Skaffa Hund
Hejsan!
För ca 1 halvår sen så började jag och min familj tänka på att skaffa en hund, vi tänkte på vilken ras vi ville ha och vi enades om antingen Golden Retriver eller Labrador.
Vi har läst och pratat med hunduppfödare och passat hundar och allt. Så nu är vi nästan helt säkra på att vi ska få en hundvalp mot sommaren.
Men nu till min fråga,
En tjej sa häromdagen att Golden Retriver väldigt lätt får knäproblem eller något sånt och många hundar får opereras tack vare det.
Är det sant?
Isåfall, är det bättre att köpa en Labrador?
Vi har aldrig haft hund förut så vi tänkte oss en ganska lugn ras som passar bra som familjehund.
Finns det några andra bra familjehundar ni kan tipsa om? (:
Vore tacksam för svar!
Mvh Romana :)

Höftledsproblem är något som tyvärr både golden och labbe har innom rasen =/
Men om du hittar en seriös uppfödare så avlar de inte på hundar som har dessa fel vilket gör att risken för att valparna ska drabbas minskar.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Okej,
men på vissa uppfödarhemsidor står det att föräldrarna är höftleds'kollade' eller va det hette.
Oj, jag trodde inte att labbe hade sånna problem. Då får vi leta noga efter hundar som är höftledskollade.
Men det är väl höfter, armbågar och ögon som är det vanligaste? För det ser man på vissa hemsidor att dom är..

Både golden och labbe har samma problem, troligen ungefär på samma nivå. Höfter och armbågar, samt ögonsjukdomar. Detta är fel som uppfödarna måste hålla koll på för att få sina valpar rekommenderade via rasklubbarna och för att få registrera valparna.
Jag kommer att skaffa goldenvalp inom något år (när gamlingen inte finns längre) och jag tror jag snart ska börja leta valp på allvar. Gå in på skks hundddata och sök på hundarna som ska paras/är föräldrar till de valpar ni är intresserade av. Där kan man kolla på veterinär, och se deras status på höfter, armbågar och ögon, även kolla tidigare avkommor, mycket viktigt om de lämnat friska eller sjukare än snittet tidigare. Man kan sedan släktforska bakåt, på syskon osv hur långt som helst. Inga garantier, men hittar man hundar där det finns extremt lite problem, är ju chansen att få en helt frisk hund större.
Min gamling har grad 1 och 2 på HD, tror det blir C och D nu. Hon har levt ett helt normalt liv ändå. Det är faktiskt de friröntgade armbågarna som fått pålagringar med problem nu när hon är gammal.
Trots att båda raserna har problem, är det underbara hundar, och med lite letande och att inte bara köpa första bästa, kan man hitta friska hundar. Något att tänka på är att hitta en kennel man trivs med, så att man får bra kontakt med sin uppfödare och får hjälp när man behöver. Fundera över hur mycket ni vill jobba med hunden, om det ska vara en arbetande, dvs på jaktlinjer, eller mer utställningsvariant, som är lite lugnare.
Lycka till!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

en till som är inne på samma raser som vi.. jag håller också på att kolla runt. massor att tänka på.. lycka till och hoppas ni hittar er drömhund..
något som hör lite till tråden tycker ja angående höfter m.m. ja har hört att utställningsvarianten skulle ha mera/störe problem med ex höfter och armbågar, är de någon som vet om de stämmer eller är det bara "skit snack" ?

#4 eftersom utställningsvarianten oftast är"lite" tyngre än DP eller jaktvarianterna så kan jag tänka mig att höfterna blir mer påfrestade pga att hundarna är lite tyngre, men jag har inga bevis för något sådant.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

DP nu hänger ja inte med..
okej ja inbilla mig nog snarare att jackt golden/labben var tyngre då de är mera bastanta mer satta i kroppen än en av utställningsvarianten som är mera tunn men i och för sig ofta högre.. känner att ja är ute på hal is nu? men då är de alltså tvärrt om..

Utställningsvarianterna är större och tyngre, ofta med flera kilos övervikt. Jaktvarianterna är oftast smäckrare och mycket livligare.
Egentligen följer ingen av dessa rasstandarden fullt ut, DP, dual purpose, där har du hundar som är som de ska. De följer rasstandarden på riktigt och avlas för arbete och utseende i samma grad.
MVH Elin
#3 Ok, tack!
Jag ska kika in på hemsidan.
Men ifall att hunden skulle få problem med höft/ögon/armbågar, vad ska man göra då?
Alla "stor växta" hundar som växer fort kan drabbas av höfledsfel och armbågsledsfel. Äcen om föräldrarna är friröntgade är det inte säkert att avkommorna blir felfria. Lycka till.

Min Raksha fick domen 1:a och 2:a på höfterna vid ett drygt års ålder. Tror det motsvarar B och C nu. Hon har levt ett alldeles vanligt liv. Vi undvek apporteringen då veterinären sa att rivstarterna sliter på höfterna. Som gammal har hon fått pålagringar i armbågarna.
Vad har vi gjort, tjaa. Glucosaminpreparat från rätt unga år. När det börjades anas problem bytte vi till ett dyrare, började ge laxolja och sen fick hon börja äta rimadyl mot värk och inflammationer.
Hon har täcke på sig när det är kallt ute, och nu vid snart 11 år, vill hon inte gå alltför långa promenader längre. 30-40 min räcker när det är kallt ute.
MVH Elin
Okej.
Men finns det några andra hundar som är bra familjehundar som ni kan rekomendera?