Mops, hur är dom?
Hejsan jag undrar lite hur mopsar är i temperamentet? Dom sägs vara lugna och skäller inte mycket vilket jag verkligen tycker är bra. Men hur är dom annars? Vill dom helst vara ensamma eller ha en kompis?
Jag funderar på en sån hund eftersom den också skulle vara lätt att ha i en lägenhet. Vora tacksam för svar :)
En sak kan man i alla fall säga, ingen hund vill "hellst vara ensam" ;)
lurvponnyn.vimeddjur.se
#1 Nej det är väl så hehe :) Jag hade visst glömt att jag skrivit frågan här, någon annan som har mops får gärna svara så skulle jag vara tacksam :)

2# min mormor har haft ett gäng mopsar under sin tid som vuxen och de har allihopa varit mycket lätta att göra med och inte krävt så mycket mer än pälsvård och att ut och gå korta stäckor. Min mormor har en massa höft problem och klarar inte av att gå långa sträckor men det har inte varit något problem. Som sagt… en väldigt lätthanterlig hund som kräver pälsvård
#3 Okej det låter bra det och dom är ju huur söta som helst hihi XD Det skulle nog vara en bra nybörjarhund för mig :) Tack så mycket för informationen :)

4# jag finns här om du vill veta mer:)
#5 Ja gärna :D Berätta massor! XD

hahah okey vad mer vill du veta? det jag kan säga är att jag tycker mopsar anpassar sig efter ägaren. skaffar du en mops och är ute mycket med den då kommer det bli en väldigt lugn hund inomhus som "valp" men om du är inte ute så mycket kan dem bli lite snurriga och när du väl kommer ut så kand et vara som min mormors hund, gjorde aldrig någonting med henne men när jag eller min moster var ute och gick så drog hon och hoppade och skällde som en tok.

#3 På vilket sett tycker du att dom kräver pälsvård?
Citat från http://www.mopsorden.se/ :
"Pälsvård och skötsel
Pälsvården är minimal, men en ryktning då och då skadar inte. En god regel är, att en gång i veckan, "gå igenom" sin mops. Kolla att de hängande öronen är rena och torka ur nosvecket, samt att klippa klor efter behov."

8# det står i rasstandarden att de inte behöver så mycket men de behöver mer i praktiken, min mormor har alltid fått kolla igenom sina hundar för att de alltid skiter ner sig. kanske fick hon helt enkelt bara hundar som gillar att smutsa ner sig. men med tanke på att hon har haft 4-5 stycken mopsar så tror jag inte att det är ett sammanträffande. och jag skrev inte utifrån rasstandard utan min personliga syn
De mopsar jag jobbat med har vart trevliga, lugna hundar.
Nu har jag bara jobbat med 5 mopsar, men har inte träffat en elak mops utanför jobbet.
Dock inget jag själv skulle vilja ha, men ingen ras jag avskyr :)
Jag vet inte om de skäller mycket, jag har faktiskt aldrig hört en mops skälla.. De låter bara tycker jag, alltså, inte gett ifrån sig ett riktigt skall :p
Ingen hund gillar väl att vara ensam, sen är det ju från individ till individ om nu hunden gillar andra hundars sällskap..
De är ju små, så att ha den i lägenhet tror jag funkar utmärkt :)
Finns äskert andra som vet mycket mer om rasen än jag.
Jag har ju bara egna erfarenheter att komma med :)
Kan ju passa på att tipsa om boken "Allt om mops" helt suverän om man är på jakt efter en liten gris. Sedan finns det ju ett forum www.mopsmaffian.se

#9 med pälsvård så menar man oftast om det behövs borstas och kamas mkt. Och mopsen är ju en korthårig hund och behöver då inte kamas och borstas varjedag som en långhårig hund behöver. Att dom skitar ner sig har ju ingenting med pälsvård att göra utan är bara ett beteende hunden har.
#12 Precis vad jag också tänkte..

12# även om jag anser att mycket tvättande krävs för den hundrasen med personliga erfarenheter så kan jag gå med på vad det är som du säger

Min Berner Sennen hade två mopsar som kompisar, det var jättetrevliga hundar. Tuffa är dom om man behandlar dem rätt, inget småhundstjafs.
Så hur har den gått? har du skaffat en mops! Hade varit kul om du kan lägga in bilder på din valp och sånt om du skaffar eller har skaffat en mops. Är ju som sagt också inne på mops! De är söta på ett annorlunda sätt, det är ingen uppenbar skönhet. Men de som har rätt öga för vad en hund verkligen e (mer än skönhet) Inser hur söta de egentligen e både inombords och utombords!