Långlina!
Som jag nämnt i en tråd här tidigare har jag problem med Majsan då hon är i en fruktansvärd trotsålder=( Jag har nu skaffat en långlina som jag har hängandes efter henne när hon går lös för att kunna stoppa henne om det kommer en akutsituation (lös hund eller liknande), då kan jag stampa på den. Nån annan som använt långlina i det syfte jag gör det, vilken erfarenhet har ni? fungerar inkallningen bättre efter ett tag? Alla råd är välkomna=) Som sagt så har jag ingen erfarenhet av trotsåldrar direkt innan då ingen av mina hundar haft nån som märkts av direkt….

jag har funderat på att prova men peppar peppar verkar de som mollgan fått tillbaka sina öron igen ;)

#2 haha det kallas selektiv hörsel, har vart med om hundar där man kunnat stå och skrika HIT! tills man tappar rösten, men om man i normal ton säger godis så har de kommit som ett skott =)
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#0 Långlina är jättebra för att träna inkallning. och nu när du inte litar på henne så får hon ju springa lite "lös" i alla fall.
Försök att få henne att lyssna på inkallningen innan linan blir sträckt.

Har också en "döv" hund just nu. Nästan alla kommandon utom ligg är som bortblåsta. Suck!
Har funderat på att använda lina ett tag men så länge hon är inom avstånden att jag skulle kunna trampa på linan så lyssnar hon rätt bra. Det är först när hon kommer lite längre bort som hörslen blir sämre.
"You just have to belive…"

#5 lite samma som ja lider av, jag får nog ta och knytta ihop 2X15 meter om inte mera… men som sagt dag har han vart sååå duktig så ja är själv förvånad ..
När min jycke var i "den" åldern, så valde jag att bara helt enkelt hålla henne kopplad - det var ingen idé att använda lina eftersom det bara blev stora konflikter, så jag valde kort och gott att ha henne kopplad dom veckorna som hon betedde sig.
Men sen är det ju självklart individuellt från "ekipage" till "ekipage" hur konflikten ter sig under den tiden :)
Kan ju vara värt att prova.
Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com
Jag har använt långlina mycket i inkallningsträning, jag tycker det fungerar bra. Använder den även ibland på en del ställen när jag vill att han ska få frihet, men jag inte vågar släppa honom lös.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
#3: Är väl antagligen för att hunden alltid blir belönad när du säger "godis", men inte alltid när du säger "hit"? Testa att alltid belöna stort och mycket alla hit så ska du se att "hit" fungerar lika bra som "godis" efter ett tag :)
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

#9 jo jag vet ju det, detta har dock inte gällt mina egna hundar utan hundar som jag har passat tillfälligt =)
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Jag tog bort den dubbla tråden. så ni som skrev där får fortsätta här i stället.
Åskar har också tillfällig blockad av hörselgångarna just nu så långlina kanske man skulle prova:)
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
tack för alla råd, ja idag när vi var ute så funkade det bra med linan, vi fick möte med människor som hon plötsligt tycker är jätte otäcka(!) men peppar peppar så stannade hon hos mig och godiset hon fick när nån gik förbi. Men det kändes bra med linan som en säkerhet, matte är mycket lungnare=)
Ps. blev fel när jag la ut tråden, kom dubbelt men tack för att den ena är borttagen=)

Kanske skulle prova det. Semlan har också en förmåga att slå dövörat till,fast jag vet att hon hör och fattar vad jad säger. Hon kanske har umgåtts för mycket med katterna som ju har en egen vilja. 

Använde långlina på en av mina med inkallning blev bättre