Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 1444 ggr
Gasoline
0

Är detta vanligt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jo, min hund har börjat med ett någorlunda konstigt beteende för att vara just min hund, även om han brukar kunna vara lite konstig ändå ibland.

Jag tror att jag kan säga att han beter sig som en hanhund vid löpningstid? Han är dock kastrerad. Han har utav någon anledning börjat att äta på kvällarna och nätterna, på dagarna rör han varken maten eller vattnet. Vilket resulterar i att jag får gå ut med honom på konstiga tider då jag igentligen behöver sova. Kan detta bero på att jag hade med honom när jag jobbade nattskift i December kanske?

Och nu, dom typ 2 senaste dagarna så har han fått ovanligt många köttbullar i öronen, dvs att han hör men inte lyssnar. Från att va en lydig hund till en hund som knappt lyssnar alls, sådär bara över natten. Han har alltid lytt mig mer eller mindre, mest mer än inte alls.

SÅ min fundering är nu ifall det är löptider och ifall en kastrerad hanhund kan reagera på det?

CelsiusT
0

Ja tikar löper ju på olika tider, så det kan mycket väl vara å att det finns någon löptik i närheten.

Hur gamal var din hane när han blev kastrerad? Har han nån gång känt lukten av en löptik innan han blev kastrerad?? Blev han könsmogen innan han blev kastrerad.

Vet många kastrerade hanar som känner i hela kroppen att någonting är på gång, men jag vet inte vad jag ska göra.

Så visst kan det vara så att det finns en löptik i området och att det är det han reagerar på. Men det att han äter nattetid tror jag inte har med löp att göra. Då äter dom antingen som vanligt eller inte alls (alltå antingen påverkas dom inte vad gäller mat elelr så påverkas dom och då låter bli att äta helt). Det tror jag nog snarare har att göra med att du jobbade nattskift i december, hundar vänjer sig väldigt snabbt vid en ny vana och av någon konstig anledning så är det vårt att ändra tillbaka endel vanor. Min tik vande sig vid att få ett mål kvällsmat efter att ha fått det vid 1 tillfälle en gång och nu, flera veckor senare, är det fortfarande övertalningsförsök varje kväll.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Gasoline
0

Jag vet inte riktigt, va ganska så ung när jag fick hunden, men han va väl över ett år, han vart konstant halt och vet. konstaterade att pungkulorna inte hade ramlat ner så det va därför han halta, så vi fick ta bort dom.
Jag vet faktiskt inte, då jag inte har kunna haft honom på heltid förens nu, då jag går i skolan så är det far som har haft hand om honom och jag har endast träffat honom lite få och då.

Så jag vfet igentligen inte så mycket om ifall han brukar reagera eller inte, som sagt, har ju bara träffat honom då och då innan.

Hur ska jag göra för att få honom att äta på dagarna? Om han inte har mat på natten så väcker han mig.

CelsiusT
0

Du kan inte göra så att du bara ger honom mat på dagarna.. Om du låter bli att ge på eftermiddagen och på natten så kommer han nog vara hungrig (du kan ju göra det lite extra gått) på morgonen efter. Visst det blir en jobbig natt men det ställer dygnet tillrätta.

Du kan ju även göra så att du gör iordning en riktigt god middag så han äter ordentlig (kanske till och med lite för mycket, mer än han brukar) på dagen och hoppas på att han låter bli att väcka dig på natten.

Brukar du ge mat på bestämda tider och att han äter upp det? Eller har du mat framme hela tiden??

Gasoline
0

#3 Han har fri tillgång till mat men ger bara fan i den på dagen. Vattnet dricker han av ifall han tycker att det är varmt eller ifall vi lekt och så. Tog bort maten inatt, jag fick gå ut med honom en gång och sedan fylla på vattnet (vattnet tycker jag att han ska ha tillgång till dygnet runt). Och när jag ställde ner den nu på morgonen tog han en tugga innan han följde med min pojkvän till jobbet, får se ifall han har ätit något där uppe.

CelsiusT
0

hmm.. Men om han har fri tillgång på mat så gör det väl inget om han äter på natten eller på dagen?? eller??

Varför behövde du gå ut med honom på natten??

Luddesmatte
0

Har han fri tillgång behöver du ju inte oroa dig över att han inte äter på dagen då äter han ju när han själv känner för det. Vet inte riktigt när du behöver gå ut med honom när du egentligen behöver sova men om det är tidigt på morgonen som tex vid 7 tiden så får man räkna med det när man har hund. Mitt i natten behöver du ju inte gå ut med honom, han behöver ju inte direkt promenader efter att han just ätit. Glad

Gasoline
0

#5 #6 Han väcker mig mitt i natten runt 2 tiden och en gång till runt 4-5 tiden för att han är akut nödig på något sätt, och han har inte hållit på såhär förut.

CelsiusT
0

Okej du menar att om han äter på natten istället för på dagen så måste han ut på natten och skita? Men gör som jag beskrev innan. Se till att han är riktigt riktigt hungrig genom att inte ge honom mat på en hel dag + en hel natt och sedan ger du honom på morgonen (eller till och med väntar till på kvällen). Det är absolut inget farligt att låta hunden gå hungrig ett dygn eller två. När han är hungrig så ger du honom GOD mat på dagen. Då får han i sig mat så han inte är hungrig på natten och då blir han hungrig på dagen. (Tänk dig själv som när du har vänt på dygnet, det är svårt att vrida tillbaka men det går)

Vattnadal
0

Hur gammal är han?

Är han kissnödig eller bajsnödig när du går ut på nätterna? Är han lös eller hård i magen?

En vuxen frisk hund behöver inte bajsa så snart efter maten. Är han dålig i magen kanske du ska rådgöra med en veterinär.

Min golden kan behöva ut mitt i nätterna ibland. Ibland för att äta gfräs, ibland för att hon är lös i magen. Hon är allergisk och kan bli dålig om hon ägter något hon inte tål. Även om hon skulle äat middag efter midnatt, så skulle hon kunna hålla sig till efter 9 på morgonen.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Gasoline
0

#8 Jo, jag förstår vad du menar, men jag tror att det räcker med att jag tar bort maten på kvällen.

#9 Han är född -00, så snart 9 år. Att han är kissnödig kan jag leva med, då han börjar bli till åren. Men just det där att han inte vill ha mat på dagen (på sommaren är det förstårligt när det är drygt att äta när det är varmt), och sedan vill han ut och skita på natten. Jag brukar gå ut med honom sista gången runt 10-11 tiden, att han väcker mig på morgonen en stund innan jag brukar gå upp, det har han gjort dom senaste åren, men att han vill ut och bajsa har mer blivit som en regel.

Nu de senaste dagarna har han varit lös i magen, och vi har nyss bytt foder, kan det vara det kanske?

Luddesmatte
0

Vi ger våra hundar portioner på morgon och kväll sen får dem inget mer. Kanske något du skulle kunna göra.

Vattnadal
0

#10 Äldre hundar kan ju få svårare att hålla tätt med blåsan, så att behöva kissa oftare är normalt.

Om ni nyss bytt foder och han är lös i magen är det troligen därför han behöver gå ut på natten. Har han varit dålig länge, byt tillbaka till det gamla. Annars är det troligen övergående. Hundar med känsligare magar brukar behöva en övergångsperiod när man smyger in det nya och blandar med det gamla under ett par dagar.

Har man bara en hund och de kan ha maten framme jämt och välja själv när den vill äta, är det bäst för hunden. De mår bra av att ha möjlighet till egenkontroll istället för att leva så styrt. Vi stryr så stora delar av deras liv redan, att de i alla fall kan få välja själv att äta när de är sugna, inte på tider som passar oss bäst.

Det man bör göra vid plötsliga förändringar i en hunds beteende är ju att undersöka honom hos veterinär. Är det helt OK, så kan man ju fundera över vad man kan/vill/behöver göra.
Försök motivera honom att äta på andra tider. Kanske kan han få middagen vid 18-tiden på kvällen istället, men inte bara i skålen, utan i en aktiveringsleksak, eller få den utspridd i ett rum eller på gräsmattan, som godissök? Kika lite på foderberikning oxå, om det kan ge honom bättre matlust på andra tider. Blir det roligt att äta kanske han äter tidigare, och kan bajsa på kvällsrundan, så du får sova på natten..

MVH Elin

Gasoline
0

Han har blivit lite bättre nu, nu är han itne lös i magen och jag antar att det är för att minna föräldrar inte fattar att man ska blanda det nya och gamla fodret en tid som han vart lös i magen. Men nu väcker han mig mitt i natten för att han vill ut och rull sig i snön, funderar på att ignorera detta, men tänk om det är kissa han vill?

Jag har tagit bort maten under natten, funkar rätt bra. Däremot sådanna aktiveringssaker med mat som tex matbollar och sådant har aldrig varit hans grej, han fattar inte riktigt vad han ska göra med bollarna och är inte riktigt intresserad. Däremot att gömma maten själv vill han göra ibland, och äta i matskålen är ovanligt, då han tar munnen full och går och käkar någon annan stanns.

När han va liten och fick en korv kunde man hitta korven gömd i sängen eller liknande när man skulle sova på kvällen. Så ett tag fick vi kolla så han käka upp alla "småsaker" han fick.

Luddesmatte
0

#13 Hehe, hundar har en tendens att gömma mat liksom vargen som gömmer födan för senare bruk. Skrattande

Det med att han vill ut och kissa mitt i natten, du kan inte göra så att du tar en riktig långis med honom sista rundan? Vi gör det med våran gammling, Railey 6 år, och det fungerar riktigt bra. Han får gå en 5 km sista rundan och ¨då är han helt slut när han kommer hem och vill inte ut på natten utan sover hela tiden.

Vattnadal
0

Försök ge honom lättare sätt att hitta maten. Kanske hälla ut en näve på golvet, så att han får nosa lite. Vik in lite mat i en toarulle.

Läs gärna artikeln här om berikning och ge honom lite pyssel med matskålen, om han är en petig hund. Han skulle säkert gilla att få foderberikning som sortering, dvs lägg i annat än mat i skålen. Både goda och äckliga saker, kanske rent av en sked ed som inte ens går att äta. Många hundar vill pyssla, och då är det snällt att ge dem mer pyssel.

MVH Elin

Gasoline
0

#14 Brukar gå en längre runda på morgonen och på kvällen, men på kvällen blir inte rundan så lång om jag är ensam just på vintrarna då jag är grymt mörkrädd och bor vid gruvorna. Så antingen får jag gå en sväng på byn (vilket inte är så kiss och bajsvänligt) eller en liten sväng i skogen vid gruvurna och jag är mörkrädd som sagt och min hund är inte mycke tuffare han heller =P Men han brukar bajsa typ 2 ggr och kissa som han ska då.

#15 Ja, han är rätt petig, och äter hellst inte när någon är i närheten. han brukar kunna sortera ut de kulor han tycker är godast och äta dom först, och till slut så är bara det "äckliga" kvar.

Vattnadal
0

Då tror jag att berikning av matskålen är något för er!

MVH Elin