Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 2240 ggr
Bella-R
0

Engelsk bulldog!

Efter att jag gjorde ett "vilken-hundras-passar-dig-bäst-test och just en Engelsk bulldog blev resultatet, blev jag så grymt sugen på denna rasen!

Har läst en massa om dessa vovvsingar, och dom verkar minst sagt underbara, och verkar dessutom passa mig perfekt.. Åh, vilket lyckorus jag fick! Helt galet..

Om det är nån som har/haft en Bulle, känner nån som har en etc, beskriv gärna allt ni vet om rasen..

Uppskattas massa!

Kram på er  /  Bella

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

Taci
0

Vart kan man göra sånt test? :))

Bella-R
0

Bogart
0

Pedigrees rastest är inget att ha. Här är ett som jag tycker är ganska bra: http://www.canis.se/oppdretter/rasevelger.php

Sedan så ska man ju självklart läsa om raser, testet är inte perfekt och flera raser som kan passa dig kan missas.

Om jag ska säga något om bulldoggen: Det första jag tänker är att det är en väldigt sjuk ras, och en sådan hund kommer nog kosta otroligt mycket i veterinärkonstnader. Jag skulle aldrig kunna tänka mig att skaffa en så pass sönderavlad ras.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Mischa
0

Villa man ha en mer ursprunglig eng bulldogg så har det kommit både olde english bulldog och victorian bulldog till sverige vad jag vet.

Annars tycker jag den här länken är bra ang bullens hälsa, uppfödaren verkar både medveten och ärlig om rasens hälsa.

Många har uppfattningen om att rasen är slö och bara vill dega i soffan hela dagarna, men faktum är att dom flesta individer är verkliga energiknippen.

≧◔◡◔≦

Bella-R
0

#3 Okej.. Jag tyckte iaf att pedigrees test var ganska bra.. har kollat upp hur många raser som helst, och hittills inte funnit någon ras, förutom engelsk bulldogg, som känns 100% rätt. Har läst på om sjukdomarna oxå, att den kan få andningsproblem etc, men so what? Alla hundar har nån typ av "typisk" sjukdom för rasen.. cavaliern får ofta hjärtproblem etc. Finns ingen hund vad jag vet som är helt perfekt. Alla djur får sjukdomar nån gång ibland, det kan nog vara svårt att missa helt o hållet, och har man väl hittat en hund som man tror passar en, så vill jag inte hindras pga att den lätt blir sjuk..

#4 Tack för länken :)

Bella-R
0

#3 Btw.. detdär testet har jag redan gjort flera gånger, fattar inte särskilt mycket av det, om man säger så ;) Det är nog en smaksak vilket test man tycker bäst om.

Bogart
0

#5 Du ska bara vara väl medveten om att en engelsk bulldogg kan bli mycket dyr, den är dyr i inköp, dyr att försäkra, och det kommer med ganska stor sannolikhet bli dyra veterinärbesök.

Jag håller faktiskt med om att en ras hälsostatus inte ska ha så stor betydelse om man har hittat rasen som känns rätt! Det gäller väl bara att vara både mentalt och ekonomiskt förberedd om man skaffa en så pass sjuk ras.

Att säga att alla raser har typiska sjukdomar för rasen tycker jag inte riktigt stämmer… Finns faktiskt raser som inte har några sådana sjukdomar, ofta jaktraser. Finns också raser som kanske har någon enstaka sjukdom inom rasen, som också kan vara väldigt ovanlig. Min ras är en sådan.

#6 Man kan ju inte specifiera mycket alls om vad man ska göra med sin hund. Sedan tycker jag att flera saker i testet inte spelar någon roll egentligen. Hur gammal man är, har man haft hund tidigare, har man barn… Sådana saker tycker inte jag har någon egentlig betydelse. Det är kunskap, angegemang och dyl. som jag tycker har betydelse.

Man kan dessutom inte välja flera alternativ, som man kan på flera frågor i Canis-testet. För mig spelar till exempel inte storlek på hunden så stor roll, det enda jag inte vill ha är en riktigt stor hund. I Pedigrees test kan jag bara ta ett alternativ…

Jag gjorde precis testet, och det var nog ingen ras som jag känner passar mig. När jag gör Canis-testet så får jag flera bra förslag.

Fick bland annat beagle och pumi som förslag, hur det på något sätt går ihop förstår jag inte… Tydligen är jag också för ung för att ha en collie, men en jäkla massa terriers kan jag skaffa! Dessutom valde jag att jag ville ha lite pälsvård, och många raser som jag fick upp är trim- eller klippraser.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.