Hundar iFokus

Hundar

Etikettoff-topic
Läst 1048 ggr
gingle
0

Ålder på inläggen !

För att inte vara tjatig så har jag gått igenom
alla inlägg men inte hittat något om detta
Men jag vet att jag har läst det någonstans.
Skulle det inte vara enklare  om man hade med
ålder ? Jag är medelålders och jag tror att en
14-åring och jag inte alls diskuterar på samma
sätt. Jag har haft oturen att ha fått svar som gjort
mig ledsen om jag har haft problem. Att genast få
höra hur duktig den andre är med sina hundar och
sedan att man "borde ha hamster-stilen" är svar
som inte kommer från en medelålders (undantag
finns ju förstås i alla åldrar). Men på detta sätt så
slipper man irritationer och att man går ut för att
man får svar som ovanstående. Vet jag att svaret
kommer från någon som ex. 14 så bryr jag mig
inte om att bli uppretad. Jag bara konstaterar
att olika åldrar gör att man ser saken på olika
sätt. Och den som är medelålders vill förstås
helst ha råd från någon i ungefär samma ålder.
Samma sak med ungdomar. De vill ju ha svar
från någon i deras ålder. Jag tror att många
frustrationer beror på att man inte förstår
varandra av åldersskäl.

Jag själv är 54 år så om någon yngre blir vansinnig
på mitt inlägg så förstår jag, p g a åldersskillnad
så tänker vi lite olika. Och de yngre tar för givet
att lite kaxigare svar är helt normalt medans ex
en äldre gentleman blir så frustrerad att han går
ur forumet,och det är ju synd.

Ni har kanske läst, och tagit upp detta tidigare men
jag tror att det besparar sajtvärdarna en massa
bekymmer med missnöjda inlägg och inlägg som
är av det mindre trevliga slaget.

Själv har jag p g a missnöje från en person i
tonåren mer eller mindre blivit förföljd med
ungefär samma kommentarer, att jag är helt
knäpp och absolut inte ska ha hund. Vad gör
man efter 6 gånger ?

Vad tycker ni andra ?

ingann
0

jag kan hålla med om att det ibland kan vara bra att veta om någon är yngre för att kunna anpassa sina svar efter det, men jag tror inte att yngre bara vill ha svar av yngre och vi äldre av dem i vår generation. bara för att man är äldre har man kanske inte den kunskapen som vissa yngre kanske har, så att dela upp svar/inlägg generationsvis tycker jag inte man ska göra.

är man missnöjd och samma sak upprepas om och om igen skriver man till någon av medarbetarna (Eros, Zebben) eller sajtvärden (KerstinP). ett annat sätt är att ignorera och låta bli att svara på inlägg man retar sig på:)

jag tycker det finns en bra blandning av individer här på HiF även om det emellanåt kan hetta till…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

RobFrazie
0

Tycker med att det skulle stå t ex RobFrazie 21 sen någoning som talar om ålder på någe vis, antingen brevid eller under namnet.

iufs så vet jag inte om det skulle funka heller, för då skulle ingen lyssna på en 14 åring om det stog "kalle 14" äldre människor nedvärderar yngre och det tycker iaf jag är helt fel, även en 14 åring kan komma med vettiga saker om den är påläst. Erfarenheten kan aldrig gämföras med en äldre, men man kan även komma med bra saker fasst att man är yngre o det tror jag inte folk skulle lyssna på om det stog "kalle 14".

Så jag tycker nog det är minst lika bra som dåligt faktiskt. lite plus iaf!

ingann
0

vem vet om åldern stämmer då? man skriver ju inte i någon ålder när man registrerar sig, så hur kan någon veta hur gammal någon är på riktigt?

det är ju det som är grundidén med forum, att man kan sitta anonym och diskutera…

och alla äldre är inte lika erfarna som många yngre när det gäller hundar… det finns 10-åringar som är uppväxta med hundar som kan massor, samtidigt som en pensionär kan vara nybliven hundägare och knappt vet var svansen sitter Flört

/Ingalill

RobFrazie
0

Håller med dig!

Men man kan fortfarande vara annonym aven fasst åldern står där.

Men iaf, håller med dig om att många yngre även kan mer om hundar n några äldre, men då brukar ju ochså de icke kunniga lyssna. Men när "kalle 14" skriver sitt inlägg så är det inte säkert att en som vet vart svansen sitter lyssnar just pga åldern på "kalle" även fasst att "Kalle" Kankse har en hel del att komma med. Det är det som kan bli lite tråkigt tycker iaf jag.

[randi]
0

Nej, jag tycker inte att åldern skall stå. För mig har inte åldern någon betydelse, utan jag behandlar alla likadant. Varför skall man kunna särbehandla? det finns "äldre" personer som tar jätteilla vid sig och det finns yngre som har riktigt skinn på näsan. Jag tycker att man skall behandla folk lika och inte efter ålder.

Friida
0

Håller med om att åldern ska stå, inte för att inte svara andra åldrar utan för mer förståelse, har också blivit väldigt irriterad på svar, men när jag sett ålder och hunderfarenhet så har jag haft översende med svaret och kunnat le åt minnet av ungdomens ljuva tid då man visste allt Skrattande

SaraC
0

Jag tror att vi alla har utbyte av varandra härinne, oavsett ålder. Och alla ska bemötas på samma sätt vare sig de är 10 år eller 50 år. Likaså ska alla följa våra Skrivregler, oavsett ålder.

Det kan underlätta att veta en persons ålder ibland, tycker jag.

Vad det gäller om medlemmarnas namn ska stå eller inte, så är inte det något som är upp till oss utan till Ifokus-killarna. Man får vända sig till dem om har sådana önskemål.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

gingle
0

Hej igen ! Kanske aatt det inte är helt rätt med åldern vid sidan
av sitt namn. Det kan vara att jag har dålig erfarenhet.
Jag skrev ett inlägg och bad om hjälp och fick ett "du-är-en-idiot-
svar trots att jag har haft hund i 30 år och även tävlat lydnad.
Då detta, mindre trevliga svar, togs bort av sajtvärden så fick
jag minsann veta ! Blev mer eller mindre förföljd på min egen
sida med svordomar på var och varannan sida. Det visade sig
sedan att personen var 13 år.
På något forum hade en Sajtvärd satt en nedre åldersgräns på
15 år vilket räddade många från att går ur.

Ska ta en tråd om detta och se vad ni anser om det.

Mvh Anette

Bleenda
0

#0 Nu förstår jag inte riktigt. Det var väl ett sabla tjat på ålder hit och dit.

Det har aldrig varit några problem med åldrar här på forumet. Inga som inte gått att reda ut i alla fall.

Det är nånting sjukt över det här. Ni får faktiskt ursäkta, men jag har en föraning om att det kommit in en bråkmakare här.

Jag anser att här på forumet ska ALLA ha samma rätt att ha åsikter, komma med i disskutioner och även bli sura på varandra, men reda ut det. Och det händer även om vi är 99 år.

kerstinjo
0

TS.

Vad hade du tänkt för åldersgräns uppåt?  För rätt som det är kan ju någon dement komma att skriva något opassande.

Sedan kanske det inte är så bra att de som ha katter skriver här inne?

Ja, just det. Hur länge ska man ha haft hund för att få uttala sig?

Hur många gånger ska man få upprepa sig?

Kerstin 

ingann
0

#10 helt rätt frågor. ska någon diskriminers pga ålder får man lov att sätta andra gränser också.

/Ingalill

gejsa
0

Haha du verkar ju bara vara ute efter att bråka. Nu har jag läst tråd efter tråd om hur missnöjd du är här på hundar. Tycker att det kanske är dags att gå ur här i stället.

Gejsa snart 50 år. Det du! :)

kerstinjo
0

# 12 Då har du blivit för gammal! Tungan ute

Kerstin 

gejsa
0

#13# Haha precis! Men du då, du skulle väl ha slutat vara här för länge sedan. *fniss*

Man är inte äldre än man gör sig. Vi två är väl som 15 år. Eller hur?! :)

kerstinjo
0

# 14 Det är därför vi skriver så kloka saker här inne!Glad

Kerstin 

Singo-Torpet
0

då har ja nog inte heller något att göra här jag har både kattER och min första egna hund… och så önskar ja ganska ofta att ja var 14 igen ;)

Anders 50
0

Gubben här är snart 59 år. Skrattande  Är nog äldst här ?

Och du milde vad jag måste vara kunnig som är så gammal !  Cool

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

kerstinjo
0

# 17 Nä, för du har katt, då är man inte så kunnig.Oskyldig

Kerstin 

Puma77
0

Jag har också katt, för tillfället tre här hemma så jag är inte heller kunnig. Min pappa har iof haft hund sen jag var 12 år men det gills väl inte *fniss*Flört

Känner mig inte välkommen här dåObestämdFlört

//Pia

Anders 50
0

#18 Nu blev jag påhoppad och illa berörd jag också här, av din kommentar.   Skrattande Flört 

Men jag har tre hundar faktiskt!  Cool

gejsa
0

Vad då, jag då, jag har 3 katter med och har haft 9 katter samtidigt. Ja, det är inte lätt att bli gammal. Flört

gejsa
0

#20# Jag har 4 hundar hemma.:)

Får man pluspoäng om man har hästar med? Jag har 4 stycken isf men bara 3 hemma.

Puma77
0

#21 har du hund?Flört

//Pia

kerstinjo
0

# 23 Tsss….hon har ingen hund, hon har en shaffer.Glad

# 20 Du har säker en massa katter som stryker omkring. Glad

Kerstin 

gejsa
0

#23# Nja, några stycken bara. hihihi

ingann
0

enda djur man får ha utom hundar är dammråttor Flört (jag har inga katter alls… de är barnens Tungan ute)

/Ingalill

gejsa
0

#24# Men kerstin är du såååå gammal. Sitter och svarar dig själv. Fniss

gejsa
0

Hellre katter än tomtar på loftet. Det är ju bara att titta på kerstin så förstår man hur det är. Inte alls roligt! Flört

kerstinjo
0

# 27 Nu har du fått kattfnatt och då får man inte skriva här inne. Eller hur var det nu TS menade? *funderar*

Jo, att man inte fick ha gamla hundar?

Eller om man hade valpar så fick man inte skriva? *funderar*

FörvånadJag får inte ihop det. *muttrar*

Kerstin 

Anders 50
0

Tur att man är gammal och erfaren Cool och har förståelse för när småtjejerna retas.

gejsa
0

#29# Man får inte skriva här inne om man har katter, för många lydnadshundarFlört eller är ung, för gammal och inte kan något. Så det är lika bra vi slutar skriva allihop. Eller?

Puma77
0

#25 Chäfer är ingen hund juFlört, det är en minihäst och du sa ju själv att du hade 4 st så sorry du får inte vara här och inte jag heller för jag har varken hund eller häst. Endast katter och några dammråttor i hörnenSkrattande men de gills inte heller.

Jag kanske har åldern inne på pappret men i sinnet är jag bara 10år iblandCool

//Pia

kerstinjo
0

# 30 Ånej, vi menar allvar jag och Gejsa.

# 28 Men Gejsa, var i hela friden fick du kattbilden ifrån? Säg inte att du haft den hela tiden? *muttrar* kattskrälle.

Kerstin 

Singo-Torpet
0

#31 kanske är så illa men då får ja tacka för mig mycket givande sida jag har lärt mig massor som stakars Mollgan blir utsatt för :) nu ska ja tortera honom med en lungn kvälls promenad..

kerstinjo
0

# 31 Så måste man ABSOLUT hålla sig till ämnet, annars åker man ut på en gång.Oskyldig

Kerstin 

gejsa
0

#32# Jag tror att jag får vara här för jag har bara 2 shaffrar här och så har jag två fina blandraser också. Bra va?!

#33# Satte du på dig dina (läs mina) glasögon nu äntligen. Kattbilden har jag haft jättelänge. hihi

gejsa
0

#35# Visst ja, det glömde ja. Har inte ätit mina piller i dag. Tungan ute

#34# Du har väl satt på stackelhalsbandet? Eller vad det kallades.

Puma77
0

Ha ha ni e då för sköna. En bra lagom flummig lördag minsann, precis som det ska vara.

#35 vad handlade tråden om nu igen?ObestämdFlört

//Pia

kerstinjo
0

Kackelhalsband!Skrattande

Kerstin 

Anders 50
0

Jag lämnar, och går över till Katter iFokus! Flört

Puma77
0

Jaha nu har den första lämnat tråden. Nu blev han sårad av era hårda ord. Fyyyyyyyy. Flört

#39 Kackelhalsband minsann. Hm men det har jag mycket erfarenhet av.

//Pia

gejsa
0

Ja, nog kacklas det alltid. Men vad gör man? Behöver inte sådant halsband. haha Bäst att skynda sig och vräka ur sig allt man har på hjärtat. Snart blir vi alla avstängda. Vi har för många katter och kan för mycket här på sajten. Sajtvärdarna blir så avundsjuka på oss att dom stänger av oss. Flört

Anders 50
0

Skrattande

kerstinjo
0

*smyger* till tomtar.iFokus………….

Kerstin 

gejsa
0

#44# Ha ha ja, där passar du in året om. God Jul på dig.

Singo-Torpet
0

#37 de är klart han har ett sådant på i en aldelles för liten strl med så klart…  eller vad de kanske ett sådant som #39 syfta på… om någon är intreserad så överlevde den stakrs hunden den här promenaden också trotts att ja har katter hemma….

kvälls fodring: tar man burken med mjauu eller voff på?

Puma77
0

#46 Ta båda för säkerhetskull:)

//Pia

Singo-Torpet
0

#47 bra tipps man tager vad man haver.. :)

Maddepadde
0

HAHAHA, först är jag 13, sen är jag 14. Och du har fel med båda åldrarna. Åldring där (för visst var det väl bara sånna som skulle få finnas här?), lär dig att ta reda på fakta innan du öppnar munnen.

Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

Bleenda
0

Herreguuuud! Ni är inte kloka på det här stället. Det måste vara ÅLDERN! SkrattandeFlörtGladTungan ute

gejsa
0

Haha visst måste det vara åldern. Vi gaggar så mycket. Och vi är väl nästan värst så eg ska det kanske vara åldern uppåt som ska vara en gräns isf. *fniss*

SaraC
0

#49 Jag förstår att du blir irriterad, men tänk på hur du uttrycker dig ändå Glad

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

KerstinP
0

Jag tycker inte att man ska ha med åldern vid avtaren. Vill man veta det kan man ju gå in på den enskildes egen sida och kolla om han/hon skrivit sin ålder. Det tycker jag räcker.

evamojje
0

Att ha med åldern tycker jag är helt ointressant. Det kan folk skriv på sin personliga sida om dom vill det. Och personligen så uppskattar jag det med iFokus att det är blandade åldrar, det ger många olika perspektiv. Och angående inlägget där du kände dig påhoppad av 13-14 åring så har ju personen i fråga bett om ursäkt. Så det borde ju rimligtvis vara dax att släppa det.

//evamojje 40 år ;-)

Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.