Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 2435 ggr
Mymlan
0

Rävskabb

Vad behandlas hunden med? vet att det ör receptbelagt.

Misstänker detta då en av grannarna har jakthundar de är mkt mkt ute i skogen med. Och en annan grannes hund oxå håller på kliar sig. Har sagt till de med hundarna *jakthundarna* men de verkar inte bry sig.

Ska det vara så vi andra ska behandla våra hundar o får göra om det igen o igen bara för de ej tar notis och tar dem till veterinär för få behandling.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Dama
0

Rävskabb smittas väldigt lätt kan vara så att du går på samma ställe som räven gått på och är det rätt väder och vind så förs det över, be de som har jakthundar att se till att göras sej av med räven som går i området som har skabb det första man beöver göra, vid de andra frågor om vad som används för att behandla rådfråga veterinär.

När du är hos veterinären fråga den om hur du kan gå tillväga för att få de andra att lyssna så de behandlar hundarna.

Behöver inte vara de som har jakthundar som smittat de andra hundarna utan finns det en skabbräv i området bör den tas bort då det även går på sällskapshundar, kan var helt enkelt så att det är någon annan i omgivningen som har fått skabb på sin hund och som du umgåtts med som smittat så det behöver inte endast bero på jågarnas hundar

Mymlan
0

Nu umgås jag ej med andra hundar då min ej är säker mot andra hundar.

Dama
0

Det räcker att hunden har gått precis där räven gått så det måste vara en kontakt med rävenskabb din hund har eftersom du inte umgås med andra hundar med den smittar inte genom luften.

ingann
0

finns en skabbräv i området ska kommunen kontaktas då de har en jägare avsedd för sådant.. vilken jägare som helst får inte skjuta vilt utan tillstånd…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Anders 50
0

Info om rävskabb här

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

silverorm
0

Min hund fick rävskabb, även våra råttor blev smittade (av hunden) Advocate till hunden och Stronghold till råttorna. Ring kommunen el länsstyrelsen om du/ni ser räv som är sjuk av skabb. Smittan från räv till hund är mycket lättare än hund till hund men det förekommer oxå. Rävskabb går på alla däggdjur, att tänka på!

Mymlan
0

#6 Tack Nu sa veterinären vi skulle börja bada henne med Dermocan o blir det ej bättre så skulle de testa henne. Ngn räv har jag ej sett.

silverorm
0

#7 Lycka till! Inget roligt om det är rävskabb.. tog lång tid att få bort!

L8sson
0

vad är Dermocan ?

Intressant för att jag tänkte fråga om skabb, för våran valp kliar sej väldigt mkt :S kan ju vara många orsaker men vill ta det säkra före det osäkra.

zoolatri
0

#9 Dermocan är ett schampoo, förut kunde man köpa det på apoteket men jag hörde någon säga att det blivit receptbelagt? Vet inte om det stämmer. Det ska "ta det mesta" i ohyreväg:)

L8sson
0

#10 okej. får ringa vetten och kolla =)