Bull Terrier önskas köpa!
Hej,
Har länge varit intresserad av att skaffa mig en Bull Terrier. Jag har varit inne på flertal sidor på nätet och läst och letat efter kennlar. Jag har hittat ett par bra sidor, men det verkar som det mest är tävlingshundar eller hundar med med extremt bra stamtavla som säljs till avel osv.
Någon som känner till vart man kan få tag på Bull terrier i Sverige?
Ska hunden användas till avel eller menar du att det bara är sådana hundar som säljs?
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Nej, det är bara sådana som säljs, och de kostar multum!
Jag är inte ute efter att ha hund till utställningar eller avel direkt.
En bullevalp kostar runt 13 000 kr enligt rasklubben. Det är lite högre än vad en renrasig hund oftast kostar, men det varierar ju alltid mellan raserna. Är det för dyrt tycker du eller har de hundar du tittat på kostat mera?
Har du kollat rasklubbens valpförmedling?

Eros: Okej, det är liknande priser jag sett, dock verkade det som att det var för utställningshundar, men det kanske är så om man skulle köpa privat också..
Kan hända att jag gjort, hur får jag tag på den hemsidan annars?
#4 Om det är valpar som säljs finns det ju inte direkt något som är utställningshundar. Hundarna kan ha fina sådana linjer i stamtavlan och kanske ha högre pris pga av det. Men alla hundar i en ras går att ställa ut, det är inga särskilda hundar i rasen som är utställningshundar. Det väljer man ju själv som ägare
Undantaget är om en hund har diskvalificerande fel.

#5 Jo, det stämmer såklart.
Tack för länken, jag har varit inne på den sidan tidigare.
Diran, jag har en engelsk bullterrier, standard. Du skriver inte ifall det är en engelsk du vill ha men jag utgår från det?
Priset varierar lite mellan miniatyr och standard, miniatyr är i regel lite dyrare. Vill du ha en fin och bra hund, vare sig det är till sällskap, avel eller uställning finns det många bra kennlar, priserna är dock detsamma.
Det bästa tips jag kan ge dig är att gå in på www.bulleforum.se, titta där och undvik blockethundar :) Lycka till och fråga gärna om du undrar nått om rasen :)

#7 Fy vad söt din var! Sådär så man vill äta upp den! :D
Jag är nästan mer intresserad av standard än miniatyr…
Ska gå in på forumet du skrev om.
Varför undvika blockethundar?
Och ja, det är en engelsk bullterrier jag vill ha. :)

Du får väl helt enkelt ringa till uppfödare och ställa dig på kö. Jag har en minibulle, de är svåra och få tag på men väntar man på något gott :)

jag är också kär i den rasen, men hört att dom har många problem och är väldigt osunda. Vad vet ni?

Hehe jag varit på utställning en gång när jag var yngre och kollade just på Bullterriers, höll på vika mig dubbel när alla hundar fick s.k "bullerus".

#11 hehe ja det är roligt, min bulle får sånna varenda dag bara springer som en ångvält och hoppar i soffan :)
#10 Ja som med alla raser finns det vissa hälsoproblem, det finns en lista på svbtk.com där man kan läsa om rasrelaterade sjukdomar.