Dricker konstigt!
Min systers hund (collie, 10mån) har ett konstigt sätt att dricka.
Han tar först in en massa vatten i munnen och kastar sedan bak huvudet när han ska svälja, som jag förstår det.
Detta leder till mycket vatten överallt på golvet och väggar samt en arg matte.
Den har alltid druckit vatten på det här viset och det har retat så mycket gallfeber på min syster så hon funderar på att sälja den.
Någon som varit med om liknande? Nån teori om vad det kan bero på?

Testa med att köpa en vattenbar. Då kommer vattenskålen upp en bit ovanför golvet. Den är höj och sänkbar så ställ in den på lämplig höjd (brösthöjd)

Anledningen kan vara många.
En kan vara som det skrevs i #1, det krävs en högre vattenskål. Det andra kan vara att hunden är under stimulerad.
Men sedan kan det helt enkelt vara att den tycker om att dricka vattnet så där. en ful ovana helt enkelt. Testa med en vattenfontän, där måste hunden slicka i sig vattnet.
Men att sälja hunden på grund av vatten på väggar och golv. Herregud, vatten kan väl torkas upp igen.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Min terrier kille slabbar oxå med vattnet. Han slörpar och har sig. Och när han druckit klart och går från vattenskålen rinner alltid en del vatten ut på golvet. Men JISSES, det är ju faktiskt bara vatten. Skulle aldrig drömma om sälja honom bara för den sakens skull.

För det första så tycker jag att hennes hund ska få vara valp, och lära sig bordsskick!
Inte F*N ska man inte omplacera en hund bara för att den dricker vatten på ett konstigt sett.
jag kan tala om att min drack vatten vid 10månader så att man kunde få skura hela köksgolvet efteråt, men in te 17 har jag omplacerat för det!!
OK Med det resonemanget så anser jag nog att den hunden gör sig bäst hos någonannan, för hon ska inte ha vare sig barn eller hundar!!
Pröva med dem tips ni ha fått, och häsla din syster nästa gång hon spiller något, att eran mor skulle ha lämnat iväg henne på en uppfostrings skola, som man inte får spilla på.
har ni kolklat upp hunden så att dens sväljreflex fungerar som den ska, för bara för att den kan tugga och sväja så är det inte säket att den kan dricka för det.

Hundar dricker vatten på olika sätt tre av mina håller vattnet i skålen två av de andra slabbar överallt så är livet passar det inte ska man ej ha hund tyvärr synd att skriva men en hund är en hund mysiga fast de har sina specialiter
Har en vuxen labbe som slabbar och det är ju bara att torka upp vattnet efteråt - "what´s the big deal"?! Det är ju bara en hund. För att inte prata om hur huskatterna krafsar runt i vattnet innan de ska dricka - det bildas" sjöar" runt omkring vattenskålarna… Djur har olika beteenden.
Alltså ärligt - den här lilla collie-killen du pratar om skulle nog må bättre av att bo någon annanstans, din syster passar nog inte att ha någon hund…
…varför hunden gör så kan, förutom ovannämnda saker, t.ex. bero på att den inte får tillräckligt med uppmärksamhet. När han slänger runt med vattnet så där blir din syrra förbannad "lika med" han får uppmärksamhet av henne. Hon kanske ägnar sig alldeles för lite åt honom. Hundar är kontaktsökande och har stort kontaktbehov…

Jisses vilka reaktioner, märker att det finns hundälskare här!
Får väl svara i tur och ordning…
#1 Har redan testats, det hjälper inte men jag har föreslått att de (syrran & sambon) skall fixa en ställ så att hunden inte kan kasta upp huvudet eftersom "taket" tar emot. Alltså att hunden skulle måsta sticka in huvudet under nånting när den ska dricka. Få se ur det går med det.
#2Understimulerad kan man utesluta för han har både hundsällskap och mate hemma på dagen. Ska kolla upp hur en vattenfontän fungerar, har ett stort djurcenter hä i stan så de borde ha.
#3 Att hundar slabbar omkring är ingen nyhet men denna hund slabbar eller dreglar inte som vanliga hundar. Det ser ut som om den kastar ut allt vatten som den tagit in i munnen när den slänger bak huvudet. Och du kan tänka dig att det handlar om ganska så mycket vatten när vi talar om en stor collie. Försöker inte försvara min syster men jag förstår att det irriterar, för det är inte normalt.
#4 Du överreagerar totalt…
#6 Syrran har en hund från förut som mår prima, han bryr sig inte om någon annan än syrran, hon betyder allt för henne. Denna relationen får man inte med hundar om man är opassande som hundägare.
Det senare du skrev stämmer inte heller, han är absolut inte understimulerad och den sortens uppmärksamhet vill han nog inte ha. Han blev misshandlad i sitt förra hem och var jätterädd när man skulle klappa honom på nacken. Kommer troligvis av fel behandling. Så han vill nog inte ha sån uppmärksamhet.
Jaja, får se vart det leder det här.

Har den något fel i munnen då efter som den dricker så konstigt kolla det kanske
*hmmmm* Ja jag hoppas verkligen att det löser sig… för man blir "lätt upprörd" när du skriver: "Den har alltid druckit vatten på det här viset och det har retat så mycket gallfeber på min syster så hon funderar på att sälja den."
Nu blir jag nästan ännu mer upprörd när du skriver att hunden blev misshandlad i sitt tidigare hem… och ändå funderar din syster på att sälja honom - vidare IGEN - ytterligare till en ny familj… p.g.a han antingen har något slags "beteendefel"(eller vad man ska kalla det) eller ett fysiskt fel som gör att han dricker (eller vad han nu håller på med) på ett skumt sätt…
Jag hoppas verkligen för hundens skull att det reder upp sig. Skulle ju vara bedrövligt om han var tvungen att flytta igen. Har inte systern övervägt att gå till sin veterinär och checka så det verkligen inte är något fel på halsen? Äter han normalt?

#7 En hund kan mycket väl vara understimulerad även om den har hundsällskap och matte hemma hela dagen. Gör matten något med hunden som gör att den blir av med alla överskottsenergi? Eller är detta ett sätt?

Ni kan väl ge hunden mat i något våtutrymme, badrummet eller grovköket så är det väl inga större problem För hundens skull så hoppas jag ni behåller honom så han slipper fler tråkigheter.
Hihi, vår gamle labbe drack alltid vatten så "halva" köksgolvet blev vått.
Tänk när jag fick för mig att lära honom att hämta sin matskål när han var hungrig. Hmmm, vilken ide! Det gick väl an när han kom med en tom skål, det var värre när han försökte bära runt sin vattenskål!! DÅ blev det vått överallt och ingen blev ledsen för det. Det var ju bara vatten!!
Har en rottweiler som jag alltid får torka efter hon dricker först och sedan har hon vatten i munnen och droppar ut det på golvet överallt sedan kommer hon till mig och torkar av nosen men det är smällar man får ta det är ju ändå min älskling så mig gör det inget alla hundar har sina egna sätt men prova en matbar det lät som en bra ide men låt den inte dricka vattnet i badrummet eller dylikt det tror jag inte att ngn annan människa skulle göra eller vill hoppas du hittar din teknik mvh puffen

min hugin slabbade jättemkt. han la framtänderna mot kanten på skålen och sedan slabbade han jättemkt och vi hade vatten i hela köket.
jag löste det genom att skaffa en stooor skål och fylla den till hälften, på så sätt så kunde han inte trycka snudan mot framkanten på skålen.
Det bara är så, min gamle Bonzo och din Hugin måste vara släkt! Hur var det? Han är också en änglahund nu?

Med risk för att bli hängd kan jag nu berätta för er att denna hund har fått ett nytt hem hos två hundälskare som har två collien från förut samt en stor bakgåd där de kan springa fritt närhelst de vill. Det visade sig att denna hund är "efterbliven" i en undersökning som gjordes på honom. Han är också lite missbildad i ansiktet vilket kan ha ett sammanhang med hans efterblivenhet. De nya ägarna ska iaf ta honom till hundskola oh se vad som går att lära honom.
Men har har det iaf bra där han befinner sig nu och de accepterar hans specialåkommor.

**TACK GODE GUD FÖR DET!!
**Somliga borde inte ha hund….
Vi sitter här och kommer med tips och idéer som kan vara till hjälp för dig, du nappade på 1 om vattenbar, men jag tror inte det handlar om det.
Att ni inte kan nått om hundar, det märks.
Varför sitta här då och ställa en fråga och väntar sig svar som man själv vill ha dem, det kan jag inte begripa!
Sedan så överreagerar jag inte alls med min fråga på nr2.
Men du vill inte inse fakta!
Dama, Åsa F och Zebben säger samma sak som mig, att hunden kan ha fel på munnen/sväljen och är understimulerad. Punkt slut.
Jag tror inte allls att denna hund är "efterbliven" hur har dem undersökt det?
Snarare ägaren.
Så om din syster skulle få ett handikappat barn, så skulle hon säkerligen placera om det med.

Jag håller helt med de andra om svaren du fått.
Varför omplacera en hund bara för att den dricker vatten på ett särkilt sätt? Och om hunden blivit misshandlad tidigare är det ju inte så snällt mot hunden att omplacera den!
Hur kollade ni upp att hunden var efterbliven? Jag tror snarare att det kan bero på att hunden antingen har något fel i munnen/halsen, eller att den gör så för att den blev misshandlad i sitt förra hem och vill ha någon sorts uppmärksamhet.
Och varför skriver du och inte din syster? Det är ju henns hund, så då borde ju hon skriva om hon blev så irriterad på den.
Kan också tillägga att min hund både skvätter vatten i hela köket och bär runt maten och lägger den lite överallt i huset. Han var även en riktig problemhund när han var liten och hoppade och bet och skällde väldigt mycket. Men jag funderade inte en gång på att sälja honom, istället förstod jag att han inte kunde ha haft det så bra i sitt förra hem och gjorde jag allt jag kunde för att uppfostra honom bra.

#15 ja dessvärre är han det. blev påkörd natten till midsommarafton, saknar honom så enormkt mkt… jag tror med de är släkt, eller så är det samma hund kanske? när dog bonzo?

#17 Tycker fortfarande du överreagerar.
För det första, sluta jämföra ett barn med en hund! Barn är värda miljoner gånger mera än en hund, inse det om du inte är för NAIV!
Hundar kan också vara efterblivna, ha en hjärnskada, om du inte visste det, och det är mycket troligt att denna har det. Den har undersökts både av veterinär och hundtränare. Den reagerar inte normalt. Man kan säga att den är korkad. Troligtvis var den det redan från födseln, troligtvis har det ett samband med missbildningen i ansiktet, troligtvis var det därför förra "ägaren" vägrade betala för hunden åt kennelägaren….
Kennelägaren för den delen bär också skulden till att denna hund blivit omplacerad, hon visste säkert om detta men undhöll det och sålde hunden för normal pris. När man köper en hund för normal pris ska den väl inte ha uppenbara fel? Man ska väl bli informerad?
Och du får fortsätta komma med dina insinuerande kommentaren som att min syster skulle vara efterbliven osv, jag bryr mig faktiskt inte, det bevisar bara på din egen barnslighet. Forstsätt bara, nästan lite roande att läsa faktiskt 
#18 Det var ju jättebra att du orkade med din hund, ja skulle också ha orkat med syrrans hund, men nu är jag och syrran två helt skillda personer. Syrran skriver inte här för att hon inte är medlem och vill inte bli det heller.
För övrigt; denna hund har det bra i skrivandets stund, det är väl det som ni hundälskare ska bry er om eller? Så moralpredikande kan upphöra nu.
Dessutom, vem säger att omplacering alltid skulle vara en dålig sak? Vad är ni så arga över?

Det är ju bra att hunden har det bra nu. Men jag tycker ändå det är synd att en hund ska behöva flytta runt och komma till en ny familj för en sån här sak. Hon borde ha tänkt på detta innan hon skaffade hunden. Alla hundar är inte felfria. Vissa hundar har problem som i vissa fall kan tränas bort. Annars får man stå ut med det. Man kan inte bara köpa en hund och sen sälja den för att den inte passar, sånt ska man tänka på innan.
Hundar är djur, inte saker som kan bytas bort hur som helst.

#21 I know, håller helt med dig.
Fast en grej; "Hon borde ha tänkt på detta innan hon skaffade hunden."
Skulle hon ha vetat skulle hon inte tagit hunden från första början men kennelägaren undhöll ju detta och sålde den för normal pris, det är också fel.
Syrran har berättat att listerna och parkettgolvet har böjat bågna där vattenskålen varit eftersom träet har sugit upp vatten och svält upp. De ska nu byta lister och parkettet där. De har handlat om mycket vatten mina vänner!
Nåja, slutet gott, allting gott!

jag tycker det är skönt att svaret har kommit fram och hoppas hunden får det bra dit den kom nog diskuterat här tycker jag hundar kan säkert ha alla fel som vi människor ha även utvecklingstörning . de kan ju ha Epilepsi,diabetes atrox mm så varför inte
lycka till i allafall lilla hunden
Här ser vi åter igen hur otrevliga vissa här inne på forumet är. Det är väl ändå inte meningen att ni ska skrämma iväg medlemar då de frågar saker eller berättar saker?
Sluta upp med tramset nu och var trevliga ist. :)

Hon kanske inte visste att hunden drack konstigt, det jag menade är att hon borde ha tänkt på att alla hundar inte är perfekta och att alla hundar kan få beteendeproblem och det får man antingen stå ut med eller träna bort. Särkilt när dte gäller en hund som misskötts i tidigare hem så får man tänka lite längre. Man kan inte bara byta bort en hund för att den inte beter sig som man hade tänkt sig.
Det är samma sak som med barn. Om hon skulle få ett barn och barnet skulle ha något beteendefel tex adhd eller något annat, skulle det då vara rätt att adoptera bort barnet för att det är jobbigt? Nej, det tycker inte jag och jag ser det som samma sak.
Så om du hade ett barn och en hund hade du brytt dig lika mycket om din hund som ditt barn?
För mig är ett barn aningen viktigare är en hund, och jag älskar verkligen min. Men när jag väl har barn kommer det vara på första plats.
Dessutom handlade detta inte om Adhd utan om att hunden var efter, låter com en CP skada. Har man inte rätt kunnskap kan man inte ta hand om en sådan. Tror inte jag i alal fall.
Sen vet ingen här inne allt om hur situationen var så ingen kan säga vad som är rätt och fel, det är det alla borde inse.

Jag menar att man ska tänka efter FÖRE man skaffar hund, eller barn. De är inte bara saker som man kan byta bort hur som helst för att de inte beter sig som man själv vill. De är individer och alla är olika. Och i detta fallet hade hunden även blivit misskött innan och då borde man tänka efter ännu mer, för såna hundar har ofta problem.
Jag säger avrken att det är rätt eller fel. Jag säger bara vad jag tycker om detta.
#26: Jag anser att en hund och ett barn är precis lika mycket värda! Eller värd och värd. Jag tycker inte man direkt kan säga ett det djuret är värt så mycket och det djuret så och ett barn är så mycket värt. Det låter sjukt i mina öron.
Båda är individer med tankar och känslor och dom förtjänar precis lycket respekt, omtanke och kärlek!!

hur har dem testat hunden om den var "efter"??
Tänk om man sålde hunden för sånna småsaker….
Då skulle ja ha sålt min hund flera miljoner gånger….
Värre än när dom dräller vatten e de väll när dom löser massa hår, man få den i maten å överallt! Å när dom äter nå äckligt ute å sen spyr upp de inne…eller rullar sej i nå skit…biter sönder nått….
Ja finns hur mycke som helst. Men det är de värt me å ha hund!

#28 Jag håller med precis, det var så jag menade, men jag är inte så bar på att förklara alltid. :)
Fija, som jag skrev innan vet varken du eller jag något om hunden och familjen, så du kan knappast jämföra situationen med din!
Låt oss säga att ni har en hund, sedan skaffar ni ett barn och då visar det sig att hunden inte gillar barnet. Behåller ni ändå hunden då? Jag menar honom hade ni ju faktiskt först och honom värderar ni lika högt som barnet? Eller blir det barnet som åker?
Ni måste ju välja en av dem eftersom annars käkar hunden upp barnet ;) Vill bara förstå hur ni menar då de är "lika mkt värda" eller hur man ska säga.

Man kan faktiskt inte veta själv i förväg hur man ska reagera på olater. Eller hur? Man vet inte hur pass mycket tålamod man har förrän man står där o inte vet vad man ska ta sig till. När det dessutom blir stora kostnader på inredning så kanske måttet är rågat.

#25 Men om jag frågar dig så här i stället. Skulle du har köpt en hund som har en hjärnskada och som dricker som denna gör, dessutom för normalt pris? Jag skulle inte har gjort det, aldrig, jag vill ha glädje av min hund. Denna collie har svårigheter att lära sig nånting överhuvhudtaget. OCh jag tycker fortfarande att det är naivt att gemföra en hund med ett barn.
#30 Ojoj, min syrra och jag med har torkat upp många skit och diarrelass hemma, skrapat bort tonvis med hår från soffor och mattor, torkat upp spyor, gått ut i svinkalla vinternätter ifall det var det hunden ville när den väckte en osv. Int har vi heller sålt våra hundar och allt som allt har vi haft fyra stycken. Men denna hund var verkligen ett specialfall.
Vi är också lika mycket hundälskare som ni även om ni försöker sätta en annan stämpel i pannan på en. Kan ni tänka er en sån tanke att min syster skänkte bort denna hund som för henne kostat mycket pengar för att hon vill ge den en bättre hem än vad hon själv kunde erbjuda? För hon kunde inte ge den ett sånt hem den skulle ha behövt, hon sade själv åt mig att det är orättvist mot hunden att behålla den när hon vet att hon inte orkar med den. Hur långt sträcker sig er tankeverksamhet?

#34 Nej, jag hade inte köpt den hunden. Det är dte jag menar, man får tänka efter före. Jag skulle aldrig köpt en hund som blivit misshandlad tidigare, för de hundarna har ofta beteendestörningar och jag vet att jag inte vill ha en sån hund.
Hade jag däremot köpt en hund som var normal men senare upptäckt att hunden hade något sådant problem skulle jag absolut inte sälja den, jag skulle göra allt jag kunde för att få bort problemet.
Sussi jag förstår er. Strunta i de andra, de ska bara leka duktiga ;)

Jag tycker inte det är särkilt snällt av dig att säga att vi bara ska leka duktiga.
Bara för att vi har andra åsikter än er så gör inte det oss till idioter.

#37 Men du kan idiotförklara sussis syster då för att hon inte har tillräckligt med tålamod o ork att ha kvar sin hund? Det är lätt att anklaga andra för idioti än att se till sig själv o inse att man inte är bättre själv.
Jag tror systern har gjort så mycket som hon kan o att den lilla hunden har det bra hos den nya ägaren.
#37 Här handlade det itne om åsikter vilket du ser om du läser igenom allt ni skrivigt. Här skrev ni typ att hon var idiot som inte behöll den och att det borde hon ha gjort. Och fy tusan vad kass hunägare on var. Kalla inte det åsikt! Det är bara att försöka ställa sig över en annan!
Som jag sagt innan så vet INGEn här inne ngt om hunden eller familjen, därav kan ni inte uttala er om hur hon borde ha gjort och ni kan absolut inte veta vad som var fel!
Sällan folk tror de vet ALLT!

Jag idiotförklarar inte henne, jag skriver bara avd jag tycker att hon gör fel. Jag kan inte se att jag använt ord som idiot mm.
Nu var det ju så att hunden visade sig vara skadad i huvudet. Menar du då att du hade behållt den även fast du inte hade kunskap eller råd till att ta hand om den?
Och att man ska tänka innan man köper är väl att visa att du tydligen inte tror hennes syster har tänkt till innan hon köpte hunden. Hade du läst noga så VISSTE de inget om hunden fel så de skaffade den. Dessutom ifrågasätter du en veterinärs diagnos och tror dig veta bättre!!!!
Och det är skrämmande att du tror man kan jämföra en hund med ett barn. Så länge du tänker så hoppas jag du itne får barn, då det är sjutusan mycket mer arbete och ansvar ´med ett barn!
Nu tycker jag vi kan lägga ner detta eftersom hunden nu fått den familj den tydligen behöver, och jag hoppas familjen har det bra!
Och snälla människor, sluta lek besserwissers!
Ge råd, inte slag på fingrarna! 

Trots att vi är flera som frågat hur de testade om hunden var skadad i huvudet eller inte så har hon inte svarat på den frågan, så då vet jag inte om jag kan tro på det om hon inte vill svara när man frågar.
Ni verkar inte ens vilja förstå vad jag menar, så jag ser det so ganska onödigt att fortsätta skriva i denna dirskussionen.
Får man inte ha egna åsikter utan att bli kallad besserwisser och annat?
Jag har funderat många gånger på att lämna I fokus. Just pga detta, man kan inte ha egna åsikter, man kan inte ifrågasätt folk utan att bli kallad en massa saker.
Ni får gärna ifrågasätta mig, men sluta kalla mig idiot, besserwisser, dum i huvudet mm!
Tror du på allvar att hon känner för att svara någon av er? Och lär dig skriva på ett sätt som inte får dig att se ut som en bessewisser så kanske du inte blir kallad det. Det du har skrivigt är inte bara åsikter enligt mig och tydligen andra med. Och det en annan tjej skrivigt är totalt respektlöst. Såvitt jag kan se skrev du att du höll med de andra inläggen, därav är du av samma åsikt! Eller?
Sen det här med att ge råd, varför ge råd när du tydligen inte ens tror på henne? Lönt att fortsätta då? Och jag misstänker att du inte har erfarenhet när det gäller den typ av problem som hennes hund tydligen led av! Rätta mig om jag har fel.
Sen OM du hade behållt hunden trots situationen kan du inte peka på ngn annan och säga hur fel den gör bara för att den inte gör som du!
Och snälla, funderar du på att lämna iFokus? läs tråden eeen gång till och fundera på hur Sussi måste känna det då, för inte är det du som blivigt påhoppad om och om igen!!
Man får ha åsikter, men man ska aldrig tro att det man själv gör är rätt för andra, och det är precis det ni gjort här!!
Nu menar jag inte bara dig #42 även de som du höll med.

ingen som kan låsa denna tråd eller ta bort börjar bli lite förmycke