Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 11511 ggr
Ogirl
0

operera tonsiller.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

undrar bara om någon vet nått om att operera bort tonsillerna på en hund?

Vi måste göra det på vår efter den tredje halsinfektionen på kort tid, hunden är ca 10 månader. Som alltid blir man ju lite nojjig när det är något med hunden. Så om någon har något att berätta om detta så vill jag gärna höra!:)

AnneN
1

Vad är det du vill veta? Jag har assisterat vid ett par sådana operationer. Så om du vill kan jag försöka berätta det lilla jag minns av hur de gick till (var ganska många år sedan och minnet är bra men kort)

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Ogirl
0

Du får gärna berätta det du minns, jag vet egentligen ingenting! Vet inte heller vad jag undrar över, ville mest bara veta lite allmänt och höra vad folk har för erfarenheter när det gäller detta. Dom sa att det var en ganska enkel operation, men att det kan blöda mycket, mer än så vet jag inte. Har inte fått tag på veterinären som ska göra det än heller så har inte fått någon info alls! Får se om hon svarar på måndag!

Blev tvungen att avliva vår förra valp när hon var 5 månader, så därför så känns det lite hemskt nu när denna hund också blir sjuk, inget allvarligt som tur är men man blir ju lite nojjig!

AnneN
0

Ok jag förstår hur det är att vara nojjig över sina sjuka hundar, trots att jag jobbat som djursjukvårdare så är jag nojjig för minsta lilla hos mina egna djur.

Ge ingen mat 12 timmar innan opertion, vatten går bra.

Hunden får narkos och läggs på opertionsbordet. Sen spärras munnen upp så att veterinären ska kunna komma åt tonsillerna och se ordentligt. Veterinären tar en peang (ser ut som blandning mellan pincett och sax) och nyper tag i tonsillerna (hunden känner inget!) sedan klipper veterinären av tonsillerna och bränner där det klippts för att det inte ska blöda så mycket.

Under tiden så håller djursjukvårdare/vet.assistent koll på hundens andning, blodtryck mm för att se till att narkosen fungerar som den ska (rätt mängd narkos) och assisterar veterinären genom att räcka fram de instrument som behövs.

Efter åt så får hunden ligga på uppvak. Och vid avhämtning så får hunden med sig antibiotika för att hämma infektionsrisken.

Det är vad jag kommer ihåg så här på rak arm av hur det gick till där jag jobbade, men som sagt så var det länge sedan (ca 8 år tror jag)

_**/Mvh Anne

[randi]
0

#0. Min s:t bernhardstik fick operera bort sina mandlar, det är nu snart 4 år sedan. Jag var med när de tog in henne på operationsrummet (var borta efter lugnande). Fick hämta henne tidigare för hon var väldigt snabb med att vakan. Hon hade ätit antibiotika före operationen och även ett par dagar efter. Jag fick i nästan 1 veckas tid mala hennes mat för att det inte skulle göra ont i halsen. hade även på en sele för att det inte skulle dra och göra ont runt halsen där tonsillerna suttit. Hon blev ganska fort bättre med det andra; dregglandet, snarkandet. Så det är inte konstigt att du är orolig, vem är inte detFlört. Att det kan blöda i halsen är för att ett stygn har gått upp. Min tik blödde aldrig, men hon fick hålla sig så stilla som möjligt i 24 timmar (blödningsrisken är alltid störst inom de första 24 timmarna efter en operation, även den minsta och lättaste). Du skall se att det kommer att gå bra, lycka till.

Ogirl
1

Tack så mycket för svaren! Ni är jätte snälla som skriver och förklarar så bra! Känns mycket bättre när man vet lite om det!

#3 jag tycker att du kommer ihåg väldigt bra! Mycket intressant och skönt att veta hur det går till! Tack för att du tog dig tid och skrev ner all!

#4 ja, sele har jag haft länge nu, är tredje halsinfektionen hon har, så har försökt med allt sånt för att underlätta för halsen! Tack för att du skrev och berättade!:)

AnneN
0

#5 jag har säkert missat en massa detaljer men det är iaf i stora drag =)

_**/Mvh Anne

Elmis
0

Min förra hund, en schäfertik, opererade bort tonsillerna när hon var ca 2 år. Då var min äldste grabb lika gammal och hade ofta problem med öronen. Efter operationen som vad jag minns (Det är 12 år sedan) inte orsakade större problem så höll sig både hund och son friska. Hunden tog vi bort i våras och då skulle hon precis bli 14 år och under de åren var vi sällan hos veterinären förutom vid vaccination. Det är min erfarenhet, sen är alla hundar unika i sig men det går säkert bra.

Ogirl
0

#7 låter bra!:) Alltid skönt att höra när det gått bra för andra!

Ska operera på onsdag, och ska få vara med på operationen och allt så det känns jätte skönt! Så nu är det bara att vänta och hoppas att allt går bra!:)

Elmis
1

#8 Jag önskar er bägge lycka till. Det känns bra när man får vara med i stället för att sitta i väntrummet och bli nervös.

Ogirl
0

Kan ju tillägga att operationen gick jätte bra och att hon är jätte pigg nu en vecka efter=) Var mycket intresant att få vara med under operationen och veterinären var verkligen kanon! Fick hennes hemnummer och allt om något skulle hända under natten och så!

Så väldigt skönt att allt hittills gått så bra=) största "problemet" har varit att få henne att fatta att nyopererade hundar kanske ska ta det lite lugnt ett litet tag efter operationen!

Glad