Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 9852 ggr
Corton
1

Allergivänlig?

Hej! Nu tycker ni kanske att jag är helt okunnig men jag måste får veta.

1. Är en Papillion allergivänlig?

2. Släpper den hår?

3. I så fall hur mycket?

4. Är en Chihuahua allergivänlig?

5. Släpper den hår?

6. I så fall hur mycket?

Vi hade tänkt köpa en landras av dom två raserna. Min pappa är ju allergisk men vi har en hund. Den är av rasen Löwchen och den känner han inget av. Snälla hjälp mig nån som vet :)

Bleenda
0

#0 Du ska inte gå efter hur mycket en hund fäller. Det kan även bero på huden och saliven.

Det kan variera mellan olika hundar. Om du kan, så prova er fram. Är det en hund som du har tillgång till nu, så är det ju bra om din pappa kan få pyssla lite med hunden.

Låt hunden få pussas och slicka om ni vågar på grund av allergin. Och ha hunden intill sej.

Jag har 5 taxar. Korthår. Jag tål alla utom en. Henne får jag nässelutslag av om jag har henne intill huden. Aldrig annars. Och det var likadant med hennes pappa.

Så det är väldigt olika med olika individer.

Hoppas det går bra för erSkrattande

Corton
0

joo men pappa är mer för håret. och så är hundenpå blocket så jag har inte tillgång till att sitta och gosa med den men tack för hjälpen.

destroyed
0

vad jag har för mig så tillhör varken papillon eller Chihuahua till dom vanligaste "allergivänliga" hundarna. Självklart är alla allergier olika och som Bleenda säger så är det bäst att låta din pappa vara hos hundarna och gosa, kanske kan ni åka till en hunduppfödning som ligger nära er och kolla hur det är där.

Corton
1

#3 Inte för att låta sur eller något annat :P Så måste jag säga att jag sa i mitt tidigare inlägg att vi inte har tillgång till att sitta och gosa med dem. Vet ni nån annan liiten ras som är allergivänlig?

Mischa
0

dom flesta strävhåriga och lockiga raser fäller inte, men vad som är allergivänligt är individuellt.

≧◔◡◔≦

destroyed
0

4# Att prata med en uppfödare som man har hittat på nätet eller genom bekanta och fråga om man får komma dit och titta är inte helt omöjligt. Jag ber om ursäkt om det finns andra anledningar ni inte kan åka dit, men på ditt inlägg så låter det som du vill ha reda på all fakta nu och slippa åka iväg. Än en gång förlåt om jag missuppfattat saken

Andra raser frö övrigt, tja.. Pudel i olika storlekar(dom jag tänker på mest är Toypudel och dvärgpudel) fäller inte och är en Allergivänlig ras. Även yorkshire terriern är en allregivänlig ras. Allt är Individuellt som alla så snällt säger. Min kille är hundallergiker och han tål pudlar och schäfer än sålänge vad vi har märkt

ingann
0

som någon sa så kan man tåla individer ur olika raser bättre eller sämre. pudel, bichon, york är relativt kända för att inte framkalla allergier men man kan ändå inte vara säker… med en blandras är det ännu svårare att förutspå om man tål dem eller inte tyvärr…

i princip är det enda sättet att få klarhet, att träffa hunden i fråga och gosa lite med den…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

destroyed
0

Dessutom så måste man komma ihåg att vissa valpars pälsar innehåller mer allergena ämnen. En veterinär sa det till mej för ett tag sedan.

Bleenda
0

#8 Det stämmer bra det.

SparklingTindra
0

#0 Hur kommer det sig att ni inte kan träffa valparna? Tycker ni att det är för långt bort? (Isåfall kanske ni bör överväga att leta efter uppfödare närmare er istället.)

Även om hunden finns på Blocket så behöver ni ju träffa valparna innan ni ev. köper en i alla fall. Jag tycker inte att man bör köpa en valp vart den än är ifrån om man inte har träffat den innan för då vet man inte hurdant temperament den har m.m.

Blandisar är än mer individuella när det gäller päls än vad renrasiga är då man inte vet vilken ras den tar vad ifrån. Din pappa bör därför få träffa dom innan ni bestämmer er.

Att ta reda på vilken ras man tål kan ta ett tag. Man bör kunna umgås med rasen/raserna och gosa, leka och vara nära och se om man reagerar. Det är inte kul omm det sen visar sig att man inte tål hunden efter att man har blivit fäst vid den.

Ni har inte funderat på att skaffa en till Löwchen? =)

Vad vill ni använda hunden till och hur mycket motion kommer den att få, samt hur mycket tid vill ni lägga ner på pälsvård? Det är lättare att veta vad man ska rekommendera att ni kan kolla in för raser om man vet sånt. Om jag förstod rätt så ville ni i alla fall ha en liten hund.

Lycka till!

Amoz
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

T.ex. pudel och schnauzer brukar ses som allergivänliga raser. Har själv en dvärgschnauzer, min bror och min mormors sambo är allergiska men klarar min hund jätte bra så länge han inte är uppe i ansiktet på dom.

Ett tips ang detta att köpa från blocket: Kan ni inte träffa valpen innan, köp den inte ni vet inte vad ni får och risken finns att det är en smuggelvalp

Luddesmatte
0

Säger som alla andra ta möjligheten att träffa valparna för att se hur dem är i temperamentet, köp aldrig en hund genom att utgå från bilden eller eventuell skriven information utan det ska kännas rätt för er också. Sen kanske ni till och med kan ha valpen på prov hos er, finns vissa uppfödare som kan gå med på det. Vi hade våran bjässe på prov hos oss i 3 veckor innan vi visste att han var den rätta hunden.

Corton
0

Asså hunden vi eventuellt ska köpa är från min mammas kompis så det är defenitivt inte en smuggelhund. Dom vi köper från är ledare för överkalix brukshunds klubb och hundarna har ett bra temperament enligt henne. Och hon ljuger inte. Och nej vi kan inte träffa hunden före eftersom att dom är i thailand och valparna sköts om av hennes mamma som bor 40 mil härifrån. Så hon vill ju självklart vara med när vi kommer dit så det går liksom bara inte! 

Men vi kan inte köpa någon av de raserna ni nämde eftersom att vi bor i norrbotten och det finns inga som säljer yorkshire terrier till exempel som vi först tänkte köpa. Och inga av dom andra raserna heller.. Det är svårt..

destroyed
0

Kan ni inte träffa valparna efter hon kommit hem eftersom du säger att hon vill isånnafall vara med när ni träffar dem

Taci
0

Om man ska skaffa hund då man är allergisk får man räkna med att det blir endel styr för att allting ska fungera till slut.

Om ingen uppfödare bor i närheten, kanske du kan försöka få kontakt med någon person som bara har en/flera hundar av den rasen ni är intresserade av, o se om ni kan stämma träff, så din pappa kan gosa o känna på dom hundarna ? :) Måste ju inte vara just en uppfödare, även om det är bra då denne förmodligen har flera hundar. Men det är ju ett förslag iaf :)

[randi]
0

#0 Det finns inga dumma frågor. Bara dumma svarFlört . Det är inte pälsen som man är allergisk not utan, hundens hud(mjöll, flagor), saliv. Det är jättesvårt att svara att det skall gå bra, för det vet man ju inte förrän de har träffats. Men om det fungerar så ett stort lycka till.

timja-jag
0

papillon och chihuaua är inte så värst allergifria vad jag vet… men det beror på hur allergisk du är och vilken sorts hud och saliv den har… om du bara är lite allergisk och skulle kunna tänka dej att utsätta dej för en allergisk reaktion, så kan du ju åka och testa om du reagerar på hunden.

Corton
0

inget dumt menat till er men de andra forumen var bättre till hjälp. och jag är inte allergisk det är min pappa och han känner inte ens av morfars gråhund..

Simmi
0

#13 Nog finns det valpar i norrbotten av de andra raserna också. Jag har te.x två dvärgpudelvalpar på bara en vecka, fast jag bor ända uppe i Kiruna. Men nog finns det valpar bara man letar ordenligt. Har du varit in på SKK och kollat olika uppfödare? Annars, kan ni inte testa om han är allergisk sen när dom kommer tillbaka?

Taci
0

#18, så fruktansvärt otacksam. Vi sitter ju faktiskt här o skriver långa inlägg för vi vill hjälpa dig!

SparklingTindra
0

#13 Corton, det finns en uppfödare i Piteå som föder upp Malteser och Yorkshireterriers. http://www.amynatas.se/hemsidan/

destroyed
0

21# Du ödslar tid, hon får ju inte tillräckligt med hjälp ifreån oss för att vi inte säger det hon vill höra tror jag..

SparklingTindra
0

#13 Dvärgschnauzeruppfödare i norrbotten finns absolut, kolla in denna länk: http://www.sspk.se/medlemmar/kennel/uppfodare_norrbotten.php

Pudel i olika storlekar finns det många som förder upp i norrbotten också.

Bichon Frisé i Happarandra http://www.norravagabonden.se/UntitledFrameset-24.htm

Är det någon fler ras som ni funderar över som du skulle vilja veta om dom finns i norrbotten?

SparklingTindra
0

#22 Ja, men jag tänkte bara överbevisa hennes påstående i inlägg #13. =P

destroyed
0

24# hon hade väl helt enkelt inte lust att kolla upp det helt och hållet?.. Känns bara taskigt att hon bara säger att de andra forumen var mer hjälpsamma, särket för att de gav henne dom svaren hon ville ha..

Corton
0

Asså tål ingen här kritik????? Sparkling Tindra du har fixat faktist så vi har köpt en hund :D  TAck så mkt. Jag vill inte snacka skit om nån men alla ser ju ända vem jag menar. Du Destroyed ta inte allt såå himla allvarligt. Jag får ju säga vad jag tycker så då kan ju ni liksom ta imot lite kritik istället ! Och alla ni som skickar mejl åt mig och säger att jag är helt jävla dum i huvudet ska sluta. Jag har aldrig sagt att ni inte var bra på att ge info ( jag menade ju mer att ni var bra men de andra bättre). Jag sa bara att ett annat forum var bättre. Om ni inte tål att vara lite sämre än det andra forumet så har jag inget här att göra. Men som sakt, TACK TILL DIN SPARKLING TINDRA !!! Nu har jag en lite yorkshire terrier i mitt knä :)

[randi]
0

Lycka till med din nya lilla vänSkrattande.

Taci
0

#26, du får gärna tycka att andra forum är bättre. Jag personligen tyckte bara det var väldigt otrevligt att säga så, när många faktiskt hade engagerat sig i ditt problem o din situation. Om ett annat forum är mycket bättre så förstår jag inte varför du är här då, men självklart är du välkommen :)

Lycka till med vovven!

SparklingTindra
0

#26 Grattis till vovven. Glad Blev det en valp eller en vuxen?

Corton
0

#28 Men du fattar ju inte!! Förstår du inte att ett annat forum är en aning bättre för attt dom skickar inte en massa mejl åt mig och skriver att jag är dum i huvudet ! Även du Taci måste ju förstå att jag då inte tycker att det här forumet är så bra som är så otrevliga och taskiga. Då får jag ju i all rätt säga vad jag tycker om det här forumet då andra kan mejla och klaga på mig (ni på hundar.ifokus.se gör det, ingen annan) INNAN jag skrev inlägg #13. Så sluta klaga !

29# Det är en liten valp :P Ville heter den. Nu vill jag tacka dig igen :D:D:D:D

Taci
0

#30, men snälla nån, jag klagar inte. O om någon skrivit elaka mail till dig så ska du kontakta någon Medarbetare eller Sajtvärd så de tar hand om den/de personerna. Tycker inte du ska döma ut ett helt forum pga vad några personer beter sig illa. Du skriver ju detta i tråden att vi inte var till mkt hjälp, då tog jag för givet att du grundade det på det som skrevs i tråden eftersom du inte uppgav något annat. Jag tycker själv att du beter dig väldigt otrevligt så du kanske inte heller är helt oskyldig, men nu lämnar jag diskussionen.

Corton
0

# 31 Nääää du klagar ju iiiinte alls. Nu drar jag. Ingen här tål ju lite kritik. JAg blir så sur. Men jag ska skriva in ett mejl jag fick så kanske nån fattar.

:

Fattar du hur jävla dum i huvvet du är? Du kan ju för i helvete inte gå och köpa en blandrashund! Du är ju hel störd som gör det. Blandraser är puckade ! Alla här tyucker att du är störd. Så stick härifrån. Dra åt helvete, vi alla hatar dig.

Nån som fattar hur grova ord det är?? Personen skrev att alla hatar mig och jag har fått av 36 personer såna här mejl. Så om ni inte kan förstår varför jag skrev inlägg #13 så antar jag att ni är en av dom som inte förstår.