Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1685 ggr
CarolineO
0

Molly söker nytt hem!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Molly är en renrasig Sheltie tik på 8 år.
Hon söker nytt hem då matte blivit sjuk och inte längre har möjlighet att ta hand om henne.

Hon är tycker inte om små barn som busar och tjoar för mycket, då hon blivit skrämd som liten. Lugna barn går dock bra. Hon är avvaktande mot män med mörk röst och drar sig för att komma till dem. Kan skälla när det ringer på dörren eller när det är dags för promenad, men skäller inte om hon är ensam hemma. Tycker inte om smällare & raketer. (Dock gick det bra förra året) Hon är inte van att åka bil. Hon har tandsten, men är i övrigt frisk.

Hon sover gärna i sängen/soffan om hon får och tycker om att mysa. Hon är van att åka tåg & buss, samt att springa vid cykel.

Ett perfekt hem för Molly skulle vara en ensamstående, lugn, kanske lite äldre kvinna som sällan höjer rösten eller "stimmar". Gärna på landet eller med trädgård. Man kan ju såklart träna henne så att hon vänjer sig vid män också, så hör av er om ni har möjlighet att hjälpa henne!

Hon är chip-ad och vaccinerad. Måste dock vaccineras snarast eftersom matte låg på sjukhus när tiden var bokad.

Ni når mig antingen via PM här, eller maila tilll    info@carolz.se                 eller
carolz_84@hotmail.com

Singo-Torpet
0

tycker synd om molly, hoppas någon kan ta henne.. som ja sa till ägaren skulle gärna hjälpa om ja kunde…

SaraC
0

Vart finns hunden?

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

CarolineO
0

Skåne…   Närmare bestämt Kristianstad. Jag fixar med transport inom Skåne.

SaraC
0

Övervägde själv att möjligen erbjuda mig, men Skåne är för långt bort.

Men det är ju jättebra att du fixar med transport inom Skåne! Hoppas någon kan ta tösen, hon förtjänar ett tryggt och kärleksfullt hem för resten av livet.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Anett Lindbom
0

Hade Molly inte funnits så långt bort så hade hon gärna fått flytta hem till mig & min gamla Whippet..

[helenal]
0

Kan ingen anordna transport utanför skåne då?

Hedbarnt vRT BOR DU?

Anett Lindbom
0

Jag bor i Bollnäs, Hälsingland. Jag saknar körkort & har inte tillgång till ngn bil så jag tar mig inte så långt.

Anett Lindbom
0

Jag funderade lite och det är nog lite dumt med en tik för min Whippetgubbe är mer eller mindre en sexgalning. Han som stressar upp sig när det är löptikar ute hur ska det då inte bli med en tik här hemma..

Singo-Torpet
0

ja kan kolla runt lite inte omöjligt att ja kan åka ner efter jul kanske innan ska kolla runt, då kan ja köra upp till stockholm. bor ca 9mil norr om.

en fråga bara hur ofta måste man ta bort tandstenen? bra att kolla sådant innan då ja tänkte gå ner och inte jobba 100% efter feb så ja får mer tid för mina älsklingar här hemma och plugga lite hem ifrån.

CarolineO
0

Jo, vi kan kanske ordna med ngn vänlig själ som kan köra henne utanför Skåne också… Finns bara rätt hem så får resten lösa sig.

Men det bästa är ju om hon kan bo i Skåne eftersom jag följer upp hur det går i efterhand och då gärna åker och hälsar på. Det går ju att göra det med foton och så också, men det är ju mysigare om man kan hälsa på  :-D

Singo-Torpet
0

hur går de??

CarolineO
0

Jag har kontakt med en familj i Lund, som verkar passa Molly jättebra, men de säger sig inte ha råd till vaccinationen, och den måste ju göras…     
Har även kontakt med en tjej från Varberg som skulle vilja prova att ha Molly för att se hur det går med hennes andra tik. Hennes mamma bor lite närmare här och hon skulle tydligen ner över nyår, så hon kanske ville testa då…

Får se hur det går, jag håller tummarna!

Mysan59
0

Hoppas det går bra!

Singo-Torpet
0

#12 ja vacc måste man ju och då är frågon om de har råd att se efter tandsten och ge bra foder som också lär behövas…

får säga till annars, mitt erbjudande att köra henne uppåt sthlm kvarstår om det behövs…

ingann
0

#12 jag undrar precis som #14 om de har råd att ha hund om de inte har råd med vaccination? det är väl den lägsta kostnaden av allt i ett hundägande…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

gejsa
0

Fast om man tar en äldre hund så borde allt som har med veterinärvård att göra betalas av förra ägaren. Man får nog vara glad om man hittar någon som vill ta hand om en så pass gammal hund som har problem. Inte för att vara elak mot trådskaparen men det finns ju så många hundar att välja mellan i dagens läge. Så det första är väl inte att man måste gå till veterinären.

ingann
0

#16 det är inte ts hund:) hon omplacerar hundar åt andra…

det finns en annan tråd nånstans från ägaren som skulle in på sjukhus…

/Ingalill

gejsa
0

#17# Det spelar ingen roll om ägaren är på sjukhus eller ej. Hon borde ju betala om tex hunden behöver tandvård nu omgående. Har för mig att jag läste det någonstans att hunden hade tandsten. Eller var det en annan omplaceringshund? Vem tar hand om en äldre hund och börjar med veterinärvård? Inte jag iaf. En vaccinationsspruta kostar inte många hundra. Så det borde väl ägaren kunna betala med.

ingann
0

#18 det är ju sant iofs:) men jag reagerade på att de inte hade råd… har de isf råd att ha den eftersom det ändå är en av de minsta kostnaderna? den ska ju vaccineras om ett år igen, har de råd då eller blir den utan vaccination då?

men ska den vaccineras direkt vid omplaceringen bör nuvarande ägaren kunna stå för den, det håller jag med om..

/Ingalill

CarolineO
0

#18   Precis som #17 skriver är det inte min hund. Jag är djurskyddsombud och hjälper andra att omplacera sina djur.
Jag kan också hålla med om att förra ägaren borde stå för det, men hon har som sagt legat på sjukhus och har lite svårt att ta sig iväg.
Om man sen tycker att hon ska stå för kostnaden kan man ju ställa sig frågan   "skulle jag vilja BETALA för att bli av med min hund?"

De flesta svarat antagligen nej på det….  Men det finns såklart de som tycker att det är deras eget ansvar.

Vad människor tycker och tänker är upp till var och en. Jag dömer ingen, utan hjälper de som behöver det.
Det viktigaste är att djuret mår bra.

Singo-Torpet
0

ja skulle nog betala om ja fick plasera om min hund på äldre dagar och de är vanligt att de står de i annonser att de måste flytta sin hund men de står självklart för försäkringen och vacc livet ut ändå. det skulle jag med göra är ju lixom ja som köpt hunden och tagit ansavr för denes välmående livet ut…

men som sagt ja kör gärna och hjälper till om de behövs. min mormor letar en äldre hund men tror liksom ovansående att hon inte vill börja med att skrapa tandsten.

pepsan
0

Singo-Torpet:  Jag skulle iväg och vaccinera molly då jag hamnade på sjukhuset och opererades, nu kan jag inte gå så långt som till vetten när jag knappt kan gå ut. Hon hade tid när jag låg på sjukhuset.

Det finns en tjej/kvinna som ska prova att ha Molly hos sig efter Nyår, och funkar det bra med hennes tik som jag hoppas, så följer Molly med henne hem.

Singo-Torpet
0

hoppas de blir bra….

men behövs de hjälp med att köra uppåt så gör jag det gärna för hundens skull, har full förståelse för att man kan bli sjuk och de inte blir som man tänkt..

CarolineO
0

Håll tummarna för Molly nu!! På Torsdag 1/1-09 kör jag henne till Karlshamn där hon ska prov-bo hos en tjej som har en Sheltietös till  :-D     Om allt går bra flyttar Molly med dem hem den 3/1-09!

ingann
0

Åh, hoppas det går bra!!!

/Ingalill

krasivis
0

Jag säger Lycka till Molly! Hoppas att allt går bra!Glad

Katti
0

Det går säkert bra! Sheltie är ju inte kända för att vara knepiga med andra hundar. Har varit med på träffar där vi släppt ett 40-tal tillsammans utan minsta gruff! När min tik var på väg in i höglöp stod en hane på var sida om henne och hälsade så fint på varandra över hennes rygg Glad.

Gojkan
0

Oj vad synd!

För sent ute. Har både viljan, tiden och råd att ta hand om Molly.

Skulle något gå fel så hör gärna av dej!

Gojkan
0

Vet ni någon annan inte allför stor hund som behöver ett nytt hem? Min man och jag är båda 62 år, pigga och krya. Förlorade vår senaste hund, am cockerspaniel 14 år, strax efter midsommar. Vi är nu mogna att ta han om en ny liten vän. Vårt hem är inget hem utan vovve. Är aktiva i hundklubb coh tar gärna emot en liten krabat som behöver oss.

CarolineO
0

Idag har jag varit i Karlshamn med molly. Det gick jättebra med deras Sheltie, Kajsa.
Nu ska de ha henne på prov till i övermorgon, den 3e, så fortsätt att hålla tummarna  =0)

CarolineO
0

#29   Just nu har jag inga andra hundar inne, men jag kan kanske PMa dig om ngn liten kommer in?

Gojkan
0

Gör du så. Jag bor i Södra Vätterbygden. Min första vovve var en sheltis. Han var född 20/1-71 och blev drygt 17 år.

Hoppas Molly får det bra

CarolineO
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Molly har kommit till ro hos sina nya ägare  =0)
De tycker jättebra om varandra, och hon och Sheltiekompisen Kajsa också =0)

Nu har jag dock en ny hund som behöver hjälp:
Oscar är 8 år och kommer inte så bra överens med familjens
lilla dotter Nellie på 1,5 år. Större barn över 10 år fungerar bra!

Så det Oscar söker efter är kanske ett pensionärspar som behöver ett
bra och trevligt sällskap, Oscar är oerhört social, snäll, är i god
kondition och lydig
även bra som VAKTHUND!

Men som sagt är inte överförtjust i barn, han går gärna undan och lägger
sig i ett annat rum då.
Han är en blandning mellan rottweiler och labrador.
Säg till mig om ni vet ngn som är intresserad av att hjälpa honom!

CarolineO
0

Kanske ska tillägga att jag frågat efter mer info om honom. Kom nyss hem och såg att jag hade fått meddelande om honom, så jag tänkte att jag skulle börja lite smått bara =0)

CarolineO
0

Här kommer lite mer…

Han är chippad & vaccinerad.

Tycker om att gå ut tillsammans med barnvagn.

Tycker om att springa med cykel.

Går bra i koppel om man är konsekvent med tillrättavisandet, annars kan han dra litegrann.

Kristina-
0

Han gillar barnvagnar men inte barn alltså.  Obestämd

CarolineO
0

Ungefär så, ja…

han går inte ihop med deras dotter. Kan ju ha att göra med att de tidigare kunat lägga all sin tid på honom, men inte har fullt så mkt tid för honom nu med en liten bebis… HUndar kan ju, som de flesta vet, vara egoister & det händer ju ibland att de inte tycker om att det kommer en liten "konkurrent".  Det kan ju dröja innan den reaktionen uppstår också, så det kan ju vara att han fungerar med andra barn, men det är nog säkrast att utgå från att hitta en familj med barn över 10 år eftersom det går bra även i dagsläget.

Det kan ju dessutom vara så att han tycker om barnvagnen för att den betyder promenad, vilket ju är ngt skoj  =0)