Rätt till återköp pga allergi?
Köpte en valp för 3v sen och redan efter 1,5v märkte jag att det var inte bara "damm" som påverkade att jag hostade så förbajat. Kände att jag andades tyngre och tog mina pollentabletter som funkade i början men nu sitter ja här fortf o hostar.
Jag tar smärtstillande sen 4år av o på o dessa gav mig pollenallergi, kvalster allergi och problem med mensen tom!
Min man är allergisk mot katt som attan så vi skulle testa med hund istl och jag har jobbat som hundpassare åt olika raser innan så allt var frid o fröjd tills vi fick hem honom. Nu är jag tydligen så kännslig efter mer ätande av dessa smärtstillande att jag tom inte tål hundar mer! Blev faktiskt chockad att det skulle gå så här långt pga ett par tabletters skull!
Vi köpte av privatperson och fick kvitto (ett sådant där handskrivet företags kvitto från kvittoblock), Vet papper o sånt men ingenstans står det nåt om att hon kryssat i för återköp ifall vi ej kan ha kvar honom.
Vad har vi rätt eller inte rätt till? försökt sälja av honom själva men det är svåra tider…och många som tror att de ska få en "docka" och inte en levande varelse hem som är rätt tidskrävande pga val av ras.
Nån som vet nåt om detta?
När man köper en hund med stamtavla från en seriös kennel med köpekontrakt från skk kan uppfödaren själv välja att kryssa i om denne tar tillbaka hunden och till vilket pris beroende på tid man haft hunden.
Skulle inte tro att du har en enda rättighet i fallet du beskriver…

nää, rättighet har ni väl inte men ni kan ju ringa o frgåa snällt, säga som det är. vad är det föör ras?
Om hunden är SKK-reggad så kan uppfödaren ha kryssat i att dom kan tänka sig att köpa åter hunden. Men det är inget bindande som säger att dom måste göra det. Är hunden inte SKK-reggad så får ni väl helt enkelt ringa och fråga uppfödaren om h*n kan tänka sig at köpa tillbaka hunden ändå.
Någon skyldighet att köpa tillbaka valpen har uppfödaren inte.
Om uppfödaren inte vill köpa tillbaka valpen kanske du kan fråga om h*n har möjlighet att ha valpen hos sig tills du har hittat ett nytt hem om du svårt att ha valpen i ditt hem pga. din allergi.
Tack för alla svar.
Det kom ett mycket välkommet samtal idag från en barnfamilj som bara skulle ha just denna valpen. Han var för söt tydligen?! hehe så nu är han såld.
Höll på att få lite panik nu pga det e så jobbigt att hosta hela tiden och inte bli "klar" i lungorna nånsin.
Nu vet jag vad jag kan tipsa andra/vänner om ifall de hamnar i samma sitts för vi ska då inte köpa mer katt/hund för våran del ialf.
Ville inte störra uppfödaren igentligen men hade vart sista utvägen o hade hon sagt nej så vet jag inte alls vad vi hade gjort. Ingen avlivning ialf men jag hade säkert blivit värre än jag redan är och fått åka till sjukan. :(ush!
Men som sagt allt slutade mycket väl och de som köpte honom verkade helt perfekt samt deras barn var överlyckliga :D

Vad skönt att det löste sig!
Kom till att tänka på uppfödaren, de flesta uppfödare är väldigt måna om sina djur som de säljer, de har ändå varit med sedan födsel!
Så du kanske ska ringa/maila uppfödaren och informera denne om att valpen har flyttat?

Om jag var uppfödare skulle jag bli ganska ledsen och besviken om jag inte fick veta något eller ens blev tillfrågad innan valpköparen slussade min valp vidare. Man behöver ju inte försöka tvinga tillbaks valpen mn man kunde iaf säga som det är. Hon kanske ville ha tillbaks den?
Köp bara hund av en uppfödare som säljer med kennelklubbens avtal och regler.. då uppstår inga problem. 
#8 men hon hade ju inte frågat uppfödaren ju…..

Jag uppfattar rådet i #8 som ett rent allmänt tips och jag håller med. Skönt att det löste sig till slut. Seriösa uppfödare brukar ta tillbaka hunden i sådana här fall och rent allmänt känns det inte så seriöst att sälja hunden med ett vanligt kvitto. Det känns inte som att jag skulle rekomendera folk att göra det, just för att det kan bli bekymmer om man stöter på problem. Nu vet vi ju inte om det hade blivit det i detta fallet just.