Allergi?? ( Raser)
Hej finns hundraser som man inte kan bli allergisk??
som villka raser är det då?
det har inte med pälsen att göra utan huden….men det finns raser som kan ge mindre allergi,jag vet 2 och det är kinesisk nakenhund och yorkshire terrier,tror pudel inte fäller också

Pudel ska vi skaffa pga av att killen har en hund allergi och han känner av den med alla andra hundar förutom pudel. Yorkshire har jag också hört är allergivänliga
Som Spikes sa, så är det väldigt individuellt.
Vissa raser tål man, andra inte.
Kan även vara så att man enbart tål vissa individer av en ras, men inte andra.
Kan iaf tala om hur det är i vår familj.
Pappa är allergisk mot alla raser.
Han reagerade på mormors pudlar (som inte lever sedan över 2 år tillbaka).
Han reagerar genom att det sätter sig på andningen och han får nässelutslag (rejäla!).
Jag reagerar inte på pudlar eller liknande, men har märkt att jag inte klarar av långhåriga hundar (sätter sig på andningen efter ett tag).
Däremot har vi (jag och pojkvännen) upptäckt att rottweiler är en ras som funkar jättebra för mig.
Så det gäller nog att testa sig fram vilken hundras (och ev individ) man tål.
Det finns ju några mer "säkra" alternativ när det gäller hundraser, men det finns inga garantier.
#0 Jag har flera hundar. Ena taxen är jag allergisk mot om jag håller henne mot huden.Det var likadant med hennes pappa. Medans jag inte reagerar ett dugg av dom andra taxarna.
Om man vet att man har allergi ska man vara väldigt försiktig så man inte sätter igång allergin. Även om man inte reagerar nu, kan det ligga latent (vilande) och blåssa upp vid en förskylning eller annan infektion som gör att man tillfälligt är nedsatt.
Det kan också vara så att man sommartid reagerar för en del hundar på grund av att dom har en massa pollen i pälsen. Det är ju inte aktuellt just nu. Men det är såna här situationer jag själv råkat ut för.
Lycka till i ert sökande
Man kan inte lova att man inte ska bli allergisk mot en viss ras. Vissa raser är dock mer allergivänliga än andra.
Exempelvis pudel, pumi, softis.
Jag är pälsdjursallergiker och har pudel. Funkar utmärkt.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
precis som alla andra skriver finns det inte en ras som man kan vara säker att man tål för att någon annan tål den, osen kan man tåla en hund från en speciell ras medan man inte tål en annan från samma ras.
yorkshireterrier - har en liten kille på 2,5 år som jag tål :)
pumi - funderar att köpa en sån, så jag åker runt till olika för att se om jag tål.
andra raser som jag hört talas om att vissa tål;
bichon frisé, bichon havanais, puli, pudel, kerry blue terrier, Bearded Collie, lagotto, schnauzer, chinese crested, coton de tuléar
så kolla upp någon ras du är intresserad av, åk sedan och hälsa på någon för att se om du tål den. Känner en som hade två schäfrar förut och var allergisk…så man ska nog inte hänga upp sig helt och hållet på om rasen är en såkallad allergivänlig ras…

jag har ett par till, till listan.
Portugisisk vattenhund - fäller inte.
Irl'nsk vattenhund - fäller inte
Portugisen för att få lite historia om den så är den stamfader till pudeln, och är en mycket trevliig hund.
Sympatisk, glad och arbetsvillig.
Min Tysons bästa lekkamrat är en sådan, så jag kommer i kontakt med den ofta.
Jag tror inte att just fällningen har all betydelse. Det allergena finns även i huden på hunden.
Och i saliven. Så ska man testa en hundras så bör man försöka få en riktig puss på kinden av den. Många känsliga personer får då nässelutslag just där.
#8: I mitt fall har den då definitivt ingen betydelse.
Vår kille (rottis) kan fälla enormt när han väl är igång.
Och jag känner inte av det överhuvudtaget. 
Precis som 8# skriver så finns det väll olika allergier. Vissa tål inte pälsen och andra inte huden. Vissa klarar inte av saliv och andra klarar inte av hundhår i soffan ;)
När jag träffar min kompis dobberman så kliar det nå så fruktansvärt i min gom. Jag vet inte om det beror på hunden eller maten han äter. Inget jag lider av däremot. (jag e ju dum nog och ska pussas)
Jag passar en sheltie väldigt ofta .. Och henne tål ja men , men doktorn har sagt att jag är lite allergisk men .. När ja är med andra hundar och den hunden ja passar så går det jätte bra! min kusin har en långhårig och det är även shltie och dem funkar perfekt för mig .P !
Det finns faktiskt ganska många som är allergiker som tål just sheltie, medans andra reagerar extra mycket på dom..
Jag har en kompis som inte tålde våra storpudlar. Hon tål mina shelties lite bättre. Hennes familj har en Bichon Frisé som hon tål så länge som hon inte rör i henne. Om hon rör i en hund så måste hon tvätta händerna direkt efter.

Först och främst: Ta er en rejäl funderare på vilken typ av hund ni är intresserade av.
Vad kan ni erbjuda hunden för liv?
Vill ni aktivera er hund med mer än promenader?
När ni kommit fram till vad ni vill få ut av erat hundägande, så är det dags att börja kika på raser.
Googla och läs massor av den ras som tilltalar er. Både bra och dåliga saker.
Jag är astmatiker och allergiker och har en portugisisk vattehund (portis) och en irish softcoated wheaten terrier (softis, wheaten).
De är ganska krävande raser. Man ska inte glömma att under all den mysiga wheatenpälsen så döljer sig en terrier, med alla dess fördelar (och nackdelar enl vissa)
Och portisen är även den en väldigt krävande ras.
De vill arbeta med både kropp och hjärna.
Båda raserna kräver en hel del pälsvård.
Lycka till!
#0 jag är allergisk mot hundar. Jag har 2 schäfrar och en sankt brnhardstik som r långhårig( har ändå tendens till korthår. Jag tål inte långhårshundar och inte pudel. Det är ju individuellt så ett förslag är att ni tar kontakt med en uppfödare till tex pudel och träffar på hundar , då kan ni ju också i tid upptäcka on ni inte skulle tåla den. Lycka till.
det är mycket individuellt, jag är allergisk och reagerar på pudlar. medans mina cavalierer klarar jag bra.
För mig funkar hundar med mjukare päls mycket bättre. Schäfer jack russel går inte alls.
Min mamma är allergisk mot hundar. Hon träffade en ny karl som då hade en långhårig collie som hon inte reagerade på alls. Nu har vi en sheltie som hon inte heller känner av. Min syster hade tidigare en berner sennenhund som hon däremot reagerade på så det är nog väldigt individuellt vilka raser som passar.
//GuUuLd,
-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties
Tack för alla svar ;))