Vägrar att gå ut!
Som vanligt, efter nyår, vägrar våran hund att gå ut på promenader. Jag har väl lyckats få med honom max ett par ggr korta rundor, men inte har han följt med frivilligt. Och jag gillar inte att dra i honom, stackars hans nacke.
Vi har testat att bara stå stilla, inte gå dit han vill, funkar inte om man inte lyckas stå där ute i kylan flera timmar typ. Vår hund är envis som bara den.
Locka blir bara motsatt effekt. Alltså locka med godis, boll, berömma när han går framåt.
Blir man "sur" gnyr han bara. Att bara gå ut och strunta i att han stannar, går inte, då hoppar han bakåt och tar i med hela kroppen.
Hopplöst säger jag bara, han vill alltså bara vara hemma. I mörker går det knappast att få med honom ut. Han är också rädd för månen (??). Ser han månen kollar han upp hela tiden och drar hem.
Mamma har lyckats få med honom ut nån gång runt kvarteret, men det händer sällan att han går med på det.
Enda gången han följer med helt frivilligt är med mamma på mornar, tidigt. Runt 6-halv sju. Men det blir ju bara 15-20 min då eftersom att hon ska till jobbet. Är hon ledig blir det 1-1½ timme.
Trots att han mest är hemma är han LUGN. Precis som vanligt. Han är nästan lugnare. Typ som att han är nöjd. Visst tränar jag med honom inne, trix, lydnad osv. Han följer med ut till kaninerna. Blir lite lek. Och han är nöjd.
Iofs funkar det att ta ut honom (lös) utanför huset så han får pinka av sig. Detta gör vi lika ofta (eller oftare, han säger till om det behövs) som när vi tar promenaderna i vanligt fall. Men skita då?! Det gör han ju bara när mamma tar honom på morgonen.
Vad hade ni gjort? Åren innan har detta gått över efter ett par månader och så har det funkat som vanligt. Ska vi vänta bara? Känns som lite lite motion med en promenad/dag eller två om mamma lyckas få med honom senare under dagen. Han gillar mer att gå ut med henne men vägrar även då ofta.
Vet hur det är att ha en rädd hund runt nyår, men det här låter ju riktigt illa. Om jag var i er sits så skulle jag försöka få tag på en duktig hundpsykolog/instruktör för att få hjälp.
Visst kan ni vänta och se om det går över, som det gjort tidigare år. Men det låter ju inte alls kul för vare sig er eller hund att inte kunna vara ute tillsammans på flera månader.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

#1 Jo, jag vet. Och det konstiga är att han klarade nyår galant detta år (även fast han var rädd låg han och sov)! Mkt mkt bättre än de tidigare åren. Men fortfarande är det samma gällande promenaderna. Om inte värre.
Nej, det är inte kul alls. Jag försöker varje dag men han totalvägrar.
vet inte vart man kan hitta någon duktig instruktör? Och med tanke på att vi sparar till en kastrering just nu får det inte vara dyrt. Hmm. Men jag får väl kolla runt lite iaf. =) Tack för ditt svar.