korv,fisk eller nåt!!

Han svullnar under tassar och i öronen,,samt ögonen rinner lite mera ,,men tar jag bort kött så fukar det bättre ,,inga rinniga ögon ..

Finns James belowed i kyckling då?

silverorm
0

Jag köpte Robur Breeder 30/15 till min Missy efter hon haft problem en längre tid med hårfällning, utslag och klåda, hon åt innan Royal Canin sensitive men det tyckte hon inte om och det verkade gå rakt igenom henne. Robur innehåller omega oljor 3 o 6 även vitaminer C och E även andra saker för att stärka hundens immunförsvar. Missys klåda försvann, hon äter med god aptit och kroppen tar tillvara på mycket av fodret och det bästa av allt, pälsen växte ut rikligt och hon fäller inte mycket längre! Fint hull och fina muskler blev slutresultet efter en säck! Lycka till med din vovve!Glad

Missel
0

Färskfoder kanske vore ngt?

Mikaela_B
0

#3 jo jag tror de är mindre fett och protien i det men varför jag har det är just pga att de är lägre protein i det, för hon reagerar om de blir för mkt protein i fodret. och detta har ju fått hennes klåda etc att försvinna, frågan är ju om valp fodret innehåller mer fett men fortfarande lagom mängd med protein?

Skall åka iväg nu snart och kolla upp detta med fodrena så få jag se vad som kan vara bäst.

#4 Jag Barfar henne redan på 50% dock bara just nu, men jag har koll på det, de är fördelen när man haft illrar som man bara har kört Barf på =)

#5 Det är veterinären som säger att det är spannmål så jag litar ju på dom, och sedan att hon är överkänslig mot just protein om det blev i för stora mängder om jag fattade det hela rätt.

#6 Kul att det blev så bra resultat på din hund, hoppas det blir de här med me tiden =) Tack så mycket!

#7 Har färskfoder ihop med övrigt som jag använder inom Barf just =)

Mikaela_B
0

Om man bara ger henne mat 2-3 ggr om dagen egentligen  kan man sätta in en 4:e måltid till henne då kanske? För hon rör ju sig regelbundet och tränar dock inget direkt ansträngande just nu då jag är rädd om hennes ben, höfter och armbågar framför allt.

Men om man lägger in en 4:e måltid under dagen på henne under en liten kort period och se om man kan få resultat då kan man göra det då? eller skall jag fortsätta så som jag har henne nu?

AnneN
0

#8 vad har du hittat för färskfoder som inte innehåller spannmål?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Missel
0

Jag vet att Nordic har ett.

Mitt färskfoder jag har till mina är för de som inte tål vete.