Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 4074 ggr
IdaT
0

Sjuk hund?

Hej!
Jag har en kompis vars hund vi misstänker är sjuk. Hon försöker ringa veterinär, men hon har ännu inte fått tag på någon.
Är det någon som känner till några sjukdomar kopplade till dessa symptom:
 - Springer iväg och kommer inte tillbaka (han har aldrig gjort så förr)
 - Ligger ner och gnäller konstant
 - Äter inte (Om inte matte står brevid honom och klappar, och pratar med honom)

Han har inte visat någon fysisk smärta, hon har klämt på honom överallt.

Sen är det någon som har telefonnummer till en veterinär som man kan få tag på nu?

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

Crazzysazza
0

hur menar du med springer iväg? asså om hon kommer  eller vaddå?

Jennie-S
0

Hur gammal är hunden?
Vart ungefär bor du? svårt att tipsa om veterinär när man inte vet vart du bor.. men om inte annat så googla efter veterinär på eran ort eller runtomkring så borde det komma upp en del =)

Kristina-
0

Finns väl massor av veterinärer man kan få tag på beroende var man bor förstås.

Man ska aldrig gissa vad det är för fel utan ta hunden till vet om den verkar sjuk, men i detta fall kanske det är hormonerna som spökar på grund av löptikar kanske ?

IdaT
0

Hon bor i Gimo, i Östhammars kommun, Uppsala län.

#2 Hunden är 4 år.

#1 Som jag fattat det är det så att han springer ifrån henne när dom är ute och går, och sedan inte kommer tillbaka när hon ropar på honom, något som han alltid brukar göra annars.

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard

rulda
0

hur är det med veterinären i hökhuvud? Dom har alltid svarat när jag har ringt sena kvällar. Pröva med dom.

Distriktsveterinärerna
  • Tlf. 0173 - 603 30

N. Hökhuvudsv. 14 Pl 4174
74795 GIMO

Jennie-S
0

Nu kanske jag är helt ute och cyklar men en tanke bara..
kan det vara så att något har förändrats kring hunden? kanske att den inte aktiveras lika mkt som den har fått göra innan? och den sticker och piper mm för att få mer uppmärksamhet? tänkte för om hunden sticker så försöker ju man så klart få tag på den och då får hunden mer uppmärksamhet.. samma med att den piper, kanske försöker påkalla uppmärksamhet där.. och sen den äter bara om hon står bredvid och klappar mm då får den uppmärksamhet igen..
låter kanske snurrigt men man kanske kan fundera på ifall det är något som har ändrats runt den eller nåt sånt..

Luddesmatte
0

#4 Hundar har många anledningar att springa bort. Den kan ha fått upp ett spår, fått syn på ett byte, vara trottsig eller helt enkelt börja ta sig överst i rang på sin ägare. Det jag skulle gjort om jag vore din vän är att börja om inkallningsträningen på honom vilket man ibland får göra på hundar.

Tixy
0

Det kan inte vara så enkelt att det är en löptik i närheten som han vill åt? :)

IdaT
0

#5 Det är distriktsveterinärerna hon inte har fått svar hos.

Jag skickar tråden till henne, och återkommer när hon har svar på resten av era frågor.

IdaT
0

Nu har jag fått svar på era frågor direkt från ägaren. Hon skrev det i en sammansatt text, så jag lägger in det som sådan också.

"Jag har försökt med inkallningsövning, men det hjälper inte. Jättemystiskt, för han brukar tycka att sådant är jätteroligt.

Han får lika mycket motion som förut, men däremot bor han på två ställen eftersom vi flyttat från Gunnar. 

Det finns en löptik som är vår granne, men när vi är här är det inget problem, vi har till och med gått förbi den tiken och han brydde sig inte alls. Men nu när vi var långt ifrån hem på en skolgård började han trotsa som värst. Så jag vet inte alls vad som är fel."

ingann
0

det är med all sannorlikhet den nya livssituationen som gör det… det brukar ta ett tag för djur att acklimatisera sig på ett nytt ställe även om det är ett fast ställe… när det dessutom är 2 ställen han ska växla mellan som han inte är van vid händer ofta såna saker som att de slutar lyssna, börjar protestera på olika sätt…

det som gäller är att träna träna och träna tills han får in rutinerna med 2 hem:)

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

IdaT
0

#11 Tack för svaret Glad Har skickat vidare det till ägaren. Det låter som en väldigt vettig förklaring, och att du stoppade in tips på vad hon ska göra gjorde inte ditt inlägg mindre välkommet.

Magdalena12345
0

VIssa hundar blir så om det finns när nån tik löper. Det låter precis som det!

Jennie-S
0

Då va det lite som jag tänkte att det kunde va att något hade förändrats runt hunden..
Precis som #11 säger så är det bara massa träning som gäller.. låter som att det är protest från hunden och det kan även vara en del stress iomed förändringen..
Hoppas det går bra för din kompis och hennes vovve Glad