agility hund?
Heej, om jag ska köpa en hund vill jag hålla på med agility. Har någon tips på hundraser som är rätt stora (som en labrador ungefär). Jag vill ha en hund som trivs med mycket "aktiviteter", vara ute länge, gå i skogen & en massa annat. Klarar tuff hund.
något tips?

Jag skulle säga Bearded Collie. De älskar aktiviteter och ska visst vara väldigt lämpade för typ agility och sånt. De är väldigt snälla och tillgivan också. Iaf de jag har träffat.
Nu är jag förstås partisk eftersom jag är delägare i en jäätegullig Berded som heter Ofelia. Här är hon på julafton. Överlycklig för märgbenet hon fick i julklapp.
// Tussebus, Sajtvärdinna på HBT ifokus
"Amor vincit omnia et nos cedamus amori" - Kärleken övervinner allt, så låt oss besegras av kärleken
Jag skulle säga att oavsätt ras så kan alla hundar användas i agillity och alla hundar gillar ju aktiviteter sen finns det ju dem som är lite mer aktiva och en del som är lugna men när det kommer till agillity spelar det ingen roll. Sen beror det ju lite på viljen erfarenhet av hundar man har. Har men bra erfarenhet kanske en Border Collie skulle vara något, lätta att lära och oerhört smarta.
Själv ska jag kanske börja träna min blandras (schäfer och Alaskan Malamute) i agility men håller på med skydd för närvarande. Schäfrar är också lättlärda men oerhört krävande och envisa.
Allt är väll en smaksak men jag vet att Border Collie verkligen är en aktiv hund och älskar aktiviteter så som agility och där dem får använda hjärnan.
Border Collie kan jag på en gång säga NEJ till om du inte har för avsikt att valla ordentligt.
En retriever eller spaniel kanske skulle kunna vara något?
Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com
Storpudel? =D
Kanske schäfer min favvo ras, schäver & rottweiler 
Tycker tollare eller någon annan retriver ras verkar utmärkt! även springer spaniel och liknande :D
hm.. det blir nog en schäfer