Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 4145 ggr
[Inana]
0

Konstig efter löp.

Min tik har börjat bete sig konstigt sen sitt första löp. Hon är nio månader och har precis slutat löpa.

Vi hade en del problem med att få henne rumsren men hon har skött sig bra ett bra tag nu. Tills precis, hon har börjat kissa inne igen :O På mattor, golv och till och med uppe på möbler. Just möbler har hon aldrig annars kissat på, inte ens när hon var som minst.

Det spelar ingen roll om man precis varit ute med henne, hon kan ha kissat flera gånger så kissar hon ändå inne efter bara en liten stund, utan att säga till alls.

Det känns som att hon tagit två steg bakåt in i valpstadiet igen. Ska jag behöva träna rumsrenhet med henne igen? Eller tror ni att det är något övergående…?

SaraC
0

Kolla först upp om hon har en urinvägsinfektion eller om något annat är fel. Om hon är frisk tycker jag att du ska börja om med rumsrenhetsträningen igen.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Zebben
0

Låter som det är dags att gå till veterinären som Eros skriver. Hon kan ha fått urinvägsinfektion efter löpet.

Maddepadde
0

Min tik fick en urinvägsinfektion efter sitt första löp, kan vara värt att kolla upp.
Lycka till.

Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

[randi]
0

En hund som varit rumsren kan i den åldern gå tillbaka till "valpstadiet" igen. Hade en labbe för många år sedan och han började kissa inne och detta svaret fick jag av vet. Fick börja om från början igen med rumsrensträning. Som tur var tog det inte så lång tid att träna bort det.

[Inana]
0

Det var min första tanke också att det kunde vara så. Ska ringa veten first thing på måndag. Får se vad de säger. Tack!

gejsa
0

Men hörrni! Min tik har haft urinvägsinfektion sedan hon var lite över 3 månader och ätit medicin. Vi går och väntar på hennes första löp för att veterinären säger att hormonerna kan göra så att urinvägsinfektionen går bort.

Och här sitter ni och skriver att man kan få urinvägsinfektion av första löpet. Suck! Har ni hört hundar fått det efter löpet? Vill gärna veta. Ska till vet på måndag igen.

Elmis
0

Har inte haft några erfarenheter av det själv med de tikar jag har haft men eftersom du nämner att hon kissar flera ggr på en runda blir man lite misstänksam på just urinvägsinfektion. Normalt kissar en tik bara en gång per runda utom när de löper då de kan skvätta lite här och där som en hanhund, just för att sprida dofterna till potentiella friare i kvarteret. Ett besök hos veterinären kan i allafall bringa klarhet om det är så eller om det är en tillbakagång i valpstadiet.

Maddepadde
1

Sen när kissar tikar bara en gång?
Min farmor har 2 tikar, varav en av dom går och markerar precis som en hane, till saken hör det iofs att hon är en väldigt dominant hund.
Min hund kissar fler än en gång per promenad.

Men börja grina då!

[Inana]
0

#7 Beror väl på hur långt man går också? :) Men inte brukar en tik kissa lika ofta som en hanhund. Nu kissar min Bella flera gånger när vi bara går en kort runda runt kvarteret. 

Hur behandlar man urinvägsinfektion och hur kollar de om hon har det?

Maddepadde
0

Ring veterinären, dom brukar be om ett urinprov och man får svar direkt :)

Men börja grina då!