Hundar iFokus

Hundar

Etikettavel-och-genetik
Läst 1223 ggr
Magdalena12345
0

kastrering

Hej! Jag har lite frågor angående kastrering.

• Vad är maxåldern för kastering när det gäller hannar?
  • Slutar hanen bry sig om (ni fattar vad jag menar) när tiken är steriliserad (kastrerad)?
Annarex
0

man kan väl kastrera hanar oavsätt hur gamla dom är?

min var iaf 1,5 år.

japp tikarna löper ju inte längre när dom blir kastrerade, så hanarna bryr sig inte om det, o min hane som är kastrerad bryr sig inte om tikar som löper heller..Tungan ute

AnneN
0

jag tror inte det finns en maxålder för att få kastrera hanar.

Om hanen slutar bry sig om tiken då hon är kastrerad/steriliserad kan nog vara väldigt individuellt.

Är hon bara steriliserad så kan hon ju fortfarande löpa men inte bli dräktig så då kan nog hanen vara minst lika intresserad som innan.

Om man däremot kastrerar tiken så innebär det att äggstockar och livmoder plockas bort och hon kan därför heller inte löpa och då blir det oftast mindre intressant för hanen.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Zebben
0

Finns ingen maxålder för kastrering. Mer än att man pga åldern kanske ska fundera på om det är lämpligt att söva hunden.

En kastrerad tik löper inte och de allra flesta hanar uppför sig runt tikar som är kastrerade eller som inte löper. Förstår egentligen inte frågan. En hane bryr sig ju normalt inte om en tik som inte löper eller en tik som är kastrerad. Däremot finns det ju tikar som ständigt luktar jättegott, även när de inte löper. Och detta är oftast mkt jobbigt då hanhundarna är i baken på dem ständigt.

Vattnadal
0

Sen måste jag bara tillägga att en kastread hane kan eggas av en löptik, så att han genomför en parning ändå. Det kan alltså tom bli en hängning, även om det självklart inte blir några valpar siom resultat.

Vi lämnar aldrig löptikarna ensamma med våra kastrerade hanar heller. OM det skulle råka bli en parning och de fastnar ihop och får poanik, så kan de skada sig.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter