Problem vid hund möten
Ja som många nog vet har vi en litte schäfer valp på 5 månader. Har litte problem med henne när vimöter andra hundar, visst hon är valp och vill leka med alla hundar som hon möter å då menar jag alla. Alla är ju inte snälla å vill leka. I dag när min illasyster 17 år mötte en hund höl hon på att tappa henne hon fick höra från en mäniska "att den hunden är dum i huvet och borde inte finnas" lilla syster blev ledsen och upprörd och vägrar nu gå ut med sannie. hur kan vi på bästa sätt tröna henne att man ska gå fint i koplet när man möter andra hundar? vi ska anmäla till en kurs men den börjar inte fören til våren.
Annars är hon en ängel.
Snälla hjälp oss.
Jessica och Sannie

Så där upphetsad blev min bessie med vid den åldern. Hon skällde som en tok när vi kom till hundklubben och hon såg en massa hundar. Men efter att jag gjort som jag beskriver så är hon lugn bland hundar.
Om ni är berädda och hunden börjar springa mot den andre eller bara skälla så ta med fingrarna och liksom stöt in dom vid sidan på hunden. När då väl hunden tittar på er så berömmer ni massor. Och försöker avleda hunden att skälla eller slänga sig mot den andra hunden. Men hunden ska inte se att det är ni som gör det.
Svårt att föklara men hoppas du förstår.
Med en schäfer jag har haft att göra med, så satte jag honom ner och ställde mig gränsle över och höll i honom. Där fick han sitta så att jag kunde ha kontroll över honom, samt orka hålla honom tills den andra hunden hade gått förbi. När hunden sitter kvar, så berömde vi honom.
Träna honom dessutom själva, och med din lilla syster, med att gå förbi andra hundar, under kontrollerade former dvs att ni känner den andra föraren och hunden. Det går ju enkellt att gå på promenad och korsa varandra väg på t ex en gång- och cyckelväg.
Vi har nyligen gjort det med vår 5 månaders valp… ska fortsätta med det snart igen. Vår valp är en Volpino Italiano [en italiensk spets, dvs liten ca 27-30cm i mankhöjd], som då får möta schäfern som jag skriver om ovan som nu är 6år gammal.

Pippi blir som tokig när vi möter andra hundar ensamma, på tävlingar/brukshundsklubben är hon mer med mig ändå, skäller i alla fall inte, utan det är när dom kommer "en och en", hehe. Jag har kört så att jag försökt få kontakt med henne på något sätt, prata med henne och så. Massa med beröm när hon tittar på mig och inte skäller på hunden. Godis vid mig. Men efter en godis drar hon i kopplet och skäller igen. Upprepar proceduren. Nu verkar hon förstå att det är ingen idé att kasta sig i kopplet och skälla, för då får man inget. Hon kna göra det en gång, men så säger jag till henne, oftare och oftare så bryr hon sig inte om den andra hunden utan mer om mig och alla godisar hon får vid min sida! Det märks att hon vill göra rätt! Kan tillägga att Pippi är 10 ½ mån nu. :)
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi
Har nu när jag va ute med sanni tränat på kontackt och hon fatta väldigt snapt va jag ville. fickäven litte hjälpav grannen och deras hund hon satt fint och kolla på mig nästan hella tiden är väldigt nöjd med det hela för att vara första gången vi träna´som belöning då fick hon springa å leka med han litte . Tack för alla bra råd kommer att fortsätta dagligen med träning
Tack, detta var precis vad jag behöver. Bor man på landet så blir
det ytterligare lite knepigare. Visst är hundkurs det rätta alternativet
men om man hämtar valpen sent på hösten så finns det ju inga
kurser och så går hela vintern och man får kämpa på själv.
Hej Matte till Rex snart 4 år, innan vi fick honom bodde vi på landet, spring fritt leka av sig, fanns andra hundar , det va inga problem med möte osv, när man va ute och ströva i skogen med koppel, nu sen 1 år tillbaka bor vi i en liten stad, inte alls som att bara öppna dörren och släppa ut hunden,, utan gå på promenader med koppel, där vi då upptäcker så fort vi möter hund så bli han tokig, skäller och hoppar , man får verkligen dra tillbaka tar sin stund att få honom lugn,, vi har försökt med allt från få hans uppmärksamhet till lek och godis, ger inte upp utan verkligen försöker, ngr tips ?? Försent att gå på lydnadskurs? Finns det ngr i närheten av Vänersborg/Trollhättan/ Falköping?