Hundar iFokus

Hundar

Etikettbruks
Läst 4408 ggr
Cerrolyn
0

Vittringen *Lydnad*

Tänkte höra om någon av er har ett eller flera bra tips på att lära in vittringen?

**MVH Cerrolyn

Malin-A
0

hmm vittringen, hur funkar den??

TinaH
0

Unka..

på denna sajt är inte folk sååå kunniga, och det har jag sagt förr till dej .*hihihihih*

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

Malin-A
0

haha men har aldrig hört d innan… =D

Cerrolyn
0

Men någon kanske vet jö.

Vittringsapportering är ett moment i klass 3 och elit.

**MVH Cerrolyn

Malin-A
0

ok så hunden ska typ få upp ett spår o typ söka ller?

Cerrolyn
0

Från reglerna:

Vittringsprov och apportering Koeff 4 Maxpoäng 40 Kommando: "Sök - apport" - "Loss"

**Utförande: *_Till varje förare överlämnas före moment "Fritt följ" ett apportföremål. Föraren markerar på föremålet sitt startnummer och behåller föremålet tills vittringsprovet. Föraren överlämnar
apportföremålet till tävlingsledaren, vilken lägger ut detta tillsammans med 5 identiska föremål ca 10 m från ekipaget. Hunden skall identifiera och apportera förarens föremål.
_*Bedömning:
**Momentet börjar då ekipaget ställt upp i utgångsställning i riktning mot de utlagda apporterna och slutar då hunden avlämnat föremålet.
- Om hunden avlämnar föremålet sittande framför föraren skall den därefter, på förarens kommando, inta utgångsställning.
Hund som före momentet tillåts nosa på eller ta apportföremålet i munnen underkänns.
Hund som apporterar annat än förarens föremål underkänns.
Hund som först tar upp fel föremål, släpper detta för att sedan ta rätt föremål kan inte ges högre betyg än 7. Hund som tappar föremålet före avlämnandet eller tuggar bör inte ges högre betyg än 7. Vid ihållande, kraftigt tuggande ges högst betyg 5.
**Uppläggning:
**
Föremålen ska ha en storlek av 8-10 cm x 2 cm x 2 cm. och får ej vara färgade eller på annat sätt behandlade. Föraren står under utläggningen med ryggen mot apporterna, som läggs ut i en cirkel med ca 1 m diameter eller på en horisontell linje av ca 2 m längd. Tävlingsledaren skall använda tång eller liknande för att inte beröra föremålen vid utläggningen. De apportföremål som läggs ut skall för varje ekipage vara nya. Hunden äger rätt att arbeta i maximalt 1 min.

**MVH Cerrolyn

lena1
0

Att säga att folk härinne inte kan så mycket tycker jag är lite fel, man kan aldrig veta vad folk sitter med i erfarenheter, det kanske finns dom som har tränat just vittring tidigare som har ideer,eller som kanske stått bredvid och tagit in kunskap på det viset ;-).

Själv är jag ingen novis på träning och så vidare jag heller utan har en hel del i kappsäcken, även om jag inte använder mig av allt, eftersom jag har en trasig rygg som bromsar mig att fara ut på klubbar osv, men erfarenheter har vi säkert alla på många olika sätt.

Cerrolyn
0

Det var precis så jag tänkte Lena. Synd att ryggen stoppar dig, vad har du tränat får något?

**MVH Cerrolyn

TinaH
0

Lena 1

jag sa det på ett SKÄMSAMT sett,
Men ursäkta att jag finns till!!
unka o jag råkar känna varandra sedan innan och VET hur vi tänker och tycker!!

Mvh TinaH

lena1
0

Svampsök, agility och lydnad ;-), men jag var även med i klubbens styrelse förr och och lärde mig ju en massa på det eftersom man var ju med på träningar av alla de slag också, idag tränar jag min hund baserat på detta ändå, men i en helt annan takt, plus att man får ju ha en stor portion fantasi när man använder skogen som agilityplan bland annat :-))). Och jag har ju alltid hållit mig uppdaterad i det som intresserat mig, och en del annat med ;-).

Cerrolyn
0

Låter kul Lena :)

**MVH Cerrolyn

lena1
0

Ja det är lika kul idag som dåFlört, hoppas du får något svar på din fråga, för den kan jag inte svara på, men det finns säkert någon annan….

lena1
0

Varför tar du åt dig för allt man säger, hade detta varit jag nu så hade jag bett om ursäkt om jag trampat någon på tårna, vilket uppenbarligen inte var din mening.

Slutdiskuterat för min del…

Zebben
0

Jag tränar in vittringsapportering genom att ta en pinne och "vittra in" den ordentligt. Sen går jag ut på en äng och lägger den ensam. Skickar hunden på ett "leta-lommando" och ger rikligt med beröm när hon kommer in med pinnen. Struntar i detta stadium med ingångar och avlämningar.

Denna övning kör vi väldigt ofta, på olika underlag och på olika platser. När detta sitter så kan man lägga dit en vittringsfri pinne ca 1 dm ifrån vittringspinnen. Nu är det läge att stå rätt nära så att man kan se om hunden är på väg att ta rätt. Tar den fel så ignorera, nosar den på rätt så jättebelöning.

Sen kan man utöka antalet pinnar och längden emellan dem.

Ett annat sätt är att vara på en gräsmatta. Lägga ut många vittringsfria pinnar, fästa dessa med en sån där järnbåge man har i spelet krocket. Fäst alla, utom vittringspinnen i dessa bågar. Hunden kommer då lära sig att det endast lönar sig att ta vittringspinnen, då det är den som ger utdelning och de andra sitter i baken och ger ingenting.

Pinntugg lär man bort separat så det struntar man i under dessa inlärningar.

Malin-A
0

nu lägger jag mig i  igen.. =) har iaf förstått hur det går till.. men vittringspinnen, vad ska den lukta? ska jag bara ta i den, så att bli min doft, o sen lägga ut den eller? 

lusse tuggar alltid sönder pinnarna, så man kanske kan ta något annat?!

Zebben
0

Pinnarna ska dofta matte. På tävling så är alla pinnar "rena" utom den Du får ta i en stund innan tävlingsledaren tar tillbaka den (med tång) och lägger den på plats.

I tävling är det bara pinnar som gäller, så ska Du tävla så är det bara att träna bort tuggandet. Ska Du inte tävla så kan Du köra med vilka saker som helst. Viktiga är ju bara att sakerna vittringsrena, förutom den saken Du vill att hunden ska ta.

Malin-A
0

ok då förtår jag, nått bra tips på att träna bort tuggandet på pinnar…?

Cerrolyn
0

Zebben - tack för dit tips som är nästan som mitt ;) I eliten så får man nu bara ha pinnen i 5 sek och TL kommer att ta i de övriga pinnarna (vet inte om du har läst de nya reglerna).

**MVH Cerrolyn

Zebben
0

Ok, nä har inte läst de nya reglerna i eliten. Har ny jycke så vi har en bit att vandra Skrattande

Cerrolyn
0

Jag förstod nästan det ;)

**MVH Cerrolyn

TinaH
0

jag gjorde ett kul test på Tyson igår.

hade tre små bollar i en oöppnad påse.
Vet att dem inte får vara färgade, dessa var det, enfärgade blåa.
Men detta var bara en kul "test-lek", för och se om det funkar!=)

stoppade den en i fickan i 5 minuter. och  så la jag ut dem tre på gatan.
Dem fick ligga där på gatani ca 10 minuter.
Jag hade inte tagit i dem andra 2, utan tog ut dem via påsen.
Sedan så fick han då först inte vara där jag la bollarna, när jag höll på och lägga ut dem.

Så kom han in, och jag sa SITT!
han satte sig ner som en prins.=)

Så sa jag "LETA".
Han gick bort till bollarna.
Blev lite konfunderad.
Sedan kom han med 1 boll till mig.

Det var den RÄTTA!=))

om nu detta var "slumpen", eller om han har fattat "galoppen", vet jag ej, men det var kul och pröva! =)

Mvh TinaH

lena1
0

Tina; vad kul med sådana där små tester, det ska jag prova ;-).

Malin-A
0

ja det är kul att testa lite hemma, även om det inte är jätte seriöst så kan ju hunden jobba med huvvet o man umgås tillsamans.. jag brukar ta mugg o godis o så ska han leta reda på vilken mugg som godisen ligger under…. men ska testa detta me, låter kul… =)

Vattnadal
0

Jag brukar leka "leta kotte" med mina. Plockar helt enkelt upp en kotte i skogen, tar i den ordentligt, lägger tillbaka den bland alla andra kottar, tar dit hunden, säger "var är kotten" och så får den hitta rätt. Raksha tar aldrig fel.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Malin-A
0

#24 låte kul d också.. måste testa.. :)

Alex
0

Ett tips till er som inte gjort det så mycket med era hundar än, se till att ha handsvett när ni tar i kotten/bollen eller vad ni nu har så blir lukten skarkare..Oskyldig

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

TinaH
0

Alex… är det därför du alltid har vantar vid tagentbordet…hihihi ^^Oskyldig

Mvh TinaH

gunde
0

Vittringsapportering är nått som kan vara klurigt för en del hundar,, andra snappar det direkt. Har man en hund som har svårt för det kan man lägga några pinnar i frysen, ta sedan din vittringspinne och lägg ut den bland de andra frysta så brukar hunden välja den med vittring. testa.

Att inte tugga på pinnarna - om hunden får snabb belöning så brukar avlämnadet av pinnen bli viktigare än tugget. Träna nära och låt hunden ta pinnen, då ger du genast belöningen vid avlämnandet. Sitt gärna på huk och pinnen på backen eller i handen så kan du snabbt ge belöningen.

Gundes sambo

JessiH
0

Vet ej om ni fortfarande undrar men jag har kört in med korv/frolic det går bra med vilken doftande föda(bitform) ni föredrar.

Jag tog en pinne och hade i fickan/påsen med detta godlucktande föda.
Sen tog jag ut pinnen och la ned med en bit under pinnen När hunden buffade på pinnen för att komma åt godisen klickade/lugnt beröm till hunden. Samt gav mer godis från handen tillsammans med pinnen i samma hand.

Gjorde om detta.

Det jag även gjorde var att träna detta med pinnen vid sidan av. Att man håller i pinnen utan att följa eller tvinga hunden att ta i pinnen.
När den visade intresse för pinnen klickar/brömmer lugnt hunden.
Sen ökar jag tiden för klick/brömmet för att tillslut få hunden att direkt ta pinnen.
När hunden kan göra detta framför börjar man sänka ner pinnen för att slutligen lägga den på marken.

När hunden förstår båda dessa sammankopplar jag dem.

När hunden har ätit sin godis visade jag hunden att jag har godis och väntar ut hunden.
Har hunden då förstått detta tar det inte långtid tills hunden plockar upp pinnen och då klickar/berömmer jag hunden.

När jag lägger till fler pinnar har jag bara lagt ut godis mellan pinnarna och även en godis under den oinne som har vittringen.
Jag har alltid vittring på mina pinnar men jag minskar ner vittringen mer och mer.

Cerrolyn
0

Jag undrar inte längre då vi har "klarat" av det. Ska bara påminna herren om det för att sedan avancera till eliten.

Kommer tyvärr inte riktigt ihåg hur jag gjorde, men det var något liknande som ditt #29. Dvs godis under rätt pinne. Jag smetade även godis på pinnen innan jag tog undan godis vid pinnarna.

Att ta och ge mig pinnen var inga problem, men så har jag en likbärare ocksåFlört

**MVH Cerrolyn

Zebben
0

Oj en gammal tråd. Undrade just om jag svarat och det hade jag tydligen.

Jag blandar inte in godis i/på pinnarna just för att jag vill att de ska lära sig från början att det är pinnen som ger utdelning. Annars får jag bara ett moment till att träna bort sen.

Håller man på med vittringsapportering så kan ju hunden oftast redan apportera. Det underlättar åtminstonde Tungan ute och då vill jag inte blanda in att det ligger godis under apporten. Risken finns ju att man får en hund som knuffar på apport/vittringspinne varje gång för att checka av om där ligger något. Vill inte ha det utan jag vill ha ett snabbt gripande. Belöning finns hos matte och då gäller det att plocka pinnen och komma in fort som f-n. Ingen pinne ingen belönig, fel pinne ingen belöning. Rätt pinne är jackpott!

JessiH
0

Anledningen till att jag valde godis är för att har man en hund som tappar lite motivation om det blir fel underlättar det att erbjuda belöningen i början då hunden vet vad som väntar.

Snabbaste sättet att nå målet var för mej detta sättet. Och då har jag testat många metoder.
Denna metod gjorde hunden lugn vid pinnarna och minskade "stressen" eller mer att hunden ska skynda lugnt.

Jag körde dessutom inte många repetionen själv. Med godis under.

Svårt att få ut allt genom att skriva men om det är fråge tecken säg gärna till! Glad

Yessica
0

Oj vilken gammal tråd! ;D haha!

Just nu är inte detta aktuellt för mig och Sting, vi får väl se om det ens blir det någon gång. Eller ja, samma för Pippi också då. Men i alla fall, jag brukar kasta pinnar i skogen, och då ska dom komma tillbaka med rätt pinne! När Pippi var mindre så tog hon första bästa pinne bara och kom med :P Nu letar hon faktiskt efter rätt pinne. Sting har nog alltid varit noga med att den pinnen jag kastar = den pinnen jag ska få tillbaka. :) Så egentligen tror jag inte att detta är jättestort problem sen om det nu blir aktuellt med att starta 3an med tokhundarna. Klart man måste träna in rätt liksom. :) Men vi får se vad framtiden blir.

Har tips på vad man kan använda som vittringspinnar också. Ni vet sånt där spel där man bygger ett torn med 3 små pinnar på en ledd och sen åt andra ledden 3 pinnar. Osv, sen ska man dra ut en pinne och lägga den överst osv. Snart kommer detta torn rasa :P Om ni inte hängde med på min beskrivning så är här en bild på spelet. :) Dom pinnarna borde man väl kunna använda som vittringspinnar?

Okeej, en fråga nu (a) Hur gör man för att "rena" pinnarna från vittring? Nu är jag färdig (a)

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

JessiH
0

Jag har mina pinnar ute på balkongen i minst 3veckor.

Vid träningarna lägger jag aldrig pinnarna i samma låda. Utan jag har olika lådor. Om det är några pinnar kvar i lådan om inte använts lägger jag definitivt inte i de som är "smittade". De smittade pinnarna lägger jag ut på balkongen på en pappåse ca 1v. Sen lägger jag ner dem i en hink.

Självklart har jag skydd över dem för regn eller snö.

Jag har säkert 30pinnar… Skäms  om det inte är fler.

Vet att det är de som kokar sina pinnar oxå.

Cerrolyn
0

Jag hade godis de första 1*4 gångerna bara. Men inte nu längre.

Jag har också 2 olika "skålar" där jag har rena i en och vittrade i en. Men jag kokar mina, ca 5 min.

#34 har du "bara" 30 pinnar jag har närmare 50Tungan uteSkämsFlört

**MVH Cerrolyn

Zebben
0

Jag kokar mina pinnar och lägger dem sen i frysen tills det är dags för användning. Har bara 10 st pinnar. Flört Hrm, vad är Ni för tävlingsmänniskor egentligen, ska tom tävla om vem som har flest pinnnar? Tungan uteFlört

Själv räcker det med 10 för mina hundar, de tappar inte bort dem, de tuggar inte sönder dem. Men de kanske era gör? OskyldigFlört

JessiH
0

#35 HAHA nu måste ja verklingen räkna mina pinnar. Flört

#36 Jag är en stooor tävlingsmänniska MEN det är mycke mot mej själv. Kan vika mej mot andra Flört
Tyvärr är jag sån som lånar ut pinnar och oftast är det deras hundar som tugar sönder dem *haha*

Yessica
0

#35 Lägger man dom på tork sen bara eller? Dom blir inte förstörda av vattnet då?
Så man lägger "använda" pinnar i en egen hink, och efter ett tag "renar" man dom, så man använder aldrig en använd pinne igen? Har jag hängt med rätt då?

Ha en bra dag!

Cerrolyn
0

Jag orkar inte koka dem hela tiden.

Jag gör så här. Jag använder alltid 6 pinnar när jag tränar. 5 ovittrade och en vittrad. Sedan har jag 2 bukar en med rena och en med använda pinnar.

När jag tränar tar jag 6 rena pinnar och använder dessa. Då Ceasar inte gå på de övriga pinnarna så lägger jag tillbaka dessa bland de övriga rena. Men om han rör någon av dem så hamnar de bland de andra använda.

När det är dags att rena pinnarna så kokar jag dem och lägger dem bland de rena. En eller två pinnar har spricka, men kan inte minnas om de fanns där innan eller inte.

**MVH Cerrolyn

Yessica
0

#39 Okej. :) Tack så mycket :)

Ha en bra dag!