Lära hunden.
Finns ju en hund bredvid oss som vi håller på med, men vi äger den ju inte. Men ägaren är inte så jätte intresserad av henne. Den står typ bara i sin hundgård när ddet inte är jakt :/
Men jag ska börja hålla på med henne varenda dag :) så har ni något tips vad man kan lära henne för trick ? Hon kan sitt, men inget mer. Skriv gärna ner hur man kan träna det oxå :D
Vi är anmälda till en dressyrkurs, som ska starta snart, så vi kommer ju lära oss mer där oxå :D Men skulle vara kul att börja tränapå nåt själv redan nu ;)
Ligg, fot, kom, tass, rulla dvs allt vad allmänlydnad heter.

#1 Skriv gärna hur man tränar det ;)
#2 Skickar dig annars en länk där du kan beställa bäcker om allmänlydnad och annan träning. Böckerna är oerhört läsvärdiga, har själv använt boken Nya Allmänlydnad på min pojk.

oki.. måste skaffa pengar isf , men tack ändå :)

Putt…

På måndag ska jag ta och låna hem aktiveringsböcker från bibblan :D
Ingen som har tips just nu hur man lär in trixen?
på svergies hundungdom fanns det en bok med olika aktiviteter man kunde göra hemma med hunden! eller var det på sveriges bruks hund. Du får checka in!

oki :)

när ja lärde min hund just ligg så sa ja ligg och gav godis när han låg sen var de bara att tjata på.. ligg var lite svårt.. men de gick =)

Jo, har testat… men imorn blir det ev. mer träning plus promenad :D

Putt :D

Hej!
När hunden kan sitt, som den du lånar kan, så säger du först sitt, tar en godis bit i handen och drar den längs golvet och när hunden lägger sig ner säger du ligg och ger den godisen. Det kan ta tid men ge inte upp. Innan man går vidare till nästa övning så är det bra om hunden kan övningarna bra som har börjat med, för de orkar inte lära sig för mycket på en gång, iallafall inte valpar,( jag kan ha fel)

okej :) tack

Är lite nyfiken på vad det är för ras? :)
Man kan ju som de andra här säger köpa/låna aktiveringsböcker, annars kan man ju lära hunden alla möjliga trix.
Man kan t ex lära den snurr genom att ha en godis i ena handen och visa hunden noga hur den ska göra och så följer den handen, man kan börja med att hunden bara ska snurra ett halvt varv och sedan öka på. När den kan det hyfsat så kan man sakta sluta visa lika mycket och till slut behöver man inte visa alls :)

#14, det är en jämthund.. hon har ju bara stått i sin hundgård innan så hon blir ju uber ivrig varenda gång man kommer och drar som bara f*n när man går med henne, hon vill ju bara springa av sig. :/

#15 Okej va kul. Jaha va synd.. det är väl bara låta hunden springa av sig dårå.. antar jag? :)

Inte säker på att det går ha henne löst, har man otur kanske hon sticker.. men ajja
kan ju träna saker som ligg, tass, stanna, snurra, rulla osv, ev saker som slalom mellan benen och att hoppa över benet om du håller ut det lite och kanske att backa på komando :)
Lite exempel iaf ;)

# tack :)
Ska ev. träna och gå ut med henne idag, beror på vad mamma tycker för jag är hemma från skolan för att jag är förkyld. Men jah skulle ju kunna ta in henne för pappa är inte hemma ;) (han tyker hon luktar illa)