Hej
Tänkte skriva av mej lite. . . Gick med i denna sida för några år sen då ja skaffade kanin.. .. tyckte de va kul å kunna utbyta information om våra djur, diskutera problem som lycka. . .
Nu har ja även skaffat en hund. . . så ville gå med i hundsidan oxå. . . Känner sig inte direkt välkommen här som man gjorde på kanin sidan. . . Där kunde vi diskutera och kunde tycka olika, men de verkar inte gå här .. ..
Här har ja fått påhopp som jag inte vill ha, känns inte kul alls. . . trodde man kunde diskutera allt här å att folk förstod att alla människor och djur är olika. . .
Tycker ni att sidan är bra, eller är det bara jag som råkat ut för obehagliga påhopp?
tycker jag har sett att det ibland skrivs elaka saker till personer. . .
Mitt svar blir som alltid. Känner du dig på något vis illa behandlad eller tycker att någon anna blir det- kontakta Sajtvärd eller Medarbetare!
Vi finns ju här för att se till att ingen blir illa behandlad, men vi är människor och kan inte ha koll i alla trådar dygnet runt. Så vi missar saker ibland. Därför vill vi jättegärna att vi blir kontaktade om någon ser något som vi uppenbarligen inte sett.
På alla större forum kommer någon (oftast alla) någon gång att känna sig illa behandlad. Tyvärr. Ibland upplever man att man blir illa behandlad fast det kanske inte är avsikten, eftersom saker och ting lättare misstolkas över internet. Och i andra fall är folk rent ut sagt dumma med avsikt, det finns tråkigt nog sådana människor överallt.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

#1 I tråden "Fredrik Steen" pågår något som jag ser som rena påhopp.
/Natali
Sajtvärd Arabiska Fullblod
Nu har jag inte läst den till punkt och pricka, utan mest skummat. Så säg gärna vilka inlägg det gäller i så fall, antingen här eller i pm…

Om jag ska vara ärlig så tycker jag inte om HiF lika mkt som förut, den goda stämningen är borta och jag hållermig också borta, har också märkt att det är roligare att skriva på andra iFokus sajter.

Denna sidan är mycket bra!
Men kan förstå om du känner dig påhoppad! finns mycket folk här inne som blir påhoppa precis hela tiden, folk har slutat pga detta, men folk fortsätter ändå!
Tycker det är mycket tragiskt och håller med dig helt i vad du skriver. Men du ska inte ta åt dig om du blir påhoppad, folk hoppar på andra för minsta lilla här inne, räcker med att dem missförstått vad trådskaparen har skrivit eller vad någon annan i tråden skrivit så hoppar den direkt!
Alla skriver olika, har olika funderingar o tankar och även åsikter! Men finns mycket folk på denna sidan och även andra .ifokus sidor som har väldigt lätt för att hoppa på folk. Jag har varit med om det ett antal gånger, men jag tar inte åt mig. Visst man forsätter o skriver mot dem som hoppat på en, men jag kan inte ta det så personligt eftersom att jag inte känner ersonen i fråga IRL.
Förbannad, ja det blir jag dagligen när jag läser här! Vissa har fått höra det, andra inte.
Men skriv vidare, och ta inte åt dig!
Som Medarbetare tycker jag sådant här är jättetråkigt. Jag, KerstinP och Zebben jobbar för att göra forumet till ett trevligt ställe med givande diskussioner. Men vi kan ju inte göra det på egen hand, vi behöver ju alla medlemmar till det. Det är ju alla vi tillsammans som skapar forumet!
Tycker man som medlem att något är dåligt, ser jag det som att man har två val
1. Sluta på forumet. Inte skriva lika ofta eller vad det nu är man väljer att göra.
2. Gör något! Tycker du att det är dålig stämning? Exempelvis: Håll liv i de trådar och artiklar du tycker är trevliga och intressanta! Skapa egna sådana trådar! Säg till Medarbetare eller Sajtvärd om du ser att någon bryter mot Skrivregler.
Sedan måste jag tillägga att det många gånger handlar om uppfattning. Man uppfattar något som ett påhopp, men egentligen kanske det inte alls är det eller i alla fall inte är menat så utan det har blivit en miss i kommunikationen, vilket det lätt blir över internet.
I diskussioner är det lätt att ta åt sig för mycket. Lägger du fram ett argument måste du vara beredd på att någon annan kommer med kritik - sin syn på saken. Det är här det lätt blir fel. Kritiken är inte emot dig som person, utan det är kritik på dina argument och åsikter. Alla tycker olika, det är inget konstigt i det. Och alla måste få säga vad just de tycker, det är det som är en av meningarna med ett diskussionforum.

# jobbet ni gör är inte så suveränt bra måste ja påstå när ja läst runt lite
#8 Vet faktiskt inte ens vad jag ska svara på det, så jag tror jag avstår…
Kan hålla med om att det ofta finns folk här inne som känner att dom kan så mkt bättre om hundar. Att de besitter varenda kunskap i hela världen, o den som inte lyssnar på dom borde inte ha hund, i princip.
Men rent generellt tycker jag det är ett trevligt forum :)

#10 de e dessa känslor som folk får . . . tycker de e hemskt, alla e vi ju olika å alla har vi olika livsstilar, bor på landet, i stan eller helt öde, självklart har vi då olika fostran på våra hundar.
tycker att alla ska respektera de å börja ge varandra lite positivt oxå, ja tror alla här inne älskar sina djur å e jätte bra hundägare annars skulle de inte bry sig om å vara här å lära sig mer av andra. . .
Så mer positivt engagemang skulle ja vilja se här inne. . .

Folk missuppfattar saker och ting precis hela tiden här, det är mycket tråkigt givetvis, Men man måste inte alltid argumentera för att folk ska göra påhopp.
jag tror att folk som läser forum mycket och skriver väldigt mycket oxå har väldigt lätt att själva argumentera och görapåhopp på saker o ting bara för att dem gör det fö fort och inte tänker efter utan bara låter fingrarna halka genom tangentbordet.
Jag har väldigt lätt för att sitta o skriva långa rader här på forumet, men jag läser noga igenom vad som skrivits innan jag skriver till någon och säger vad jag tycker.
Om t ex jag skriver emt en person på sajten så är det oftast för att jag är emot påhopp, går det för långt är det bara att sluta skriva. En diskussion är inte en diskussion när man upprepar samma sak, skriver emot en person i en tråd, Jag vill kalla det för tjafs/tjat eller påhopp!
Man ska diskutera i ett forum, inte tjata eller tjabba. Men nästan varenda tråd innehåller tyvärr tjat och tjabb. Visst mycket diskussioner också! men man hakar mer upp sig på gnabbet än på själva frågorna och svaren vilket jag anser som viktigast.
Folk som läser detta vet säkert om att jag skrivit i några andra trådar o bett dem lugna ner sig o sluta tjabba. Jag tycker verligen inte om sånt.
Håller med dig, ALLA måste dra sitt strå till stacken för att få stopp på påhoppen.

Håller helt och hållet med dig i det du skrev!
Fick bara inte med det i mina rader ovan :p

#8 Sen tycker jag nog inte att man kan slänga ur sej sådana kommentarer och tycka att folk ska vara trevliga och snälla mot en. De som jobbar med iFokus och är Medarbetare m.m. är frivilligt folk som tycker det är kul och gör det mkt för medelmmarnas skull.
Jag förstår hur du känner, har själv upplevt samma sak ibland (inte här dock), men det blir inte bättre om man svarar med samma mynt.
#8 hur lätt tror du det är för 3 frivilliga personer att hålla koll på över 1000 människor som ibland hoppar över gränserna för vad som är ok?
jag tycker de gör ett suveränt jobb alla 3 med tanke på att de flesta av oss ska anses som vuxna!
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
TS: Istället för att klaga på allt som är dåligt - så gör nåt åt det istället! Det hjälper inte att klaga, bättre att hjälpa sajtvärderna och försöka vara trevlig och göra sajten till en bättre plats!
Var så som du vill att andra ska vara , helt enkelt!
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
Är inte allt en tolkningsfråga? Jag menar på nätet kan en skrift värka påfrestande och aggresiv oavsätt om det gäller forum eller artiklar. Allt är en tolkningsfråga och vad man anser som påhopp. Nu har ju inte jag varit medlem så länge men åt andra sidan så är jag den som läser skrifter med en nypa salt. En text har inget tonfall därav vet man aldrig ifall den som skrivit den skrev med ilska eller vänlighet.

tänker inte försvara mej de ja skrev de e så det var. . .
#17 håller med dej mkt e en tolkningsfråga, men allt har en gräns man inte ska överskrida tycker jag. . .
#16 har allt försökt, vara trevlig å tycker de e kul å hjälpa folk här, men ja tycer inte om personliga påhopp av folk som vägrar inse att alla gör olika med sina djur. . .

#18# Kan du precisera dig med personliga påhopp?

#19 ja de kan ja göra. . .
lägga in värderingar i det som skrivs . . . .Vända å vrida allt som skrivs negativt. . . . ja lite sånt, sen har ja sett mkt annat här på forumet, men de vill ja inte skriva om för där har jag inte varit inblandad utan överlåter det till dem. . .

Det finns lika många åsikter som det finns människor. På det här forumet är vi över 2500 medlemmar och alla kan inte bli lika nöjda men vi värdar och sajtmedarbetare gör vad vi kan för att stämmningen ska vara på topp. Det är väldigt mycket en tolkningsfråga vad och hur man skriver. Det går ju inte att lägga in så mycket känslor i skrift. Det jag läst i FS tråden ser jag som olika metoder som folk tar till sig eller förkastar. Det är inget agg mot någon person. Det är olika uppfattningar om vad som är bra hunduppfostran. Alla är saliga i sin tro.
Gör som Luddesmatte säger ta allt med en nypa salt och lite mer humor får jag tillägga så blir det mycket trevligare här.
#8 Är det så att du inte uppskattar det jobb vi gör här så finns det nog andra forum för dig.

då gör ja så, tack å hej

Det är faktiskt inte alltid lätt att ta det med en nypa salt! Är väldigt många här inne som vädligt ofta brukar hoppa på andra i deras skrivande, och vissa saker går bara inte att ignorera.
Själklart vet jag att ni inte kan ha koll på precis allt och slå alla på fingrarna bara för att dem skriver vissa saker, jag tycker inte ni har så stort ansvar för det som många verkar tro, många tror att ni måste hålla koll på precis allt som skrivs och säga till alla som bryter mot reglerna.
Men jag förstår faktiskt mig inte på endel här inne! Herregud vad folk skriver dåligt om andra, och tror att deras vetskap är bättre än någon annans.
Det är nästan så det skulle finnas en VÄNNER grupp på varje forum som kan fungera som den kända och mycket omtalade gruppen Friends som är emot mobbing. Skulle kanske vara något för forum, fast att dem har kolla på påhopp och folk som skriver helt galet om/mot någon annan medlem.

Påhopp har det varit många gånger alltså personliga påhopp. Det har vi verkligen försökt stävja. Flera har blivit avstängda pg av personliga påhopp. Vet inte om ni har sett att det blivit lugnare. Jag tycker i alla fall det.
#22 Är du inte nöjd med oss som har hand om sidan så är det väl lika bra.
#13, haha inte alltid så lätt(; För en gångs skull kanske jag fick till det då (;

#24# Jag tycker definitivt att det blivit lugnare här. Några slutade skriva och några kanske blev avstängda vet inte vilket.
Men påhopp vet jag inte om det varit. En hätsk diskussion många ggr men det är ju ett diskussionsforum så varför inte. Alla kan ju inte tycka samma sak och hålla med varandra hela tiden heller. Hur kul hade det varit?!
Jag tkr lite olika!
När man skriver, kan det mesta misstolkas, man hör inte personens tonläge! Det är bara att se hos mig själv, om jag t.ex skickar ett sms, så kan texten oftast misstolkas till nåt negativt, och det finns en risk att personen blir sur eller tar illa.. Samma sak på ett forum, de flesta ha antagligen inte pratat med varandra i verkligen, så då kan det också vara svårt att tolka texten! Man ser orden, och läser det hur man vill!
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.