Lagen om hunden ?
Hej..
Jag fick en hund av min vän för några månader sedan.
Nu när hunden har växt vill hon ha tillbaka henne. Problemet är att
hunden står på hennes namn. Jag vill ha kvar min hund.
är det nån som vet hur det funkar ?
Tyvärr för dig, men hon står som ägare på hunden!

Finns det något papper som säger att det är din? Kvitto eller kontrakt??
Annars är det nog kört för dig? Tyvärr
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Så fort en hund byter ägare så lära man skriva ett kontrakt eller ngt liknande och göra en ägarändring annars är det nog kört när den förra ägaren helt plötsligt vill ha tillbaks sin hund.
det är kört om du inte som ovan skrivit något papper om ägar byte på den,varför gjordes inte det? konstigt tycker jag?
Håller med, lite konstigt, sen tycker jag att det är en lite oschysst kompis, men det är vad jag tycker
Kräv betalt för mat, passning etc efter samma taxa som ett hundpensionat så blir det nog för dyrt för henne att ta tillbaka hunden. Har du haft den flera månader borde du ha vittnen som kan intyga att det är du som haft hunden i en eventuell tvist…
annars är det som de andra säjer, utan avtal är den andra tjejen ägare=(
Att det inte skrevs papper är för mig inte konstigt.. man litar ju på sin kompis? Jag har gjort samma misstag att lita på en "kompis", men lärde mig av det misstaget att ALLTID skriva bevittnade avtal (även om inte ens det hjälpte i mitt fall);)
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
6, vad jag har lärt mina barn är att alltid skriva papper/kvitto vid eventuellt köp av något alls oavsett om det är deras bästa vän, och det gör dom också, så jo jag tycker det är lite konstigt att man inte gör det speciellt när det gäller en levande varelse, den ger man väl ändå inte bara bort?
Det blir civilrättsligt.
Om du har hunden i din ägo under en längre tid kan du absolut ha rätten att behålla hunden.
Muntliga avtal gäller.
Givetvis är det svårare att bevisa ett muntligt avtal, men det är absolut inte omöjligt.
Har du haft hunden hos veterinären? Står du på försäkringen?
Ett ägarbyte är inte avgörande för äganderätten på en hund.
Kontakta en jurist.

Finns ett sätt har jag fått nys om.. Men det är inget som jag kommer att ta upp i ett öppet forum, den som vill veta hur får PMa mig för hur man ska gå tillväga
Hälsn. Freke
Det finns fullt lagliga sätt att gå tillväga.
Din lösning låter inte helt laglig faktiskt.
Och det brukar bita en i ryggen sedan.

?? Vad vet du? Du har som vanligt ingen aning om vad det är jag vet??
Så snälla ägna din tid till bättre än att försöka att lista ut vad jag vet …
Det är helt lagligt därför skriver jag inget om det… Den som vill får PMa mig så kanske jag berättar…
Hälsn. Freke
OM det är helt lagligt förstår jag inte varför du inte vill dela det med alla?
Sen vet jag ju vem du är med… därför antar jag att det inte är helt lagligt.
Varför skrevs inte ägarbeviset om när du fick hunden av din kompis?
Fick du hunden ska alla papper stå på dig.
Det går att lösa det ändå.
Är det en blandras kanske? Då vet inte dem flesta att hunden skall regga om hos JBV.
Då är det väl ganska navit att tro att man bara kan få en hund utan förpliktelser?
Har man inte läst på om vilka papper som ska skrivas på och vart hunden skall reggas tycker jag det verkar lite halvdant att skaffa hund..
Det är lätt att ta reda på om inte annat så..
Tydligen så blir det svårt för TS att lösa detta då hunden står på kompisen och hon vill ha tillbaka hunden..
Skulle dock inte ta emot en hund (fodervärd undantaget) som inte skrevs över på mig.. Blir kanske en massa tjaffs, som det ser ut att ha blivit här :)
Lättast är väl att äga en hund som faktiskt är en egen, på papper och i teorin?

#11.. vad insunuerar du??
"Vem jag är med?? antar du att det inte är helt lagligt??"
Du gillar att sätta dig i blåsväder? Du är medveten om att du just nu är på god väg att begå ett lag brott.
Hälsn. Freke
Hehehe
*Ligger dubbelvikt på golvet*
..
för vem tar en hund av sin vän i flera månader utan att byta ägarkontrakt??=?
hur gammal är du egentligtn och hur gammal är din vän?

#11 Vet nog vilket sätt Du menar. Vet att det förekommer hos en del uppfödare. Lagligt, men fult. 

#20 visst är det..
Men likväl förekommande…
Hälsn. Freke

#16 och #17 vad håller ni på med???Utan ägarbevis är det tyvärr din kompis som får ha hunden!!! OM inte du har vittnen på att hunden bott hos dig sedan valp och att ni muntligt kom överens om att du skulle få behålla hunden…tycker oxå att det e konstigt att inget ägarbyte gjordes????
Det är många som struntar i ägarbyten mm på blandraser.
Man har inte automatiskt rätt till hunden för att man sitter på ett ägarbevis.
Muntliga avtal gäller, som jag har sagt tidigare.

Jo som #23 säger, Det ska räcka med ett muntligt avtal!
I vissa fall så har jag hört att muntliga avtal inte gällt och att förra ägaren fått tillbaka sin grej!
Vi hade ett snack på jobbet om detta för ett tag sedan då en gjort ett jobb åt en annan och då när den ena vägrade betala så gick det till domstol och i jusst det fallet räckte in det muntliga avtalet då det hade behöfts ett skriftilgt avtal.
MEN det ska räcka med ett muntligt avtal, har du då vitnen som styrkar att du haft hunden sen valp så ska det räcka! Du ska få behålla hunden! Oftast har man väl släktingar och familj o dyl. som kan styrka att du haft den sen valp och att du fått den av kompisen.
Tycker även att det är sjukt av din kompis att kräva tebax hunden efter att ha gett den till dig!
Jag är i ungefär samma sitts som människan som startade detta inlägg..bärjade med att ja skulle ta hand om en killes hund och om det funkade skulle jag överta hunden, han tjatade på mig jätte mycket i början att jag skulle bestämma mig för hur jag skulle ha det, ville jag inte ha hunden skulle han sälja den till någon annan. Efter ett tag bestämde jag mig att jag ville behålla hunden, vi kom överens om att han inte skulle ha några pengar för hunden, utan bara att jag betalde tågbiljetten hit för han när han skulle komma med ägarbyte papper, nu efter ca4-5 månader har han kommit på att han vill ha hunden ändå! när hundenkom till mig, hade han redan flyttat ett x antal gånger, var ofärsäkrad, hade svamp (troligenhaft länge) mellan trampdynor, sår på öronfästen på nosen och sönder kliat öra, plus stressad, och väldigt nervig. Idag är det en annan hund! det här är en kort version av min historia, är det någon som vet om jag på något sätt har rätt att behålla hunden? Jag har läst alla svar som är skrivna i nuläget. Mvh Lenita