Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 1367 ggr
SaraC
0

Ben och slams

Min farmor och farfar köper kött direkt från en bonde och får då med diverse ben och slams som de inte använder. De frågade mig om jag ville ha detta till Eros och jag sa såklart ja. Tyvärr hann min snälla farmor koka benen utan att jag visste om det. Jag hade ju tänkt ge det rått.

Så nu sitter jag här med en hög kokta ben och slams-päckel. Provade ge Eros ett och han käkade upp allting, ben och allt. Då blev jag lite orolig. Kan benen flisa sig nu när de är kokta och mjukare? Vet inte om jag vågar ge honom mer av det här kokta.

Det är nötkött det handlar om, men just pga av att de är kokta och verkar mjuka så blir jag fundersam.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Emmice
0

ben hårt som mjukt, ska väl inte vara bra för hundar? kankse ska du skära bort "slamsorna" från benen och sen ge honom det?

Elmis
0

Är det nötkött är det ingen större fara för flisor från benen. Då är det värre med gris och kyckling. F-regeln fick jag lära mig; Fläsk, Fågel, Fisk,Får. Dessa ben skall man undvika att ge hunden eftersom benen kan bli vassa och skära upp magsäcken.

Däremot har jag varit med om att hundar har blivit dåliga i magen av kokt kött eller köttben om de inte varit vana, så man skall nog ta det lugnt i början för att se hur hunden reagerar. Det är inte roligt med en hund som får "yalla-mage" mitt i nattenRynkar på näsan, jag vet!

SaraC
0

#1 Ben är inte dåligt för hundar.. Det är kanon för tänder/tandkött att få tugga Skrattande

#2 Ja, den gamla f-regeln känner jag ju till.. Och tänkte att det var lugnt eftersom det var nötkött. Men jag blev orolig när benen verkade blivit så mjuka av att bli kokta. Gav honom först en gång och då käkade han upp allt. Tänkte då att just den biten kanske bara innehöll slams (svårt att se när det är fryst). Men andra och sista gången han fick kollade jag och såg tydligt att ett ben var med och han glufsade i sig allt igen.

Vattnadal
0

Jag ger bara råa ben, då de lättare splittras som kokta. Dock gäller ju f-regeln kokta ben, och varken nöt eller ko börjar ju på f, så kokta nötben splittras nog inte lika som f-ben.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

SaraC
0

#4 Ja, jag ger heller aldrig kokt och har ingen erfarenhet om vad som "gäller" om man ger kokt. Tror du att det är dumt att ge fler av dessa? Jag är så nipprig över det där så det slutar nog med att jag slänger den här laddningen och väntar på nästa..

Zebben
0

F-ben är bara bluff och båg. En myt som lever kvar av någon anledning. Är inga problem att ge Fben till sin hund.

Däremot skulle jag inte ge kokta ben till en hund, just för risken att de flisar sig.

SaraC
0

Jaha, då får det vara klart. Ut med farmors kokta och vänta på nya! Fast Eros kommer nog tycka jag är dum när jag kastar hans goa ben Cool

Zebben
0

#7 Som om vi hundägare inte var konstiga nog i hundars ögon. Hur ser vi egentligen ut när vi står med en plastpåse i högsta hugg och väntar på att hundens sista klutt har landat. Kastar sig över högen och plockar upp den.

Eller går ut på promenad och kommer tillbaka med flera kassar av godsaker som ligger i en påse som det står Ica Maxi på.

Och så Eros som ska kasta bort sånt där som luktar sååå gott!

Hundarna måste tro vi är dumma i huvudet. Tungan ute

SaraC
0

Haha ja, när de sitter och klämmer och man står där och väntar med påsen ser man riktigt hur de funderar över vad man håller på med egentligen.

Och du glömde bad! Varför man ska tvingas ner i ett otäckt badkar när man luktar så gott och är så fin redan. Och matte och husse som frivilligt badar var och varannan dag. Obegripligt.

Singo-Torpet
0

#6 de hade ja ingen anning om men ja vågar nog mig inte på att ge F-ben iaf efter att vår första hund dog av råa fårben kan a ätit fågel ben i skogen med, men mest får. när vi kom hem så var hunden död, på undersökningen hos vet efter så sa han att de var spliter från får och möjligen lite fågel som skurit upp magen på honom :(

Elmis
0

#6 jag är också lite skeptisk till att ge framförallt fårben, de kan bli otäckt vassa. Däremot är jag övertygad om att iallafall min hund tycker jag är fullständigt korkad iblandGlad.

RobFrazie
0

Jag har också härt detta om F-regeln!har aldrig satt emot den regeln och vågar inte göra det heller!

Men min mammas sambo brukade slänga hela grillade kycklingar till mammas hund, och han fick aldrig någe ont av det. Men jag själv vågar inte gå emot den regeln bara för att jag inte vet helt säkert!

Vattnadal
0

Tillagade F-ben ska man undvika. Råa F-ben eller andra ben är OK. Tillagade icke F-ben ska oxå gå, enligt den regeln. Fast jag ger aldrig tillagade ben, bara fisk, om det är strömming som kokats lååååångt över en timme, då är de mjuka.

En hund som inte är van att äta mycket ben kan få förstoppning, har tom hört om hundar som dött av för mycket ben.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter