Aggressiv vid väckning
Hejsan
Min 4,5 månaders chihuahuavalp blir jättarg när man försöker flytta på henne när hon ligger ner. På morgonen när man ska väcka henne också. Hon morrar, visar tänderna och hugger riktigt hårt.
Någon som har tips på hur man kan göra för att få bort detta beteende? Det är inte ofta jag flyttar på henne Hon blir arg både när hon sover och vaknar och när hon ligger ner helt vaken.

Kan det vara att hon har ont någonstans och därför reagerar så?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

#1# Troligtvis inte då man alltid annars känna och klämma på henne var som helst.
När jag väcker henne brukar jag heller inte ta i utan liksom klappa och peta lite på henne i början för att göra henne uppmärksam på en :)
kan ju vara som anne säger, men varför ta i henne?, ropa/ säg namnet och väck på henne så i stället, hundar som sover djupt vill ju vara ifred och kan lätt bli skrämda om man inte förvarnar dem

#3# har försökt.. hon är en riktig sömntuta och drar sig på morgonen så det hjälper INTE…. har inte hela dagen på mig då jag har bråttom till skolan. tycker det dessutom är ett oacceptabelt beteende då hon inte ska få göra sådana utfall mot mig.

Kan ju tillägga att det är en myyycket bestämd dam. Men förutom detta beteende är hon helt underbar i all annan hantering och lättlärd!
4, men testa att gå fram och ropa och klappa med händerna en bit ifrån då, det borde ju väcka henne,min york var sån och det gjorde jag och när jag hade gjort så en tid så hade han inga problem med att jag tog i honom sedan, men jag var noga under vakenheten att ta upp honom och vänja honom vid att beröring ska man få, men man får inte bitas för det.

#6# Jag har provat att väcka med röst, då tittar hon på mig :P Men vägrar att resa sig upp hur mycket jag än lockar. Närmar man henne sig då, utan att röra henne, så morrar hon..

Jag tror att hon har ont. Hon kan vara stel för att hon legat länge. Nu kanske det inte är växtvärk men ngt är det. Tror inte att hon är lat.
Vem är inte förbannad på morgonen? Locka henne med godis när du har väckt henne med rösten, något riktigt gott.
lurvponnyn.vimeddjur.se
7 då tycker jag att du ska kolla om hon inte har ont nånstans innan du sätter in andra åtgärder….det låter så

#8# hmm.. vill inte utesluta något men har svårt att tänka mig det.. isåfall måste hon ha väldigt ont för så arg hon blir.
#9# Ja jo, på morgonen har hon inte iheller någon aptit bara :P haha
#10# Åka in till vet menar du? Jag har visiterat och kännt på henne.
11, mmm men en vet kan känna på ett annat sätt om det är något fel, en hund säger ju oftast inte till om man klämmer och känner själv;-)

Låter som om hon helt enkelt vill vara ifred på morgonen. Varför måste Du flytta på henne? Har kanske inte läst inläggen så noga, Du kanske skrev varför.
Som Du fått tips om så kan Du, om Du nu måste flytta henne, locka med godis.

Tycker absolut inte att du ska låta henne bete sig på detta vis, min lilla blandis jag hade tidigare mellan chihuahua/dvärgpudel gjorde oxå utfall i början om man skulle flytta på han , men då jag började ta i han lite lätt o säga bestämt fy o sen belöna han då han slutade blev det bättre. Många fjantar med småhundar och det leder till att de blir hemska;) Lycka till

OJ HAR VISST EJ LOGGAT UT MIN SYSTER DET E BLACKANGEL SOM SKRIVIT#14:)
Tycker att det låter lite som att hon anser sig ebstämma över hur det ska vara, jag hade nog reagerat på samma särr som #14

#13# Jo det vill hon, ´jag flyttar absolut inte henne i onödan, men jag måste ut och kissa henne innan skolan ju:)
#14# Precis vad jag också tror, så som jag läser av henne är det precis som om hon inte är riktigt vaken utan vimsig. Jag börjar att locka henne med nån godis och rösten, men hon brukar sätta sig i försvarsposition direkt. Jobbar för fullt på detta, vill ju att hon ska vända väckningen till något positivit.

#17 Men den som är hemma med valpen kan väl gå ut lite senare med henne, så slipper hon tvingas ut när hon uppenbarligen är för trött och ointresserad. Eller försök få henne att varva ner tidigare på kvällen så hon får sina timmar sömn som en valp behöver. Tycker det låter tråkigt att hon intar försvarsställning direkt när Du ropar på henne. Det är ingen glad valp. En väckning av trött hund kommer inte upplevas som positiv förrän hunden själv är tillräckligt utvilad.
Är det något Du ska jobba på så är det att få henne att varva ner kvällen innan, så hon hinner få några timmar extra att sova på, då kommer Du förhoppningsvis få en piggare och gladare valp morgonen därpå. Får Du inte det, är det dags att uppsöka veterinär.

En valp som sovit hela natten kan inte vara trött på morgonen och vilja sova mer än du. En valp morrar inte om den är normal heller om den inte leker vill säga. Ngt fel är det. Du måste nog kolla den. Jag hade gjort det.

En vuxen hund behöver egentligen sova 14 h per natt. En valp, behhöver sova mer. Det är mkt få människor som sover så länge och ännu mindre hundar som får sova så länge.
Det är fullt normalt att en valp tillslut kan börja morra om den ständigt blir störd varje morgon. Om den inte morrar vid andra tillfällen, som ägaren skriver, så anser jag det vara ganska uppenbart att det handlar om väckningen. Valpen är trött och behöver sin sömn.
Sen kan man ju även undra om den har en egen bädd, där den får vara helt ifred. Då kan man gå in och kräva lite trevligare bemötande om man stör den på övriga platser. Då har den en valmöjlighet att lägga sig i egen bädd om man vill ligga helt ostört. Men då gäller det att man lärt den att dens bädd är ett ställe där ägaren aldrig går och stör, inte ens för att ge en klapp eller godbit. Vill man hunden något så får man helt enkelt ropa till sig den.

#20# Ja, ngt sånt har jag aldrig märkt när jag har haft valpar. Att dom behöver sova mer än 14 timmar alltså. Dom behöver ju gå ut och kissa tidigt på morgonen. Och morrat har aldrig mina valpar gjort när jag rört på dom inte ens som vuxna.
Kan aldrig vara normalt, tyvärr.

Det behöver inte ha något med morgon grinighet eller ont alls att göra..
Kan helt enkelt vara så att valpen inte litar på er!
Som Gejsa skriver i #21 ingen av dina hundar har morrat åt dig när du rört dom! Om du skulle ta matskålen ifrån dom när dom åt? skulle dom morra? eller leksak?
Den hund som i det läget, eller om du gör något som hunden anser som obehagligt, morrar… Morrar mest troligt pga osäkerhet som ett resultat av brist på tillit..
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus
Tror också att valpen kanske känner sig lite osäker och morrar för att försöka visa sin "plats".
Bessy vill inte heller direkt gå upp på morgonen utan ligger längst ner under täcket och låtas att hon har glömt vad hon heter när man ropar. Hon kan "låtsashugga" någon gång mot handen om man försöker att putta upp henne lite men efter ett tag så går hon upp med några djupa suckar.
Prova att locka hunden med något som den tycker om så kanske den blir positivare när den ska gå upp?

#22# Frågar du mig om någon av mina hundar morrar? Isf svarar jag NEJ, jag prövar alltid då och då genom att ta ett ben, matskål eller ngt dom gillar. Dom ska inte säga ett knyst. Vilket dom inte gjort heller. Jo, min tik morrade lite när dom andra två stod bredvid när jag skulle ta hennes ben som hon tagit av Bessie. Men jag sa bara tyst, så blev hon tyst och jag tog benen mellan hennes tassar. Så nej, aldrig att mina hundar morrat vid ngt tillfälle.
Den enda hund som morrat åt mej var den första taxen vi hade. Han trodde att det var han som bestämde hemma. Låg han i soffan så blev det ett morr om vi skulle sätta oss där och så där fortsatte han.
Men det satte vi stopp på. Vänligt men bestämt visade vi att det var vi som bestämde och inte han, och sen var det inga problem.
Vi gör som #24 gör. Testar valpen lite då och då utan att för den skull provocera fram något.
Men vi har en regel här. Och det är att om valpen sover eller äter måste den få vara ifred. Och det måste respekteras. Men ut på morgonen måste den och det är jag som bestämmer det. Inte hunden.
Det är väldigt lätt att ge efter för en liten valp. Men ser den att man ryggar när den morrar så får den övertaget.
#0 Det är absolut ingen kritik mot dej. Du är duktig som ser ditt problem och vill lösa det. Då har du redan kommit en bit på väg. Det här kommer nog att lösa sej fortare än du anar.

En tillsynes dum fråga?? Men var sover hon??
Hälsn. Freke

#25# Klart en valp ska få sova. Men jag har flera ggr gått och lagt mig bredvid valpen och klappat den osv. Det måste dom ju tåla. Dom somnar ju om så fort ändå så…..

Men har den ingen tillit till sin ägare så bör det visa sig i andra situationer också, inte bara vid väckning.

Ngt fel måste det vara iaf. Kan inte vara riktigt att en valp morrar när man ska väcka den.
Helt döv kan hon ju inte vara, försök att väcka henne verbalt och inte fysiskt, kan mycket väl tänka mig att hon reagerar aggressivt ifall hon blir överraskad.
≧◔◡◔≦

#18# Hon är själv hemma mellan 8-11 (då sover hon igen). Hon brukar vilja gå upp vid 10-halv 11 tiden, har jag märkt på helgerna. På kvällarna varvar hon ner vid 7-tiden och går och lägger sig vid 8.
#22# Det är väll då konstigt att hon vid alla andra tillfällen när hon är vaken, litar på mig. Hon är som sagt hur underbar som helst i temperamentet när hon är vaken. Man tror inte att det är samma hund när man väcker henne.
#23# Jag lockar med köttbullar och grishjärtan, hennes favoriter. Men inget av det går hem då.
#25# Jo det kan ju vara en liten testing av mig. Just nu när vi tränar gör jag ganska mycket dominansövningar med henne. Hon får alltid äta ifred och hon har sin korg i ett lugnt rum som hon har tillgång till när som helst. Där har jag aldrig rört henne.
#26# På natten sover hon i sängen, på dagarna har hon en egen korg hon gärna får sova i, men hon brukar istället vilja upp till en när man sitter tex framför datan el tvn..
#27# Inte ens klappa får man :))
#30# Om du läser mina andra inlägg så står där att jag försökt.
Vilken jobbig sits.
Om du går ut ur rummet, följer hon inte med då? Känns ju som att du skulle kunna gå iväg (då skulle min valp rusa efter) och så kan du väl börja skramla och ha dig i köket. Kommer hon inte och undrar vad du gör då?
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

#31 Hur menar du med dominansövningar?

#32# Hmm nej, hon brukar sova i vardagsrummet på dagarna och det är liksom "öppet" mot köket så hon kan hålla koll på mig ändå även om jag är där ute. Men hon går inte och lägger sig förrens det är lugnt och man sitter ner vid tex datorn eller tv:n.
#33# Tex att hon väntar tills jag gått in genom ytterdörren och även ut, och sedan att hon inte tar saker på golvet förrens jag säger varsågod osv.. Allt sådant är hon super på och väntar alltid på mina kommandon.
34, råder dig till att läsa anders hallgrens bok alfasyndromet,du vinner ingenting på att vara dominant nämligen;-)

Håller så med Spikes.. skaffa dig hundens förtroende istället..
Hälsn. Freke

Fast att inte rusa ut genom dörren är ju superbra att lära hunden? Jag skulle inte kalla det dominans utan ren och skär vardagslydnad och till med en livlina ifall man bor i tätbebyggt område :)
37, javisst är de det men det handlar inte om dominans för det,man vinner inget på att dominera över en hund,det är ren och skär inlärning;-)

# 37 Precis! Hunden ska ju vilja samarbeta med mig 
39, just det och då handlar det inte om dominans utan ömsesidig kontakt hund och förare emellan

#31,37 Eftersom hunden är en bekväm varelse.. en opportunist, den gör vad som för den lönar sig, gör vad som krävs för att få vår odelade uppmärksamhet..
Så har all inlärning som vi trycker in i hunden har ingenting med Dominans att göra… utan just inlärning via motivering, godis, klappar, gull och gos…
Hälsn. Freke
41, precis

Har inte läst alla trådar men, om du inte gjort det, varför provar du inte med att inte ha henne i sängen? Där kan de bli väldigt "ägande" inriktade eftersom de också försvarar din plats. En viss kamp om att få fortsätta detta privilegium kan du vänta dig, men när hunden förstår att den inte får vara i sängen brukar det kunna fungera bättre.
43, jag har haft alla mina hundar i sängen och det är ingen som har tagit min säng för sin egen för det;-)

För många går det alldeles utmärkt (utom att de tenderar att ta upp hela sängen efter ett tag!) men del hundar vill försvara sin plats helt enkelt. Så man kan pröva, det kanske inte är lösningen.

Hundar försvarar sin plats om den ser dig som ett hot! Om du inte har din hunds förtroende, tillit.
Samma sak med matskål, leksak eller vad det nu må vara..
Den morrar och är tillsynes aggressiv just för bristen på tillit och förtroende för dig.. Varför tror du annars att hundar eller andra djur slåss om maten? Det är inte för att dom är aggressiva utan för att dom vet att om jag inte visar så kommer den andre att äta upp allt.. Likadant med dig som ägare, djuret tror inte att du kommer att lämna tillbaka den…
Djuret saknar ditt förtroende och din tillit..
Hälsn. Freke
Endel hundar som har ont kan också vara för snälla för att visa det när dom är vakna!
En dag när Ayla busat med en annan hund fick hon ont i bakbenet senare på kvällen, hon var lite halt och stel i det, i låret. Vi klämde och kände men ingen reaktion. Men råka man ens nudda i det när hon sov morrade hon och hugg (som tur var vakna hon när hon lyfte huvvet så hann aldrig hugga.). Hon ligger ju alltid och sover med en i soffan och sängen, och ibland glömde man ju tyvärr bort att hon hade ont, la en hand på henne och sådär. Speciellt då hon bara var stel å halt första kvällen, men hade ont i några dagar.
Jag skulle absolut kolla upp hunden om den har ont (hos vet) innan jag tog för givet att det bara var ett beteende.

Hon har inga problem med det längre…. jag fortsatte som jag gjorde och väckte henne. Genom klapp o prata… Hon är fortfarande sömning vid väckning men nu vet hon vad som händer och går snällt upp:)
#48 skönt att det löste sig :)

Så skönt att de fungerar nu.