Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 2488 ggr
dragonminded
0

Norwichterrier

Hej! Ni känner nog inte igen mig, brukar hänga på andra ifokusforum.. Men nu behöver jag er expertis, kära hundvetare ;)

Det är så att jag och min sambo ÄNTLIGEN kommit på vilken ras vi vill ha, så nu söker jag lite second opinions och råd från erfarna ägare… Vi har förälskat oss i

*drumroll*

norwichterriern!! … Attans, jag avslöjade mig i rubriken. Nåja, hur som helst:

Vi bor i lägenhet på 65 kvadrat och pluggar båda två, har haft en hund tidigare (liten terrierblandras) som fick avlivas för aggressivitet och lite galna tendenser. Inga påhopp på grund av detta tack, vi arbetade hårt och länge med honom och detta skedde i samråd med veterinär. De trodde att det var något fel i huvudet på honom. Och det var otroligt jobbigt, det slutade med att han högg mig hårt och jag tog det hemska beslutet att ta bort honom. Men det var inte det jag ville prata om, ville bara beskriva bakgrunden lite. Har haft hundar i familjen som liten med, så helt nybörjare är jag inte. Är dock lite rädd efter förra hunden, några sådana problem vill jag inte ha igen. Vill ha en go och mysig hund som funkar till 4 promenader om dagen, tricks&konster inne eller i områdets rasthage, några timmars ensamhet, inte för mkt skällande, kunna springa lös i skogen några gånger i månaden och eventuellt agility någon gång i framtiden. Vi kanske bildar familj någon gång, läser dock överallt att norwichterriern är en utmärkt familjehund så det verkar inte vara några problem.

Så. Kommentarer, tack? =)

sagalisa
0

Jag har inte stor erfarenhet av den rasen men tror absolut att den kan passa er=) Ni verkar ju veta exakt vad ni ska ha hunden till och vad ni kräver så kontakt med några uppfödare kan säkert ge er mer kött på benen. Grattis till det kommande köpet!! En hund är ju det bästa man kan ha=)

PS. Sen tror jag inte ni ska hänga upp er på att det gick fel med den förra hunden, kan ju mycket väl vara så att han hade något fel som inte gick att åtgärda. En aggressiv hund ger ju ingen glädje heller, varken för er eller hunden.

dragonminded
0

till #1: Tack för svaret :D Har mailat en uppfödare i närheten av oss, tänkte höra om man kunde få lov att komma dit och kika lite.

Och ja.. Det är ju så vi också resonerar, veterinären sa också det… Att någonting förmodligen var fel i huvudet på honom. Det var ändå skitjobbigt, det kändes som ett hemskt misslyckande.