Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 2032 ggr
rulda
0

Internatskola för hundar?

Hur vanligt är det att skicka iväg sin hund för att den ska tränas?
En tjej som brukar komma förbi mitt jobb har shäfrar. Hon brukar skicka iväg dom till Tyskland på träning.
Idag så åkte en tik iväg och hon skulle nog vara kvar där i 4-6månader. Lära sig spår, skydd m.m

Hur vanligt är det att man skicka iväg sina hundar på "internat skola"? för att dom ska lära sig saker?

Vad är för och nackdelar med detta?

Har aldrig hört talas om det innan jag pratade med henne så det skulle vara intresant att veta vad ni har för erfarenheter.

Luddesmatte
0

Det är nog inte så vanligt. Fördelen är ju att du får en fulltränad hund när den kommer tillbaka. nackdelen är att du aldrig vet ifall hunden blir smittad av någon sjukdom, att den blir skadad sen är det också oerhört stressande för hunden i sig att åka en flera timmar flygresa, träna i ett annat land och sen åka hem igen. Dessutom ska man ju alltid komma ihåg att när hunden kommer tillbaka så har den lagt sin ägare bakom sig och ägaren måste direkt fortsätta med samma kommando och hunden kommer att testa ägaren.

Det hände mig. Min pojk är skydd tränad hos en annan ägare men så fort jag tog över honom från Sverige till England så slog hans hjärna noll trots att jag fotsatte träningen. Idag måste jag börja om för det enda han minns är attack. Han har också flyttat 4 gånger i sitt liv.

Jag hade då aldrig skickat iväg en hund i någon annans händer för att bli tränad. jag hade gjort det själv just för att det ska vara jag som hunden ska lyssna på, den ska vara stadig i min hand och framförallt ska jag kunna försäkra mig om att hunden inte blir sjuk eller skadad.

Magdalena12345
0

Nej!  Det låter lite konstigt tycker jag! Skaffar man hund och man vill använda den till speciella saker är de ju ägaren som får lära sig det. Tycker det är taskigt mot hunden att skicka iväg den så. Den vill ju va hos sin flock förstår ju vilken människa som helst!

1# Din hund hade väl vant sig vid att den tränaren på "träninglägret" tränade honom, det blev ju hans ledare. Min hund hade inte lyssnat på någon annan människa när de sa attack!Glad

Magdalena12345
0

oj förlåt Luddesmatte, läste inte klart hela ditt inlägg:) Hunden har alltså haft en annan ägare innan? Ja då är det ju en annan sak, förlåt:)

Singo-Torpet
0

har aldig hört förut.. ja är av den uppfattningen att visst ska man ta hjälp om man kör fast men då är man ju med själv med hund och instruktör, ja skulle inte sända iväg min hund för träning.. de är ju de som är roligt tycker ja att träna för att nå ett mål..

Luddesmatte
0

#3 Ingen fara men situationen blir ju den samma. Skickar man iväg en hund så vet ju inte hunden att den bara är där tillfälligt utan tror att den har bytt hem och sen när man tar tillbaka hunden till ägaren så tror huden den flyttat ytterligare en gång och det kan leda till att hunden i sig blir lite diffuse i huvudet samt osäker på vart den igentligen bor. Alla vet ju att en hund gärna inte ska flytta hur många gånger som hälst. Glad